|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Aktiv
Medlem siden: Feb 2011
![]() |
Når er man eks. en trønder, en harding?Når kan man si man er f.eks. en trønder, en harding osv? Når man er født og oppvokst på stedet? Eller bare født eller bare oppvokst der? Eller må foreldrene også ha vært det? Eller er det nok at foreldrene er født og oppvokst der? Eller...? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Superbasinella
|
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Jeg synes også det er noe med definerer selv. Jeg feks. ser på meg selv som en nordlending selv om jeg ble født i Oslo, bodde der i 2 år, flyttet så til nordnorge, bodde der i 11 år, for å så flytte til Trondheim hvor jeg nå har bodd i 20 år. Det har vel kanskje mest med at jeg har beholdt dialekten. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Jeg er bergenser.
|
|
|
#5 |
|
trenger lading
|
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Jeg sliter litt med å si hvor jeg er fra. Bodd 7-8 steder før jeg fylte 18 år. Hedmark, Oppland, Akershus, Trøndelag, Møre... Og Usa. Så jeg vet ikke hvor jeg er fra. Savner det litt. Jeg har bodd her jeg bor nå i 14 år, men man er liksom ikke fra et sted når en har bodd der som voksen. Så jeg har alltid en lang forklaring når folk her spør hvor jeg er fra. Er vi utenbys, da svarer jeg at vi er herfra.
|
|
|
|
#6 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Jeg synes man må være født og oppvokst på stedet for å definere seg som trønder, bergenser eller noe annet. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Superbasinella
|
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?
Hvis man er født en plass og bodd resten av livet en annen plass så kan man ikke kalle seg for noe? |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Man kan selvfølgelig kalle seg for hva man vil, men jeg synes det er rart å kalle seg for trønder hvis man er født i Hønefoss og oppvokst i Bergen, selv om man har bodd 20 år i Trondheim.
Jeg mente født og/eller oppvokst. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
trenger lading
|
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Så hvor er jeg fra da? Jeg er vel statsløs jeg da.
|
|
|
|
#11 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Jeg vil si at det er avhengig av situasjonen. For eksempel kan det være tilstrekkelig at en bor i hallingdal og har gjort det i et par år til at for eksempel en bergenser mener at vedkommende er hallingdøl. For en annen hallingdøl som er født i bygda, vil det sannsynligvis stille seg annerledes. Da må det nok mer til - for eksempel dialekt og deltagelse i lokale aktiviteter - eller kanskje det heller ikke er nok. Selvidentifikasjon er opplagt også viktig. Det er vel dette antropologene mener med at etnisitet må forståes situasjonelt og relasjonelt. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
trenger lading
|
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Veldig enig Tangina. Som jeg skrev lenger opp: For folk som er født OG oppvokst i byen her, så er ikke jeg herfra. Ikke vet jeg om jeg noen gang blir det for alle. Men er jeg i en annen by kan jeg si at jeg er herfra, og det blir "godtatt". Jeg tror det er slik de fleste stedene.
|
|
|
|
#13 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Jeg aner ikke hvor jeg er fra. Oslo og omegn pleier jeg å si. Jeg har ikke noe sted jeg føler at jeg har mer tilknytning til enn andre. Jeg er født i Bærum og bodde der de to første årene, men jeg er definitivt ikke fra Bærum. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Type R ;)
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Jeg definerer meg selv som Finnmarking i Nordland. jeg er først i Finnmark og bodde i øst-finnmark til jeg var 4 år før vi flyttet hit. Men jeg har bodd der oppe 2 år av ungdomstiden. Trivdes ikke her så flyttet opp til min bor.
|
|
|
|
#15 |
|
Bedreviter
|
Jeg er ikke uenig i det, men jeg synes jo man skal få lov uansett. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Eg er harding (ja, det er eit litt morsomt ord), for eg er vakse opp i Hardanger. Likevel kjenner eg vel at det er det positive (natur, fjell, fjord, dialekt) eg tenkjer på når eg definerer meg som det, for eg kunne aldri tenkt å flytte tilkabe dit.
|
|
|
|
#17 |
|
Epikur
|
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Man bestemmer vel selv?
|
|
|
#18 |
|
Epikur
|
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Jeg kan jo aldri komme opprinnelig fra Bergen, samme hvordan man vrir og vender på det. Det blir jo ren historieforfalskning. Jeg er de facto født og oppvokst et annet sted. Jeg bor her, kjenner meg hjemme her og trives med støynivået. Så jeg kan definere meg som en slags bergenser allikevel.
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Når er man eks. en trønder, en harding?Jeg har bodd en 15 steder, sånn ca :natounge og kronisk omflakker:, og hadde vel vært trønder om jeg skulle vært fra der jeg er født. Men det er jeg IKKE, altså! |
|
|
|
|
|
#20 |
|
maler
|
Hva er jeg da? Født i østerdalen, men bodd i trøndelag fra jeg var ett år og med foreldre fra nordmøre? Joda, jeg fikk da høre mange nok ganger da jeg var barn at jeg ikke hørte til og at foreldrene mine ikke hadde vært med å bygget lekeplassen, så jeg er jo klar over det. Men for den saks skyld - jeg snakker jo ingenmannsdialekt også. Jeg er i det minste norsk. :insert smiley:
|
![]() |
|
|