|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har bakt søte kaker
|
![]() [Hage] Hva har man i en solrik skråning?Har en skråning mellom to platåer i hagen. Vender mot syd, måler ca. 6 meter i bredde og en drøy meter i "høyde". Har sol fra 10 til 18. Skrår innover med fall 1 til 2 anslår jeg.
![]() |
#2 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Hage] Hva har man i en solrik skråning?Vi har roser i en slik skråning, i tillegg til noe eviggrønt og enkelte stauder. Jeg har også satt en del tulipanløk innimellom rosene slik at vi får fin blomsting om våren. Rosene skjuler de visne stilkene av tulipanene etterpå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: [Hage] Hva har man i en solrik skråning?Men har dere fiberduk eller noe lignende for å hindre ugress, ElinM?
![]() |
#4 |
På vei
![]() Sv: [Hage] Hva har man i en solrik skråning?Vi har ikke fiberduk. Denne skråningen lå brakk i noen år og var full av ugress før vi spadde den opp og fjernet alt, slik som dere har gjort. Vi har vel litt bark enkelte steder, men for det meste kun jord. Litt innsats for å holde bedet fritt for ugress kreves, men vi greier å holde ugresset ganske bra i sjakk uten alt for mye jobbing, syns jeg. Vi luker selvfølgelig litt, og vi bruker en slik liten kultivator for å rote rundt i bedet slik at ugress ikke slår rot. Det er selvfølgelig også et poeng å ha plantene så tett at ugresset ikke trives, i forkant av bedene har vi f.eks. stauder, mest slike krypende steinbedstauder. I overkant av bedet har vi kattemynte, det går fint til roser. Vi har også lavendel og salvie i bedet, det lukter godt og gjør seg til roser. Dessverre bukket lavendelen under av kulden forrige vinter og vi har ikke fått satt nytt enda. Like så godt antakelig, med den kalde vinteren vi hadde i år også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: [Hage] Hva har man i en solrik skråning?Jordbær!
![]() |
#6 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: [Hage] Hva har man i en solrik skråning?Takk for gode tips!
![]() |
#7 |
På vei
![]() Sv: [Hage] Hva har man i en solrik skråning?Markjordbær er en fin bunndekker som man kan la vokse innimellom/under andre planter. Bunndekkere er fine for å holde unna ugress. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: [Hage] Hva har man i en solrik skråning?Er det meningen at barna skal leke der eller løpe igjennom der, er jo roser litt dumt.
![]() |
#10 |
Smugleser
|
![]() Sv: [Hage] Hva har man i en solrik skråning?Gravmyrt. Fine blå blomster, vokser fort og dekker godt, og er grønn også når det er snøfattige vintre.
![]() |
#11 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: [Hage] Hva har man i en solrik skråning?Det skal ikke løpes gjennom skråningen, men vet ikke om jeg vil ha stikkeplanter uansett. Noterer meg Potentilla, Hosta og Gravmyrt.
![]() |
|
|