Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hjelp - pelsbiller!

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-03-11, 17:49   #1
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Ulykkelig

Hjelp - pelsbiller!

Vi oppdaget pelsbiller i leiligheten forleden. Da vi kom hjem fra ferie i sommer lå det noen sorte biller i vasken på badet. Tenkte ikke over hva det kunne være da, men tror de kom opp røret da det var tørt i over tre uker. Ei venninne fant en bille på gjesterommet og nå har vi tatt en skikkelig shine. Alt i ull er frosset i poser i fryseren, alt annet av tøy er ristet og vasket. Vi støvsuger soverommene i alle krinker og kroker hver kveld og er generelt nøye med renhold. Da vi tok storshiningen fant vi tre larver og fire biller på ulike steder. I dag fant jeg tre biller på soverommet vårt - kjenner jeg blir helt fortvilet.

Er det noen av dere som har gode råd og tips de kan dele?

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 19:26   #2
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp - pelsbiller!

Ja vi hadde flust av dem i den forrige leiligheten vår. De forsvant da vi

1) Sluttet å tørke klær inne.
2) Tettet fugene i tregulvene der de holdt til.
3) Lagret ull og skinn i tette poser.
4) Sprayet på utsatte steder før vi dro på ferie. Da vi kom hjem lå det døde biller "strødd".

Disse er veldig vanlige i Osloområdet - og er nok ikke mulig å bli helt kvitt. De flyr inn vinduer og finnes hos "de fleste". Det er de store mengdene man kan unngå med tipsene over. Viktig å vite at billene ikke spiser på noe - det er det larvene som gjør. Dem kan man finne "kokongen" til rundt om kring, og der man finner dem er det klassisk lurt å være nøye med luftfuktighet etc.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 19:37   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Oslo fins de omtrent i hver eneste leilighet. Motbydelige kryp som er så godt som umulig å bli helt kvitt. Støvsug masse i sprekker ved lister, gjerne daglig i en periode.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 19:40   #4
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Hovedproblemet hos oss viste seg å være på loftet - der vi lagret ull og andre klær. Der tørket også naboene sine klær - og billene liker det visstnok fuktig. Da vi begynte å lagre klær i skikkelig tette beholdere - og sluttet å tørke klær inne i vår egen leilighet forsvant de/ ble de så få at vi ikke merket dem lenger relativt raskt.

Gammel 25-03-11, 22:02   #5
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

I Oslo fins de omtrent i hver eneste leilighet. Motbydelige kryp som er så godt som umulig å bli helt kvitt. Støvsug masse i sprekker ved lister, gjerne daglig i en periode.

Jeg har ikke sett noen, håper de ikke finnes her

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-03-11, 22:05   #6
Hulda
Bør lage seg en tittel selv

Hulda sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Trondheim
Hulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smartHulda imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Bruk vakumposer til å oppbevare ullklær og ting du er redd for, så slipper du å få ting oppspist.

Ellers ingen erfaring med krypa.

Gammel 26-03-11, 20:38   #7
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Jeg har hull i ulltøy som jeg lurer på om er møll, så dette er noe jeg må finne ut av også. Har ikke sett dyr el.l. Selv. Lurer på om de kommer fra loftet, fordi det er lufteluke der og fordi jeg pakker bort arvetøy der. Håper det og at de ikke er nede i huset, da. De er visst relatert til fuglereder osv. Tror jeg.

Har noen tips til litt store kraftige poser er jegvglad for det. Har pleid å pakke bort tøy i slike dynebag' er men de er vel ikke ordentlig tette. Har prøvd å finne store lynlås- poser som man kan lukke, men har ikke funnet slike så langt.

Har lavendelposer i skapene, det skal visstnok møllen sky, det samme for sandeltre ( kan kjøpe sandeltre på helsekostbutikker som fører ull, de har også sandeltreringer som man kan tre ned på kleshengeren).

Hvor får man tak i vakumposer? Andre tips?

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 20:45   #8
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er pelsbiller??

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 21:34   #9
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Ovale brune/ mørke biller som lever av animalsk føde som ull,pels osv. Møll gjør også det de er messinggule og med vinger. Hunnen er for tung til å fly noe særlig, men går/hopper.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 21:46   #10
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh sånne. Vi har sånne på hytta. :yækk:

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 21:52   #11
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mei: når jeg billedgoogler pelsbiller så får jeg opp avataren din!

Gammel 26-03-11, 22:18   #12
Smoothie
lader

Smoothie sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Smoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smartSmoothie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Har dessverre ikke noen gode råd, men du har all min sympati.

Tror jeg hysterisk hadde ringt noe slags skadedyrsfirma om jeg hadde oppdaget noe sånt.

Håper du blir fort kvitt dem!

Smoothie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-11, 22:23   #13
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Å nei! Jeg er avslørt!!

Gammel 26-03-11, 22:40   #14
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Hulda sin og.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:52.