|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Strikkehjelp for dummies!Jeg har begynt å strikke bleiebukse. I oppskriften står det: "På hver 8. pinne (4. rille) strikker du til det står igjen 5 m på pinnen, snu." Hvordan snu, da? :domm:
![]() |
#2 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Strikkehjelp for dummies!Snu som i snu og strikke tilbake. Lat som du har kommet til enden av pinnen, og strikk tilbake til dit det står i oppskriften.
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: Strikkehjelp for dummies!Hmm, ok. Men de fem maskene som er igjen da, skal de bare være der liksom? Jeg føler meg skikkelig teit, men jeg skjønner virkelig ikke...
![]() |
#4 |
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Strikkehjelp for dummies!De fem maskene skal bare stå igjen.
![]() |
#5 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Strikkehjelp for dummies!Ja, de skal bare være der. Når du er ferdig med å fornøye bakkanten skal du strikke alle maskene igjen, og da vil du se at du har fått en høyere kant midt på bak som gjør at buksa ikke blir for lav når den skal over bleien.
![]() |
#7 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Strikkehjelp for dummies!Bra at du har fått hjelp. Den teknikken du beskriver kalles short rows på engelsk, og er veldig mye brukt for å forme ulike slags fasonger på det man strikker. For eksempel går det an å lage et sirkelformet plagg ved å veksle på å strikke alle maskene på pinnene, halvparten, to tredjedeler osv. I Nøstebarn-boka er det en oppskrift på siklekrage der man bruker dette prinsippet - artig å prøve ut for å se teknikken "in action", og veldig praktisk plagg når babyen begynner å få tenner for å slippe dyvått bodybryst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Strikkehjelp for dummies!Ikke i det hele tatt, Heilo! Interessant informasjon!
![]() |
#9 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Strikkehjelp for dummies!Hvis det er en trøst så er du langt i fra den første som sitter og stirrer på oppskriften og ikke forstår en pøkk av hva de mener. Og jeg var en ganske erfaren strikker når jeg røk på dette hinderet.
![]() |
#10 |
|
![]() Sv: Strikkehjelp for dummies!Takk, Adrienne! Jeg har strikket mye annet, men her kommer jeg litt til kort... Det er sikkert veldig lett når jeg bare skjønner det... Men det gjør jeg ikke enda.
![]() |
#11 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Strikkehjelp for dummies!Jeg har ikke denne boken, så jeg har ikke oppskriften rett foran meg, men dersom det ikke står noe mer så vil jeg anta at du neste omgang skal strikke alle maskene igjen. Og gjenta dette for hver fjerde rille, sånn at den kanten blir litt strammere enn resten (siden den har tre riller mens resten har fire riller).
![]() |
#12 |
Fjellpiper
|
![]() Sv: Strikkehjelp for dummies!Adrienne forklarer det bra, ja? De bleiebuksene i Myk Start er veldig gode nettopp på grunn av dette trikset. Siden du strikker på langs blir buksa bredere jo flere riller du strikker, og med færre riller øverst får du en fin kant og slipper å ha strikk eller snor i buksa. I denne oppskrifta stemmer det at du på neste omgang strikker alle maskene igjen, akkurat som vanlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
|
![]() Sv: Strikkehjelp for dummies!Dere er altså så fantastiske! Da tror jeg at jeg har skjønt, så da skal jeg prøve videre.
![]() |
#14 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Strikkehjelp for dummies!
Ahhhhh. Så smart. Må youtube neste gang.
![]() |
#15 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Det er veldig smart. Jeg bruker det på alle gensere jeg strikker til meg selv, så de skal passe både over brystet og lenger ned.
![]() |
#16 |
Hertuginne
|
Jeg har liksom aldri hatt den utfordringen over brystet.
![]() |
#17 |
Fjellpiper
|
Ikke jeg heller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bare sær
![]() Sv: Strikkehjelp for dummies!Men pass på hvis du strikker rundt - da bør short rows strikkes med den korteste først, for det er vanskelig å plukke opp uten hull selv med wraps hvis du må gjøre det fra feil side. Hvis du øker omgangslengden kan du plukke opp wraps når du kommer forbi dem i neste omgang med short rows, istedenfor at de må tas på første omgang hele veien rundt.
![]() |
#20 |
Bare sær
Se for deg at du strikker rundt. Så skal du lage short rows - kanskje for en buksebak? Du strikker kortere og kortere for hver omgang, og lager en wrap hver gang du snur. Du er ferdig, og skal strikke over alle maskene. Da er du til høyre på den korteste omgangen, du har en rekke wraps nedover ut til høyre derfra, og tilsvarende til venstre et stykke bort på pinnen. Nå starter du å strikke rett. Du plukker opp alle wraps til venstre ettersom du kommer til dem. Men de til høyre vil du ikke passere før du kommer rundt fra den andre siden. Da er det kul umulig å unngå hull, for wrap'et strammer strikkingen mot venstre, og du kommer inn fra høyre.
![]() |
|
|