Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Hvordan tolker du dette?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-04-11, 08:26   #1
Left
Passiv

Standard

Hvordan tolker du dette?

Jeg stusser stadig over måten mange skriver på.

F.eks denne setningen:
"Jeg håper du får en fin dag..."
Når det er skrevet sånn, så lurer jeg på om vedkommende mener det jeg, eller om det menes det stikk motsatte.

Skulle jeg ønsket noen en fin dag ville jeg skrevet det slik:
"Håper du får en fin dag".

Hva er det med disse ... etter hver eneste setning?!

Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 08:29   #2
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan tolker du dette?

Ja enig! Først la jeg ikke merke til disse ... i første setning, men når du gjorde meg oppmerksom på det (eller hvis jeg hadde feks lest en sms flere ganger, noe som jeg ofte gjør) så begynner jeg å lure ja. Er det ironisk ment? Sånn stikk i siden, kos deg!

Gammel 01-04-11, 08:32   #3
jane
Har ikke tittel

jane sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tolker det som at vedkommende ønsker meg en fin dag.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 08:34   #4
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Jeppsi. :rema1000:

Gammel 01-04-11, 08:36   #5
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Hva var egentlig forskjellen på de to? At den første hadde tre prikker .... og ikke punktum?
Nei, det hadde jeg ikke reflektert over, gitt.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 08:36   #6
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Jeg tolker det som at vedkommende ønsker at jeg skal brenne i helvete...

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 08:40   #7
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Håper du får en fin dag...

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 08:43   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg antar at folk mener å ønske meg en fin dag. Og så antar jeg at de ikke har et veldig velinformert eller bevisst forhold til tegnsetting.

Gammel 01-04-11, 08:45   #9
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig enig med deg, Sjugger.

Jeg tror at de mener å ønske folk en god dag sånn helt uten noen andre baktanker, men jeg tenker samtidig at de ikke har et veldig bevisst forhold til tegnbruk.

... som avslutning til en ytring har den effekten at man tenker at det henger noe i lufta der. Selv bruker jeg det på den måten, og kunne aldri funnet på å skrive "Ha en god dag...." til noen som helst! Det er litt på grensa til evil.

Moren min har akkurat opprettet en FB konto, og i går så jeg på veggen hennes at en kollega fra gamledager hadde skrevet følgende på veggen hennes:

"Hyggelig å se deg her inne..."

Det får jo en helt annen effekt enn:

"Hyggelig å se deg her inne!" eller
"Hyggelig å se deg her inne. " f.eks.

De tre prikkene gir uttrykk for et lite forbehold - at det ikke egentlig er sånn all verdens hyggelig, eller noe i den duren.

Men jeg tror ikke avsenderen egentlig mener det sånn - det er bare en (sløv/rar) vane som mange (godt voksne?) har lagt seg til, av en eller annen besynderlig grunn.

Gammel 01-04-11, 08:46   #10
Acino
passe nerd

Acino sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Acino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelenAcino er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

"jeg håper du får en fin dag" med tre prikker bak tolker jeg som at personen ønsker meg en god dag selv om den ikke har det noe bra selv.

Gammel 01-04-11, 08:47   #11
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 38
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Ja, jeg også har tenkt over nettopp dette. Hvorfor ikke bare sette et "!" eller ".". Det tar jo mye lenger tid å skrive "..."? Og defor inbiller jeg meg at når noen bruker "..." så er de litt sånn "".

Gammel 01-04-11, 08:48   #12
Strutsen
TittelTøs

Strutsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Blogginnlegg: 38
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acino, her.

"jeg håper du får en fin dag" med tre prikker bak tolker jeg som at personen ønsker meg en god dag selv om den ikke har det noe bra selv.

Eller slik, ja.

Gammel 01-04-11, 08:49   #13
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 221
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker over det jeg også, men det har aldri ramlet meg inn at det kan være ment ironisk. Jeg tenker mer som Skilpadda, at ikke alle like flinke eller opptatt til å formulere seg eller skrive korrekt. (jeg har moderert irritere-meg-over-skrivefeil-tankene mine etter at jeg giftet meg med en dyslektiker).

Gammel 01-04-11, 08:49   #14
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som slår meg med denne tråden er at det nesten aldri er noen som ønsker meg en god dag skriftlig.

Gammel 01-04-11, 08:51   #15
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Det som slår meg med denne tråden er at det nesten aldri er noen som ønsker meg en god dag skriftlig.

Ha en god dag, Kasia!

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 08:53   #16
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Ha en god dag...

Nei, jeg ønsker deg virkelig en god dag, så ha en god dag Kasia!

Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 08:54   #17
Syrinx
koko

Syrinx sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Blogginnlegg: 51
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Huff, jeg er snar til å skrive ... når jeg skriver på forum. Det er ikke fordi jeg har et labert forhold til tegnsetting, men fordi jeg skriver mer muntlig på et forum. ... lurer seg feks inn etter en setning som lander litt i løse lufta eller der jeg, når jeg prater, har en kunstpause. Eller noe sånt. Dette har vært så tydelig for meg, men jeg skjønner jo at det som er tydelig i mitt hode ikke er like tydelig videre ut i verden. (Det var ikke ment som kritikk av andre enn meg selv.)

Så til HI. Der ble det, for meg, feil med ... på slutten. "Håper du får en fin dag, men..."

Gammel 01-04-11, 08:57   #18
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Jeg også.

Gammel 01-04-11, 08:58   #19
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg antar at folk mener å ønske meg en fin dag. Og så antar jeg at de ikke har et veldig velinformert eller bevisst forhold til tegnsetting.

Nemlig.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 09:00   #20
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Ha en god dag, Kasia!

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Ha en god dag...

Nei, jeg ønsker deg virkelig en god dag, så ha en god dag Kasia!

Takk...

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:59.