|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Er far feig, som ikke tar mer pappaperm? (Aftenposten)Ja det mener psykologiprofessor Hanne Haavind:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1672587.ece
![]() |
#2 |
sporadisk
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er far feig, som ikke tar mer pappaperm? (Aftenposten)Jeg mener det blir feil å si at far er feig som ikke tar mer permisjon!!
![]() |
#3 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Er far feig, som ikke tar mer pappaperm? (Aftenposten)Det er nok mange som taper, evt. unnlater, forhandlinger med kona.
![]() |
#4 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Er far feig, som ikke tar mer pappaperm? (Aftenposten)Tja, litt, kanskje? Rhett bruker denne unnskyldningen, og det er nok ganske sant. Sjefen hans har høylydt proklamert at man gjerne må prioritere familien og permisjoner, men da må man ta konsekvensen av det og innse at man ikke kan ha en lederstilling. Han hadde forøvrig en hjemmeværende kone i alle år. Lucky him.
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Er far feig, som ikke tar mer pappaperm? (Aftenposten)Jeg vil ikke si feig... |
![]() |
![]() |
#6 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Er far feig, som ikke tar mer pappaperm? (Aftenposten)I noen tilfeller er det klart at det blir skyldt på jobben ja. I min yrkesgruppe er det svært sjelden at mennene tar ut noe særlig pappapermisjon, for som en av mine mer uerfarne kollegaer sa til meg: "Jeg har for viktig jobb til å ta permisjon, jeg."
![]() |
#7 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Er far feig, som ikke tar mer pappaperm? (Aftenposten)
![]() |
#8 |
intro
|
![]() Sv: Er far feig, som ikke tar mer pappaperm? (Aftenposten)Jeg synes Kanne har et veldig godt innlegg her, og må si meg enig med henne på de fleste punkter. Heldigvis er det heller ikke slik lenger at mannen nødvendigvis tjener så mye bedre enn kvinnen eller har en "viktigere" stilling. Videre er det gudskjelov mange arbeidsgivere (deriblant min og mannens) som betaler mellomlegget mellom lønna og de 6 G som man får fra det offentlige. "Feighet" er absolutt ikke den eneste årsaken til at så få menn tar permisjon, men det er nok en vanlig grunn - tror jeg. Som andre har vært inne på her, er det heller ikke til å legge skjul på at mange kvinner har et oppriktig ønske om å ta hele permisjonen og ikke vil "slippe til" mannen.
![]() |
![]() |
#9 |
Introvert optimist
|
Jeg synes man legger alt for mye vekt på det første året og permisjonstida som det eneste saliggjørende når det gjelder å knytte seg til barnet sitt.
![]() |
#10 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Er far feig, som ikke tar mer pappaperm? (Aftenposten)Det kan du ha rett i, Nenne, men det er et annet poeng også, som Kanne berører. Nemlig det faktum at slik det er nå, er det liten tvil om at kvinner som "forventes" å bli gravide, ikke alltid får jobber de er kvalifisert for fordi de forsvinner snart. Mens det for menn ikke er samme problemstilling. Ja til mer permisjon forbeholdt mannen, slik at dette utjevner seg. I hvert fall innen Knøtteliten skal ha jobb.
![]() |
#11 |
Nå da?
|
Amen!
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jeg enig med deg i!
![]() |
#13 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Er far feig, som ikke tar mer pappaperm? (Aftenposten)Tja. Jeg er tilbøyelig til å være enig. Det kan godt være at det finnes mange krevende arbeidsgivere (for både mødre og fedre) og mødre som regner permisjonsretten som sin.
![]() |
#14 |
Mother of Dragons
|
Jeg tror likevel at det er viktig at far er mye hjemme med det første barnet for det er da man definerer hvilken type far man blir. Jeg tror det er større sjanse for at han da knytter seg tett til de neste barna for da "kan" han dette med å være en tilstedeværende far.
![]() |
#15 |
kamerat
|
![]() Sv: Er far feig, som ikke tar mer pappaperm? (Aftenposten)Amen til Kanne og Scarlett. Jeg tror lengre permisjoner til fedrene kan ha en hel masse gode effekter både hjemme og ute. Og jeg må si at menn som har så utrolig viktige jobber at de overhodet ikke kan ta permisjon, irriterer meg voldsomt. Hva er det vi kvinner driver med, da, tull og fjas?
![]() |
#16 |
Protonterapeut
|
Og amen til denne.
![]() |
#17 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er far feig, som ikke tar mer pappaperm? (Aftenposten)Å si at alle er feige, synes jeg er å dra alle over en kam. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
har tatt seg sammen
|
Ja og da, mener jeg, at noen må være litt tøffere enn alle de andre - og faktisk våge å satse. Selv om de kan få litt kjipere arbeidsoppgaver på jobben. Jeg er enig i at det sikkert ikke er så lett som det kan se ut her i innlegget. Men holdningsendringer kommer ikke lett, NOEN må gå foran og ta de litt ubehagelige valgene.
![]() |
#19 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Er far feig, som ikke tar mer pappaperm? (Aftenposten)Det er klart at vi kvinner kan inneha like betydningsfulle stillinger som menn. Men det er nok forskjell på hvordan det blir oppfattet om en mann i en slik stilling blir borte i permisjon i 1 år enn når en kvinne gjør det. Det kommer nok av at arbeidsgiver allerede har regnet med risikoen for at kvinnen kan bli gravid og blir borte i permisjon. Så sånn sett er det "vanskeligere" for en mann å ha permisjon fra jobben sin, det forventes ikke i like stor grad at han kan bli borte i lengre periode fra jobben sin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Er far feig, som ikke tar mer pappaperm? (Aftenposten)Mannen min, da, som ikke VIL?
![]() |
|
|