|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har bakt søte kaker
|
![]() [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011I steden for å lage en egen tråd der jeg skryter uhemmet av arbeidet vi gjør i hagen tenkte jeg heller at jeg kunne starte en slags hagearbeidstråd. Skriv hva dere gjør i hagen, legg ut bilder, planer osv.
![]() |
#2 |
Salt in the rainbow
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Vi overtok også huset i fjor, og fikk saget ned og fjernet røttene på en thujahekk som var omtrent 4 m høy og helt tett. Står igjen en bit inn mot ene naboen, og jeg tror ikke helt de er med på å bytte den ut heller.
![]() |
#3 |
blid
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Gleder meg til bilder av prosjektene dine!
![]() |
#4 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Jeg glemte en ting, i forbindelse med planering av trampolineplass skal vi flytte 6 busker og lage ny hekk ned mot en annen nabo vi ikke har hekk mot. Det blir spennende. Også krysser jeg fingrene for at den hekken vi og naboen (den er felles) beskjærte til bakken i fjor kommer opp igjen og blir fin. Den var blitt 2 meter høy, men hadde ingen blader mot bakken. Jeg ser det har begynt å komme skudd fra stubbene/grenene som står igjen, så det blir nok ordnings.
![]() |
#5 |
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Vi overlot hagen til proffer i fjor. Den ble gravd opp og er nå noe helt annet. Om 1 mnd kommer det to stykker med bil og henger full av blomster, duk, jord, pyntestein og spader, da skal det plantes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Me skal så plen og forhåpentlegvis lage ny terrasse lengs eine sida av huset. Så er planen å bygge dukkestua, men den må me sjå litt ann. Den skal vera stor, så storesøster kan ha overnatting i den er planen. Vidare har eg så vidt begynt å planlegga "fjellet" mitt. Eg har lyst på litt planter på/ rundt, men det er også leikeplass for lillesøster og vennene. Dermed har eg foreløpig sådd blomstermix og markjordbær i nedre kant.
![]() |
#7 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Eh.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Etter å ha bodd i huset vårt i snart 6 år har jeg endelig fått lyst til å gjøre noe der. De første årene var preget av drenering, hogge ned gigantiske bjørketrær, planering osv. I år har jeg tenkt å gjøre det litt penere, sånn at det i alle fall ser ut som vi bryr oss. Vi har anlagt en grussti på forsiden, og jeg har laget til et bed ved terrassen. Dette er det første folk ser når man kommer til oss. Vi hadde masse bark som vi ikek brukte til noe, så jeg har lagt det i bedet, og planter i store potter. Ikke helt ferdig, men jeg og minsten pynter opp litt med steiner og noen figurer som han har vært med å valgt. Type fuglebad og sementsaker. Vi får se hvordan det blir til slutt. Det er vel det som skjer nå, må gjøre unna et par eksamen før jeg finner på noe nytt. Mottoet er i alle fall å bruke av det vi har, og bruke minst mulig penger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Vi skal lage ferdig plenen som er halvferdig (grave opp, planere, fylle på med jord, plukke vekk det verste ugresset og så), og så skal jeg gjøre ferdig det ene blomsterbedet, med stauder, sommerblomster og urteplanter. Jeg har lyst til å lage en liten kjøkken/urtehage i pallekarmer langs stien opp til huset, mot naboen, men jeg får se om jeg får tak i billige pallekarmer før jeg bestemmer meg for om det skal gjennomføres. Nabohuset består av leiligheter, og der er det ingen som gjør noe med hagen, så det ser ikke pent ut der. Litt skjerming den veien hadde gjort seg. Resten av hagen putter jeg noen store hortensiaer og georginer i, så er det ingen som ser alt annet som burde vært gjort.
![]() |
#10 |
Pauset
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Hagen min trenger drastiske tiltak, da det den ser ut som en slagmark. Jeg begynte med ugressfjerning sent i fjor (mengder Round Up), og i år er det gjenoppbygging som står igjen. Jeg skal plante litt blomster og sånt, men først og fremst så ønsker jeg få tatt kålen på ugress, samt få en jevn og fin gressplen og en litt mer ok hage på baksiden av huset. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Nytt år, nye muligheter
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Dette kan bli en nyttig tråd! Jeg har gjemmekontor akkurat nå, og forsøker å være produktiv. Skal ta et par bilder og skrive litt senere. Vi har stor hage som vi raker fri for løv hver vår og klipper gjennom sommeren. Hekken trimmes hver vår, og that's about it. Vi hadde noen rosebusker som forsvant i et byggeprosjekt i løpet av året som har gått. Nå har vi dermed også noen sår her og der som må leges. Jeg vil ha en enkel hage å holde, litt mer bærbusker, en liten kjøkkenhage og et staudebed, kanskje? I'll be back
![]() |
#12 |
Har diplom
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011
Kan jeg få se? |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Pauset
|
Neida. Du må vente til det har kommet blader, så sprayer du på bladene. Da kveles planten i løpet av et par uker. Legger deg til blogg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Har diplom
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Da skal jeg jammen prøve det på jungelen bak garasjen. Jeg vil gjerne lage gressplen der, men jeg tør jo ikke gå bak der engang i frykt for hva som skjuler seg i ugresset.. Plantasjen da, eller er det sånt man må på Felleskjøpet for å få fatt i? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Pauset
|
Plantasjen har. Kjøp konsentrat og sånn sprayflaske, så vanner du ut. Og husk at alt du treffer dør... |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: [Hage] Hagearbeidstråden vår/sommer 2011Jeg har lært at du ikke kan så/plante der du har sprayet med round up det første året, men det bør du sikkert sjekke, for jeg er ikke hundre prosent sikker på om det stemmer.
![]() |
#17 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Jeg vil også gjerne se om jeg får. Vi overtok også en slagmark av en hage da vi flyttet for to år siden. Det går seg til, sakte men sikkert.
![]() |
#18 |
Pauset
|
Det stemmer ikke. Man kan plante nye planter etter 10 dager. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Har bakt søte kaker
|
Ok, det hørtes jo bedre ut. Vi brukte sånn superkonsentrert round up da, som brukes i landbruket, så vet ikke om det er forskjell da.
![]() |
#20 |
Har diplom
Takk for svar! Det er jo mulig det ikke er gress under ugresset vårt heller, men det er ikke stor trafikk bak der, så planting av nytt bør gå bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|