Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Sko i arv

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-11, 16:27   #1
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sko i arv

Det er en fin artikkel i dagbladet i dag om hvor viktig det er å ha riktige sko til barna: http://www.dagbladet.no/2011/05/02/t...likk/16383211/

Jeg har tatt vare på noen sko etter storebror, blant annet et par goretex viking joggesko, og noen viking termo. Men det er kanskje ikke så bra? Ha dem som ekstra sko hjemme kanskje? Eller er det best å bare kvitte seg med dem?

Storebror har antydninger til å være platfot, og har derfor aldri hatt innesko i barnehagen. Han har bare hatt skinntøfler ala Robeez. Hvordan er det å arve?

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 16:32   #2
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sko i arv

Mine barn arver sko av hverandre. Jeg har lest at det ikke er så bra, men jeg kjøper ikke nye sko når skoene vi har hjemme ser greie ut.

Gammel 02-05-11, 16:34   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lar bare lillesøster arve nesten "ubrukte" sko av storesøster: selskapssko, fjellstøvler og andre sko som hun av en eller annen grunn ikke brukte mye. Unntaket er vinterskoene storesøster hadde da hun var mindre enn tre år gammel; de er ikke mye nedtråkket akkurat.

Joggesko, hverdagssandaler og vinterstøvler går rett i søpla når de er utvokst. Da er de også utslitt, synes jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 16:39   #4
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg lar bare lillesøster arve nesten "ubrukte" sko av storesøster: selskapssko, fjellstøvler og andre sko som hun av en eller annen grunn ikke brukte mye. Unntaket er vinterskoene storesøster hadde da hun var mindre enn tre år gammel; de er ikke mye nedtråkket akkurat.

Joggesko, hverdagssandaler og vinterstøvler går rett i søpla når de er utvokst. Da er de også utslitt, synes jeg.

Samme her!
Eller, vi har ikke arvet de videre enda da, men om det kommer flere blir det slik.
Så langt har jeg tatt vare på ett par støvler fra da poden var ett år. De tror jeg er brukt hele 7 ganger og ett par finsko fra i fjor som poden nektet å bruke og kun ble tvunget på ved to anledninger og da var de mere av foten enn på :slemmemamma:

Gammel 02-05-11, 16:40   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

God artikkel! Så lenge det er snakk om barn som går ville jeg ikke arvet skinntøfler heller. De er ganske ofte skeivtråkket.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 16:52   #6
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også latt barna arve sko som ikke er nevneverdig slitt. Ingen av dem har problemer med føttene. Syns det er galskap å kaste sko som kanskje er brukt 10 ganger, bare fordi "man skal ikke arve sko". Sko som er brukt mye kastes. Min venninne som er fysioterapeut gjør akkurat det samme, forresten.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 17:13   #7
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Lillebror arver det som ikke er særlig slitt. Han får med andre ord ikke ut/inngåtte joggesko og sandaler, men overtar en del gummistøvler, finsko og vintersko. Jeg har hatt en lei tendens til å bomme på størrelser på vintersko når de kjøpes på salg om våren, så vi har mer enn nok av lite brukte sko av den typen på lager. Det skal veldig gode og overbevisende argumenter til for at jeg skulle kaste helt fine og brukbare sko. Gutta går forøvrig mye barbeint, så da skårer jeg i hvert fall poeng på det om jeg "synder" på andre punkter.

Sist redigert av Tangina : 02-05-11 kl 17:35.
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 17:18   #8
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Hmm jeg klarer ikke helt å lese av artikkelen om den er for eller mot skinntøfler?

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 18:49   #9
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Hmm jeg klarer ikke helt å lese av artikkelen om den er for eller mot skinntøfler?

Skinntøfler alla Robeez kan vel arves ?? Det er jo bare et tynt lag skinn og de blir jo ikke nedgått. Hvis de ser helt fine ut, og ikke sålen er "sklidd" ut pga at de er tråkket feil på, hadde jeg ikke nølt med å la gå videre.

Ellers arver lillesøster pensko, bunadsko og sko som er minimalt brukt. Joggesko og sandaler eller vintersko osv som er brukt en sesong og dermed "inngått" av storesøster, arves ikke.

