|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Økologisk mat er ren bløffNok igjen hevder troverdige kilder at økologisk mat i bunn og grunn er en bløff.
![]() |
#2 |
maler
|
![]() Sv: Økologisk mat er ren bløffJeg kjøper ikke økologisk mat fordi jeg tror maten i seg selv er så mye bedre. Men fordi jeg tror det er bedre for kloden å dyrke den på den måten. Og at dyra har det bedre. Jeg ser hva som står i den artikkelen, men jeg er ikke helt overbevist, det kommer vel også litt an på hvilke parametere for "miljøvennlighet" som måles.
![]() |
#3 |
anglofil
![]() Sv: Økologisk mat er ren bløffAt dyrene har det bedre er et meget godt argument. Men hva med areal resursser og det som kreves av det for økolandbruk? Hvis vi setter det i et større globalt perspektiv? Da synes jeg det blir veldig problematisk må jeg si. Nå har jeg også lest en del om "landgrabbing" de siste par årene og det er helt grusomt. Og mange sier dette bare er begynnelsen på det vi vil se fremover både mtp mat og vannmangel på kloden.
![]() |
#5 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Økologisk mat er ren bløff
Men ikke-økologisk jordbruk har en skremmende side også, når EN produsent har patent på såkornet.
![]() |
#6 |
anglofil
Javisst, og som alltid er det den fattige delen av verden som blir scre"#¤
![]() |
#7 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Veldig.
![]() |
#8 |
Shake it out!
|
![]() |
#9 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Økologisk mat er ren bløffJeg fikk den på mail fra Teknisk Ukeblad i dag, og tenker at det nok avhenger en del av hvor du er i verden og hvilke mattyper det er snakk om? Her i USA mener jeg det har ganske mye for seg, i alle fall når det kommer til kjøtt, for her brukes det mye hormoner og antibiotika. Og selv om det hevdes at det ikke gjør noe, så stoler jeg ikke et halvt sekund på den forskningen som hevder det. Ikke litt en gang. Ellers er det jo mye genmanipulering i det ikke-økologiske jordbruket som jeg heller ikke er overvegistret for, i grunne vel så mye av etiske hensyn som av andre hensyn. Mht giftstoffer o sprøytemidler så er det et større problem mht bær enn frukt med skrell på, feks.
![]() |
#10 |
anglofil
Jeg har hørt akkurat det samme om den økologiske melken her som også selges i vanlige kartonger.
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
Dessverre ivaretar ikke økologisk landbruk dette. Faktisk er det færre krav til dyrevelferd i økologisk landbruk i Norge, enn til konvensjonelt. Jeg skal se om jeg finner igjen artikkelen.
![]() |
#13 |
maler
|
Min prioriteringsliste er også rettferdige varer - dyrevelferd - kortreist. Og så vurderer jeg økologisk der jeg tenker det gir meg noe ekstra i form av samvittighet eller kvalitet på varene. Det varierer jo om det er de økologiske eller de andre varene som fremstår som de beste.
![]() |
#14 |
-
![]() Sv: Økologisk mat er ren bløffJeg kjøper gjerne økologisk mat, men den skal helst være produsert i Norge, eller i et nært naboland; jeg har ingen tro på økologisk merkede produkter fra middelhavsområdet eller fra Asia. Men jeg tror jeg har en litt annen innfallsvinkel til økologisk matproduksjon enn det som er vanlig; jeg tror ikke at økologisk produksjon er mer miljøvennlig, og jeg tror heller ikke at økologisk produsert mat er mer sunn. Jeg tror heller ikke at økologisk dyrehold er nødvendig eller tilstrekkelig for at dyrene skal ha det bra. Det jeg derimot tror er at matprodusenter som tar bryet med å gjøre dette økologisk jevnt over faktisk bryr seg om kvalitet og gjør dette på en ordentlig måte. Hvis jeg kunne få et merke som sa at maten var tradisjonelt produsert, men med omhu, og uten overforbruk av gjødsel eller sprøytemidler, så ville jeg ha kjøpt det. Jeg tror ikke på at «kunst»-gjødsel eller tradisjonelle sprøytemidler er nevneverdig mer skadelige enn de tilsvarende økologiske produktene hvis de brukes i riktige mengder og på riktig måte, men overforbruk kan være et stort problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
maler
|
![]() |
#16 |
anglofil
Veldig bra og kjenner meg godt igjen i det du skriver. Men er ikke dette nettopp det artikkelen også handler om? At vi overbeviser oss selv at vi foretar "riktig" valg når vi kjøper økologisk? (både mtp kvalitet og det etiske).
![]() |
#17 |
anglofil
![]() Sv: Økologisk mat er ren bløffNå er jo ikke dette akkurat noe nytt med en Gov report fra UK for noen år tilbake peker på noen av problemene ved økologisk landbruk, både når det gjelder areal men også dyrenes ve og vel (som jo krever mer resursser ved økologsk landbruk, og også dermed har det bedre må man jo anta).
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Økologisk mat er ren bløffLisa, EU og Sverige har faktisk strengere økoregler med tanke på dyrevelferd enn Norge. Så KRAV (svensk sertifisering) er strengere enn Debio (norsk sertifisering).
![]() |
#19 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Økologisk mat er ren bløffJeg tenker at om frukt og grønt dyrkes der den naturlig hører hjemme,
![]() |
#20 |
ASD
Medlem siden: Mar 2010
![]() Sv: Økologisk mat er ren bløffJeg liker økologiske grønnsaker og frukt av den grunn at de er ikek sprøytet. Selv om myndighetene mener at giften ikke er farlig så er det fortsatt gift.. Og når vi får i oss litt her og litt der hele veien blir det mye tilslutt. Og da reagere kroppen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|