|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Blomster i full skygge?Har et inngangsparti som er i full skygge. Kan jeg få noe å gro der, eventuelt noen blomster i potte som overlever i full skygge? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
passer i nissedrakt
|
![]() Sv: Blomster i full skygge?Finnes mange skyggelikende stauder, blant annet. Jeg har en skråning i full skygge, der jeg har en del stauder. Ikke så mange med blomster, men mange med flott fyldig bladverk. Peonen jeg har, liker seg allikevel godt der, og det finnes mange blomstrende stauder som liker seg i skygge også. Ta et kjapt googlesøk, så finner du mye inspirasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Blomster i full skygge?Hvis du googler skyggebed finner du massevis av forslag.
![]() |
#4 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Blomster i full skygge?Hortensia og fuchsia er to blomster som trives best i skyggen. Jeg har alltid begge deler på inngangssiden som stort sett er uten sol, og de stortrives. Hortensia fås i flere farger og fuchsiaen i flere varianter, både som hengeplante og vanlig potteplante.
![]() |
#5 |
![]() Sv: Blomster i full skygge?Selvsagt googler jeg, men når jeg har prøvd flere år og alt bare dør, og jeg som sagt virkelig ikke har peiling så tenkte jeg at det sikkert er noen hageinteresserte her på fp som kanskje kom med et sikkert kort, noe man bare ikke kan misslykkes med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Blomster i full skygge?
Hva har du prøvd, da? Jeg synes det har gått veldig bra med følgende skyggeplanter:
![]() |
#7 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Blomster i full skygge?Jeg plantet noe i fjor i full skygge. Det var blå blomster, men jeg husker ikke hva de het. Spent på om de kommer igjen i år, for jeg mener det var flerårige stauder. Jeg fant de under "skyggeplanter" hos Plantasjen.
![]() |
#8 |
![]() Sv: Blomster i full skygge?Hva jeg har prøvd husker jeg jo ikke |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Salt in the rainbow
|
![]() Sv: Blomster i full skygge?Jeg har akkurat funnet en blomst som heter Calystegia. Den skal jeg ha i vårt skyggefulle inngangsparti, sammen med eføy. Også skal jeg ha hortensia i tillegg.
![]() |
#10 |
![]() Sv: Blomster i full skygge?Mannen husker ikke noe. Så da er vi tilbake til start. Og personalen på vår lokale gartner er ikke til mye hjelp. Det har vi prøvd, man må jakte på de for at fange de, og når vi har lykkets med å fange en så kan de jo ikke noe og ber oss finne noen annen i personalen å spørre |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Sviiisj!!
|
Dette måtte jeg google, for det hørtes spennende ut! Jeg fikk imidlertid opp litt blandet erfaring med den (bl.a. at den nok helst trives i sola): http://www.hagepraten.no/viewtopic.php?f=2&t=7019
![]() |
#12 |
Salt in the rainbow
|
Hm. Interessant. Jaja, det koster 100,- for 5 planter, så jeg tror jeg prøver, jeg!
![]() |
#13 |
Hmm, jeg som var sikker på at dette var blomsten for meg |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Blomster i full skygge?Finnes det noe som trives i full skygge (mot Nord) som man kan ha i potter? Vil gjerne pynte litt opp ved inngangsdøren.
![]() |
#15 |
Sviiisj!!
|
Du kan jo prøve med hagehortensia i potter. Verste som skjer er at du må bytte dem ut.
![]() |
#16 |
Epikur
|
![]() Sv: Blomster i full skygge?Før dagbok over kjøp og grad av suksess!
![]() |
#17 |
Takk for tips! |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Sviiisj!!
|
Husk bare at stauder kan ta noen sesonger før det viser seg om de funker eller ei.
![]() |
#19 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Blomster i full skygge?Takk for tips.
![]() |
|
|