Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Skravleforum

Alternativ til kristen gravferd?

Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-11, 21:50   #1
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Alternativ til kristen gravferd?

Ahem.
Ikke at jeg har planer om å parkere tøflene med det første, men jeg satt i min farfars begravelse i dag og følte på at en kristen gravferd ikke er noe for meg. Så jeg tenkte jeg skulle undersøke litt rundt mulighetene for en alternativ gravferd, sånn i tilfelle rottefelle. Hvilke alternativer finnes egentlig, og er de verdt å undersøke nærmere?

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 21:51   #2
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Alternativ til kristen gravferd?

Human-etisk forbund har tilbud om gravferdsseremoni mange steder. Her avholdes de vanligvis i seremonirommet på krematoriet, som er livssynsnøytralt. De bruker visst å være veldig fine.

Gammel 08-04-11, 21:52   #3
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vært i en gravferd i et krematorium arrangert av HEF, og det var veldig fint.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 21:52   #4
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Her må jeg følge med. Gud har ikke vært en del av livet mitt, og da trenger han heller ikke være en del av begravelsen min.

Gammel 08-04-11, 21:53   #5
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Human-etisk? En venninne av meg ble holdt begravelse for i et flott bygg i nærmiljøet, hvor venner og familie stod for talene. Det var også musikalske innslag og en mann fra human-etisk forbund som holdt minneord. Det er den fineste begravelsen jeg har vært i.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 21:53   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men om man ikke ønsker kremasjon, da kan man vel ikke holde bisettelse i et krematorium, om det er dette som er livssynsnøytralt alternativ? Finnes det andre alternativ da, for oss som ikke er kristne?

Ah - ser nå at Joika har svart på spørsmålet mitt, før jeg rakk stille det.

Gammel 08-04-11, 21:54   #7
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har vært i flere begravelser som ikke har vært i kirken. Tror kanskje ikke HEF var involvert heller hmmm. Det er så mange år siden. Ihvertfall, det var i et samfunnshus, et leid lokale. Veldig fint, der det ble fortalt om den avdøde og hennes liv av en som kjente henne. Veldig personlig, og uten salmer og religiøst preg.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 21:54   #8
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Om man velger begravelse gjennom feks HEF, eller annet for den saks skyld, blir da allikelev gravlagt på en kirkegård, eller finnes det alternativer der også?

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 21:55   #9
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror man blir liggende på kirkegården. Eller dvs, mange kirkegårder er jo fulle så man blir liggende på gravlunder. Det føler jeg egentlig er helt ok. En gravlund.

Tre stk!
Gammel 08-04-11, 21:55   #10
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I min familie har vi hatt begravelser bare med musikk, sang og diktlesing. Ingen tale, hverken preken eller annet, men innslag som vi forbinder med den avdøde. Jeg synes at det er fint og vil ønske meg det samme selv.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 21:56   #11
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Om man velger begravelse gjennom feks HEF, eller annet for den saks skyld, blir da allikelev gravlagt på en kirkegård, eller finnes det alternativer der også?

Tror ikke det finnes alternativer. Eller kanskje man kan søke om å få strø ut asken eller noe?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 21:58   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen kan gravlegges utenfor kirkegårder og gravlunder. Jeg har også vært i begravelser hvor familien har stått for hele seremonier og det er verken HEF eller noe religiøst involvert.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-11, 21:58   #13
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Jeg skal ha en sånn begravelse.

Tre stk!
Gammel 08-04-11, 21:59   #14
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Takk for svar. Leste litt på HEF sine sider og der står det at det er lovfestet at alle i Norge gravlegges på kirkegårder, men at man kan søke om å ligge utenfor vigslet jord dersom man ønsker det av diverse grunner (muslim etc.). Et alternativ er å spre asken, men da mister man rett til gravsten etc.

-02
-06
Gammel 08-04-11, 22:00   #15
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Vi var i en begravelse for kort tid siden, "arrangert" av søster'n, og der var det veldig lite kristent innhold må jeg si. Det var en begravelse som passet avdøde midt i blinken. Det var avdødes favorittmusikk mens de fremmøtte kom inn i kirken, og underveis var det mere snakk om kjærlighet enn Gud.
Her var det en veldig flott prest som hørte på de nærmestes ønsker og tilpasset det så bra som mulig, men det var noe som måtte være med, det flettet presten fint inn. Siden den egentlig skulle holdes i ett kapell men pga plassmangel ble det kirken, kanskje derfor presten var så grei og fjernet mye av det som er i en begravelse. Vet ikke. Men jeg tror det er viktig å prate om dettemed de nærmeste, når vi har lagt på røret så får vi jo ikke sagt hvordan vi ønsker det.

Jeg var forøvrig i en begravelse i dag som overhode ikke var sånn som jeg ville hatt.

Gammel 08-04-11, 22:03   #16
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Standard

I begravelsen i dag snakket presten kanskje 5 minutter om farfar, resten var salmer, Gud, Jesus, den evige nåde, osv osv. Var sikkert helt greit for ham, men tanken på at folk skal sitte og lide seg gjennom den ene salmen etter den andre, og med tanke på hvor lite religiøse familien min er, nei, sånn vil jeg ikke ha min begravelse.

-02
-06
Gammel 08-04-11, 22:05   #17
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Besteforeldrene mine er spredd i havet i ett sydenland.
De ble kjørt fra sykehusene sine til krematoriet og når begge var døde, etter å søke selvfølgelig, tok vi de på flyet, så ut i båten på det åpne hav og strødde de der.

Gammel 08-04-11, 22:06   #18
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Lilith, her.

I begravelsen i dag snakket presten kanskje 5 minutter om farfar, resten var salmer, Gud, Jesus, den evige nåde, osv osv. Var sikkert helt greit for ham, men tanken på at folk skal sitte og lide seg gjennom den ene salmen etter den andre, og med tanke på hvor lite religiøse familien min er, nei, sånn vil jeg ikke ha min begravelse.

Sånn vil ikek jeg ha det heller.

Gammel 08-04-11, 22:08   #19
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Men om man ikke ønsker kremasjon, da kan man vel ikke holde bisettelse i et krematorium, om det er dette som er livssynsnøytralt alternativ? Finnes det andre alternativ da, for oss som ikke er kristne?

Det er ikke noe krav om kremasjon for å bruke krematoriets seremonirom her, i hvert fall. Rommet er ment for alle mulige slags seremonier der man ønsker et alternativ til kirka. Vet det har vært bryllup der også.

Gammel 08-04-11, 22:08   #20
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Sikkert greit egentlig, å få asken spredd. Da slipper man å ha dårlig samvittighet for de gravene man ikke steller så bra med.

Tre stk!
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:21.