Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

La oss snakke om vinterhage! :jupp:

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-11, 12:21   #1
Gammel bruker
Passiv

Standard

La oss snakke om vinterhage! :jupp:

Jeg skal flytte inn i en blokkleilighet med en vinterhage på ca. 12 kvm. Hvordan skal jeg møblere den? Hva passer å ha som dekke på gulvene? Hvilke planter trives der?

Så langt har jeg lurt på om et dekke av sisal kunne være fint, også er jeg glad i kurvmøbler og skinnfell, men en hel gruppe med det samme blir for mye etter min smak. Jeg liker olivenplanter, men trives de med den vekslende temperaturen som det vil være i en vinterhage? Innspill? Bilder!?

Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 12:39   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss snakke om vinterhage! :jupp:

Er den isolert?
Vi hadde uisolert vinterhage, og der kunne vi ikke ha særlig mye vinterstid.

Gammel 08-04-11, 12:41   #3
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Juhu.... Jeg har en litt mindre vinterhage, åtte kvm. Den er uisolert, typen "innglasset balkong" tror jeg vi kan si.

Jeg har lyst å legge noe slags "isolasjon" på gulvet. Tenkte på slik tynn "skumgummi" som man legger under parkett f.eks. Og sjøgressteppe over, fra vegg til vegg. Jeg så nemlig en av naboene hadde gjort det med bra resultat.
Foreløpig har jeg bare et billig teppe midt på gulvet. Og en del rot rundtom.

Kjøpte en gammel furubenk på Fretex, og gardinstoff på tilbud, og fikk sydd nye trekk til ryggputene og madrassen. Tenkte å ha den som reserveseng (liten leilighet), og har sovet på den selv en vårnatt.

De første blomstene jeg kjøpte ble svidd i løpet av en helg jeg var borte, de sto midt i solsteika. Så nå har jeg lært og setter blomster der sola ikke når.

Og - jeg plantet jordbær ifjor, og fikk faktisk bær også.

Sist redigert av -ea- : 29-05-12 kl 22:29.
-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 12:43   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde stor suksess med å plante jordbær og alskens greier i verandakasser. Som sto inne på et bord, slik at det kunne flyttes ut av solsteiken.
Det blir skikkelig drivhus i de der vinterhagene, så du kan ha mye der om vår/sommer.

Gammel 08-04-11, 12:56   #5
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har kjøpt en liten terrassevarmer og satt opp der, fint på seinsommerkvelder når det begynner å bli kjølig.
Og ellers har jeg et lite tørkestativ (klær tørker lynraskt).

Sist redigert av -ea- : 29-05-12 kl 22:30.
Gammel 08-04-11, 13:02   #6
Gammel bruker
Passiv

Standard

Min vinterhage ligner veldig på din, ea! Sjøgress er også helt i min gate, men jeg vil gjerne ha noe som sitter litt fastere enn løse teppper lagt etter hverandre. Er det ikke det du har der? :myser: Jeg har også en slik grå ramme rundt alle vinduer, og kunne ønske de i stedet var hvite, men slikt går vel ikke ann å gjøre noe med..? Jeg får vel heller forsøke å spille på lag med det gråblåe. Og ja, jeg tror vinterhagen er uisolert, men jeg ser at mange naboer har innredet med spisestue og greier, så helt iskaldt kan det vel umulig være. Dessuten, man har da sentralvarme og mulighet til å sette døra på gløtt.

Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 13:05   #7
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Standard

Ja, jeg har bare et par små løse stråtepper nå - drømmen er å legge noe ordentlig over det hele. Tror det blir lunere da.

Noen av naboene mine har lysekrone i taket og stresslesser, og andre pleier å ha juletreet sitt stående i vinterhagen.

Det som er litt kjipt, er hvis naboen under bruker sin vinterhage som røykerom.

Gammel 08-04-11, 13:23   #8
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan bidra med meg selv i en kurvstol med et hvitvinsglass i den ene hånden.

Gammel 08-04-11, 14:48   #9
Gammel bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg kan bidra med meg selv i en kurvstol med et hvitvinsglass i den ene hånden.

Det blir pent.

Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 20:52   #10
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pida, her.

Dessuten, man har da sentralvarme og mulighet til å sette døra på gløtt.

En klassiker!
Vi hadde betalte for forbruk, så det utgikk hos oss. I høy- og lav-blokken derimot, der hadde de fjernvarme via sentralvarmeanlegget ... Der var det mye åpne dører inn til resten, året rundt.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:45.