|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Hva koster det å få noen ekstra elektriske punkter?Jeg skal antagelig kjøpe en leilighet på forkjøpsrett, og jeg er allerede langt inne i (den mentale) oppussingen og møbleringen. |
![]() |
![]() |
#2 |
Leser
|
![]() Sv: Hva koster det å få noen ekstra elektriske punkter?Mannen min regner ca 1000,- per stikk og 1000,- for å få en ny sikring i skapen. (tommelfingerregel for matriell og penger). Det å skifte sikringskap er temmelig dyrt. Vi betalte ca 10.000,- for et nytt skap. For vår del måtte vi ha større skap så vi gikk fra automatisikringer til automatsikringer. Jeg vil alikevel tro at prisen blir det samme for å gå fra et annet skap?
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva koster det å få noen ekstra elektriske punkter?En løsning i taket kan jo være en "spot-planke". Det er riktignok ikke like fint alltid, men kan gi spotter uten at de bygger spesielt mye ned fra taket.
![]() |
#4 |
Leser
|
![]() Sv: Hva koster det å få noen ekstra elektriske punkter?
Jeg glemte å si det, men det er som du sier på timespris.
![]() |
#5 |
Passiv
|
Takk for gode råd! Det å undersøke om borettslaget har noen ordninger eller avtaler var et godt tips. |
![]() |
![]() |
#6 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hva koster det å få noen ekstra elektriske punkter?@Pida: Jeg kjenner mange elektrikere. Gi en lyd når du har overtatt, så skal jeg orge deg en elektriker til å i det minste se på saken.
![]() |
#7 |
Hvis kjøkken og bad er pusset opp i senere år, eller det har blitt gjort endringer der i henhold til det elektriske, er det pålagt at elektrikerene setter inn kurser med jordfeilsikring.
![]() |
#8 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hva koster det å få noen ekstra elektriske punkter?I borettslaget vi bodde i tidligere, var det borettslaget som eide sikringsskapet. Da kan man ikke gjøre den døyt, og halve sikringsskapet er plombert ...
![]() |
#10 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva koster det å få noen ekstra elektriske punkter?@mrc: Varmevann er også inkludert i felleskostnader, så dette belaster nok heller ikke mitt sikringsskap. Derimot er det nye (?) varmekabler på badet, og jeg tipper at også disse er koblet opp mot en av de to nye automatsikringene "mine". Det spørs om jeg uansett trenger en ekstra kurs på badet siden jeg også ønsker å ha tørketrommel der. |
![]() |
![]() |
#11 |
![]() Sv: Hva koster det å få noen ekstra elektriske punkter?Er det ingen kursoversikt i sikringsskapet? Dette er man pålagt til å ha.
![]() |
#12 |
![]() Sv: Hva koster det å få noen ekstra elektriske punkter?Det man ellers kan vurdere hvis man har sentralvarme i enkelte rom, er kanskje å installere noen "varmeflyttere" - i praksis en "ventil med vifte" som flytter luft fra den ene rommet til det andre. Kan gi strømbesparelser. Gir jo litt viftestøy, men kan i hvert fall benyttes når man selv ikke er hjemme. Er dog gjerne ikke mye viftehastighet man trenger for å flytte litt. Kanskje ikke det peneste visuelt sett, avhengig av hvordan man kan plassere disse. Ligner jo i praksis baderomsvifte...
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva koster det å få noen ekstra elektriske punkter?Ofte er hovedsikringen uansett temmelig stusselig slik at det ikke er noen vits i å legge opp flere kurser. Du kan jo ha det utroligste på samme kurs sålenge du ikke kjører alt samtidig. Man får litt rytme på å slå av varmekablene når man skal vaske eller tørke klær, ikke støvsuge når komfyren er på og sånn etterhvert. |
![]() |
![]() |
#14 |
Rehabiliterer du sikringsskap tar du gjerne med ny hovedsikring også. Man har i tillegg inntakssikringer/kortslutningsvern. Her spørs det da om dette er noe som er felles for hele bygget eller om det er noe separat for hver leilighet. Hvis inntak her ikke er "moderne", er det noe borettslaget bør gjøre noe med....
![]() |
#15 |
Epikur
|
![]() Sv: Hva koster det å få noen ekstra elektriske punkter?Skal jeg spørre svigerfar?
![]() |
#16 |
Passiv
|
Jepp. Eller om man først har en elektriker å spørre - få dem til å gå over med varmesøkende kamera for å se etter dårlige koblinger eller slitasjepunkter så slipper du brann. |
![]() |
![]() |
#17 |
![]() Sv: Hva koster det å få noen ekstra elektriske punkter?Hvis du er ansvarlig for skapet, så skal du ha lov til å gjøre det. Jeg mener egentlig at det i mange borettslag burde vært borettslagets ansvar, ettersom risikoen hvis noe skjer er temmelig "felles". Tror mange også heller ville hatt det slik at man betalte ned på nyere elektrisk anlegg på felleskostnadene enn at man skulle dekke det selv.
![]() |
#18 |
Passiv
|
![]() Sv: Hva koster det å få noen ekstra elektriske punkter?Gubban - det er jaggu mye jeg ikke vet om sikringsskap og tilhørende problemstillinger, skjønner jeg. Men tusen takk for alle innspillene!
Takk for tilbudet. Vi får snakkes om det og vurdere sammen om det er en god idè. |
![]() |
![]() |
|
|