|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
flisespikker
|
![]() Strikke sjal?Jeg fikk lyst til å prøve å strikke et slags sjal til meg selv - noe veldig enkelt, for eksempel på kjempetykke pinner og med ganske tynt garn, litt som Nøstebarnteppet. Noen som har mønster og/eller tips?
![]() |
#2 |
One of These Days
|
![]() Du kan kjøpe et mohair-garn, ta fram pinne nr.8 f.eks. og legge opp 3 masker. Øk en maske i hver side på annenhver pinne, sånn ca. Strikk til ønsket lengde og fell løst av. Strikk rett på hver pinne. Superenkelt. Får du problemer så si fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
flisespikker
|
![]()
![]() |
#4 |
Dårlig husmor
|
![]() Nøstebarn har også mønster på et sjal etter modell av teppet, men med et enkelt mønster laget av masker som slippes ned tilslutt. Det ser ganske fint ut og er sikkert kjempedeilig å ha på seg dersom man strikker det i et av deres gode garn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]()
Dette har jeg sett, svigerinna mi strikka et slik et til min svigermor. Det ble utrolig stilig i svart, og nå ønsker jeg meg ett også
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Det fikk jeg også lyst til å gjøre. Amylin, hvor kjøper du garn? Vurderer også å hekle et. Kan du forklare hvordan du hekler/har heklet, eller annet enklere? Jeg kan hekle, men vet ikke hva de forskjellige maskene heter på norsk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
One of These Days
|
![]() Skilpadda, vil tro at du trenger ca 100 g med garn. Det er også enkelt å slippe ned masker, men hvis ikke jeg husker feil må man da strikke glattstrikk. Det betyr at halvparten av sjalet strikkes med vrange masker. Tar alltid lengre tid. Jeg kan spore opp noen bilder av det enkle sjalet jeg tenker på. Det blir veldig bra altså. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Har akkurat strikket sjal på pinner nr 8 og da brukte jeg 100 gr med garn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Javel
|
![]() Dersom du kan hekle, så har jeg oppskrift på et enkelt sjal. Dette er i Mandarin Fiesta Garn. Jeg bruker 4 nøster til sjalet og et til frynsene.
![]() |
#11 |
Hertuginne
|
![]() For de som bor i Oslo vil jeg anbefale en tur på Nøstebarn sin butikk på Sagene. Der kan man få både garn og mønster til sjal og slikt. Om jeg ikke tar alt for mye feil så koster mønstrene fire kroner. Jeg har strikket Nøstebarnteppet i ull/silkegarnet deres, og det er helt fantastisk deilig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]()
Er det ikke verre? |
![]() |
![]() |
#14 |
flisespikker
|
![]()
Vil gjerne ha både bilde og oppskrift.
![]() |
#15 |
flisespikker
|
![]()
De var veldig fine og så greie ut å lage, men jeg er ikke noe flink til å hekle, og hvis jeg skal begynne på et håndarbeid akkurat nå, må det være noe som jeg synes er kjempeenkelt og går veldig fort.
![]() |
#16 |
Javel
|
![]()
Har nettopp begynt å hekle selv jeg, og til og med jeg fikk disse til
![]() |
#17 |
Muligens verdt å vente på
|
![]() Sv: Strikke sjal?Garnstudio har mange gratis oppskrifter |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
flisespikker
|
![]() Sv: Strikke sjal?
Jeg tror jeg skjønte det, takk skal du ha.
Det høres interessant ut, det. Jeg skal se om jeg kommer meg innom Nøstebarn i dag, og om de har det mønsteret Blå nevnte. Ellers vil jeg gjerne se ditt.
Takk for tipset.
![]() |
#19 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Strikke sjal?Inspirert av denne tråden holder jeg nå faktisk på å strikke et langt og tykt skjerf. Det er første gang jeg strikker på 20 år...
![]() |
|
|