|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
villende
|
![]() Et spørsmål om folkeskikk - tillater du deg selv å være uhøflig?Delvis inspirert av denne tråden, men også av Christine Koht som så livlig beskrev en samtale hun hadde med en kundebehandler hos NAF, så slo det meg at det er ikke rart at nordmenn har et rykte på seg for å være frekke og uhøflige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Et spørsmål om folkeskikk - tillater du deg selv å være uhøflig?Jeg er ikke alltid høflig, nei. Når jeg får dårlig service, så sier jeg ifra om det. Og hvis responsen på dette ikke er all verden, så tar jeg igjen med samme mynt.
![]() |
![]() |
#3 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et spørsmål om folkeskikk - tillater du deg selv å være uhøflig?HI: Har du aldri lest diskusjoner her på FP? Jeg vil påstå at veldig mange "tillater seg selv å være uhøflige" undertegnede inkludert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et spørsmål om folkeskikk - tillater du deg selv å være uhøflig?Jeg streber etter være høflig verbalt, men kroppsspråket mitt kan godt bli uhøflig. Jeg har lagt på for telefonselgere også, men jeg sier alltid: Nei, takk. Jeg er ikke interessert. Adjø.
![]() |
#5 |
Leser
|
![]() Sv: Et spørsmål om folkeskikk - tillater du deg selv å være uhøflig?Jeg er særdeles uhøflig og frekk, selv for nordmann å være. For meg har det tildels vært fordi jeg synes det er greiere å være ærlig enn høflig, men alderen sliper det av meg. Jeg har jo inntrykk av at det er det som gjør nordmenn mer uhøflige enn andre folkeslag, i den tråden du viser til fikk jo vedkommende helt tydelig fortalt at det å dukke opp på forum og be om leksehjelp ikke er akseptert (om det er riktig kan man selvfølgelig diskutere, men det er en annen skål), blant mer høflige folk ville kanskje responsen ha vært en stor taushet?
![]() |
#6 |
villende
|
![]() Sv: Et spørsmål om folkeskikk - tillater du deg selv å være uhøflig?Jeg mener bestemt at det er en forskjell på å være imøtekommende og å være høflig. Man trenger ikke nødvendigvis å være imøtekommende i alle sammenhenger, men det er mulig å være høflig men avvisende. Og langt hyggeligere. Sist redigert av Gaia : 17-03-11 kl 12:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Leser
|
![]() Sv: Et spørsmål om folkeskikk - tillater du deg selv å være uhøflig?
Mener du formelt høflig? At man ikke sier; "Hør her er du faen ta meg tett i pappen!?", men "Det du sier nå er feil, det er kanskje bedre om de vurderingene taes av de som har kompetanse på det?"?
![]() |
#9 |
Borte
|
![]() Sv: Et spørsmål om folkeskikk - tillater du deg selv å være uhøflig?Jeg setter mer pris på ærlighet enn høflighet generelt og syns ikke noe om å legge på seg en høflig maske om man egentlig føler for å være det motsatte av høflig.
![]() |
#10 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Et spørsmål om folkeskikk - tillater du deg selv å være uhøflig?Jeg er nok veldig høflig. Det skal ekstremt mye til før jeg klarer å lire av meg noe uhøflig til noen jeg ikke kjenner. Nå hender det jo at de jeg kjenner får høre det da, men.
![]() |
#11 |
villende
|
![]() Sv: Et spørsmål om folkeskikk - tillater du deg selv å være uhøflig?Jeg mener dessuten at man fint kan være klar og konsis i sin tilbakemelding uten å være uhøflig. Det er noe helt annet å skjelle ut personen og så slenge på telefonen uten å svare når en telefonselger ringer, enn å si "Beklager, jeg er ikke interessert. Vennligst ikke ring igjen." og så legge på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
villende
|
Jeg syns den siste setningen er mye bedre enn den første, ja. Man kommuniserer jo samme meningsinnholdet. Men med den siste setningen så viser man samtidig at man evner å oppføre seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
villende
|
Og i hvilke sammenhenger syns du egentlig det er greit å være frekk? Hva mener du at du lærer barna dine hvis de ser deg opptre frekt mot andre mennesker? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Et spørsmål om folkeskikk - tillater du deg selv å være uhøflig?I RL tror jeg generelt at jeg er hyggelig jevnt over mot alle, mot telefonselgere eller hva annet det måtte være. Synes man burde være det og synes det er utrolig mye sure og grinete mennesker for alt og ingenting. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Leser
|
![]() Sv: Et spørsmål om folkeskikk - tillater du deg selv å være uhøflig?Ja, OK. Da er jeg enig, det er greit å formulere seg sånn nogenlunde. Men blir det for bløtt formulert er det en fare for at at det blir utydelig.
![]() |
#16 |
This is normal!
|
![]() Sv: Et spørsmål om folkeskikk - tillater du deg selv å være uhøflig?Jeg tror vi legger veldig forskjellige ting i høflig/uhøflig. Moren min ville f.eks. se det som uhøflig å klage på dårlig mat på en restaurant. Andre mener det er uhøflig å motsi/være åpent uenig de som er høyere opp i et system enn seg. Og jeg tror at noen ganger kan det være vanskelig å være ærlig uten å bli oppfattet som uhøflig.
![]() |
![]() |
#17 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Et spørsmål om folkeskikk - tillater du deg selv å være uhøflig?Jeg burde vært mer høflig noen ganger. Jeg har gått fra å mumle og frese til vakttårnetpushere, til å smile og si nei takk, så jeg kommer meg. Jeg syna for øvrig det er en myte at nordmenn er veldig uhøflige og frekke i situasjoner som nevnt her. Franskmenn er ikke akkurat solstråler om noe ikke går deres vei.
![]() |
#18 |
Borte
|
![]() Sv: Et spørsmål om folkeskikk - tillater du deg selv å være uhøflig?Jeg syns jeg er uhøflig når jeg sier "Jeg er ikke interessert" og legger på telefonen til selgere. Jeg syns også de er uhøflige som ringer meg uten at jeg har bedt om det.
![]() |
#19 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Et spørsmål om folkeskikk - tillater du deg selv å være uhøflig?Jeg vil gjerne være høflig, og syns at høflighet, selv om den er påtatt, er med på å gjøre samfunnet triveligere, men jeg orker ikke alltid være så høflig at jeg blir utydelig. Sier jeg NEI TAKK, så forventer jeg at det blir respektert, hvis ikke forsvinner lag på lag av høflighet rimelig raskt.
![]() |
![]() |
#20 |
Leser
|
Meningsinnholdet er det viktigste for meg. Jeg tenker at selve formuleringene går like mye kontroll over språket enn hvor høflig man er. Litt som å vite hvilken gaffel som er skalldyrgaffelen, fint om folk kan det, men det er ikke det som er viktig.
![]() |
|
|