Vintersko/cherrox/Viking Thermo/gummistøvler osv som er endel brukt men ikke utslitt, ville jeg tatt vare på som reservesko, men ikke brukt dem som hovedsko.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 19:16   #10
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sybil, her.

Jeg tenker at skinntøfler blir nesten som å gå barbeint. Altså at man bruker foten på samme måte?

Gammel 02-05-11, 19:18   #11
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Liljekonvall, her.

Skinntøfler alla Robeez kan vel arves ?? Det er jo bare et tynt lag skinn og de blir jo ikke nedgått. Hvis de ser helt fine ut, og ikke sålen er "sklidd" ut pga at de er tråkket feil på, hadde jeg ikke nølt med å la gå videre.

Skinntøflene fra de første årene er lite slitt, men lurer på om kanskje de han bruker nå blir litt for hardt brukt. I og med at han kanskje er platfot (fysio neste uke for å vurdere), så sliter han jo tøflene "feil"?

Opprinnelig lagt inn av Liljekonvall, her.

Vintersko/cherrox/Viking Thermo/gummistøvler osv som er endel brukt men ikke utslitt, ville jeg tatt vare på som reservesko, men ikke brukt dem som hovedsko.

Ja, tror det får bli reservesko. Det er jo ganske dyre sko en del av dem. Dumt å skulle kaste.

Gammel 02-05-11, 20:24   #12
Left
Passiv

Standard

Her også arves sko som ikke er nedgått/inngått eller hva jeg skal kalle det.

Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 20:38   #13
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Jeg synes det er i ferd med å ta helt av med forbruk og kasting av fullt brukelige ting. Her arves sko. Ingen har eller har fått problemer med føttene.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 21:06   #14
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Samme her.

Robeezsandaler hadde jeg glatt gjenbrukt om de ikke var så slitt at jeg ville ha kastet dem.

Gammel 02-05-11, 21:11   #15
Jenna
Det ordner seg alltid

Jenna sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lillebror arver sko som er veldig lite brukt, fra storebror. Det er i hovedsak pensko, skisko og slikt. Har også et par joggesko liggende som han skal arve men de brukte storebror 4-5 ganger før han fant ut at de var for små. Og fotballskoene storebror har brukt 4 ganger før de ble for små går videre til lillebror.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 21:14   #16
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Om poden får søsken noen gang så går nok ikke skoene i arv nei.
Det er fryktelig kejdelig om barna får problemer med beina så den sjansen tar jeg ikke.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 21:16   #17
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Goretex vinterskoene går i arv da de vanligvis foretrekker viking thermoskoene hele vinteren. De andre etter storebror taes vare på som reservesko.

Gammel 02-05-11, 22:42   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Jeg synes det er i ferd med å ta helt av med forbruk og kasting av fullt brukelige ting. Her arves sko. Ingen har eller har fått problemer med føttene.

Det vet man jo strengt tatt ikke før ungene har blitt voksne, og knapt nok da. Hvis artikkelen i hovedinnlegget er til å stole på, er det veldig mange voksne som ikke har optimal benstilling. Om det skyldes dårlige sko, er jo et åpent spørsmål, men uansett vil man vanlgvis ikke kunne si slikt med skråsikkerhet mens barna ennå er små.

Det blir litt som med gåvogn og hoppehuske, tenker jeg: ikke anbefalt av de som driver med slikt, men veldig vanskelig for enkeltpersoner å gjøre seg opp en kvalifisert mening.

Og jeg har altså ingen ting i mot arvetøy og kjøper mye tøy brukt, men sko synes jeg er i en helt annen klasse i forhold til gjenbruk.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 22:58   #19
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sko som brukes lite og har vært brukt lite av forgjengeren, arves av søsken. Da snakker vi type finsko, slalomsko, sandaler innkjøpt år der sommeren aldri kom og slikt. Brukssko som de har ofte på seg blir vanligvis utslitt av et barn og kastes. Det har hendt at jeg har samlet på ok joggesko som jeg har hatt i kjelleren til krisesituasjoner, men har igrunnen svært sjeldent benyttet meg av dem.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-11, 23:00   #20
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lillebror har arvet noen fra storebror - han rakk ikke slite ut skoene sine før de ble for små. Nå ser jeg at skoene etter storebror etter 3-årsalder utgår med høye kneløft å arve.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:09.