|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Live and let live
|
Hva gjør surmelken i lefsedeigen?Er det noen som vet hvilken effekt surmelken har i lefsedeigen?
|
|
|
#3 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Hva gjør surmelken i lefsedeigen?Urt har rett, om du bruker natron som hevemiddel så må du ha noe surt i deigen. Bakepulver består av hevemiddel og surhetsmiddel så da trengs det ikke.
|
|
|
#6 |
|
Live and let live
|
Sv: Hva gjør surmelken i lefsedeigen?Smart! Men kan jeg bake lefser med noe annet hevemiddel, eller blir det bare pannekaker/lapper da?
|
|
|
#7 |
|
Rockesøster
|
Sv: Hva gjør surmelken i lefsedeigen?
Jeg vill forsøkt meg på en liten deig, for eksempel med jyttemel, en eller annen melkeerstatning (den som er minst søt) litt syre (sitronsaft eller askorbinsyre) og hornsalt. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Live and let live
|
Sv: Hva gjør surmelken i lefsedeigen?Så da kan jeg forsøke meg på denne oppskriften feks:
|
|
|
#9 |
|
Live and let live
|
Hvorfor den som er minst søt?
|
|
|
#10 |
|
Rockesøster
|
Tykkelsen i kefiren kan spille en rolle, så hold igjen litt på væsken mens du elter deigen så ser du om du trenger hele væskemengden. Jeg anbefaler også at du lar deigen hvile kaldt noen timer før du begynner å kjevle, den setter seg og er mye bedre å jobbe med da. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Rockesøster
|
Jeg bare tenker at enkelte av melkeerstatningene oppleves som temmelig søte (f. eks kokosmelk og soyamelk) ifht kefir, og med sukker og sirup i deigen kan det blir for søtt på smak. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Live and let live
|
Åja, sånn ja.
|
|
|
#14 |
|
Rockesøster
|
Sånn akkurat passelig |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Rockesøster
|
Sv: Hva gjør surmelken i lefsedeigen?Nå er det lenge siden jeg hadde behov for å lage mat uten melk, så jeg husker ikke så godt, men mener at noen av de melkefrie margarintypene er uten salt. Er det en slik du bruker, så anbefaler jeg å tilsette 1 ts salt i deigen også. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Live and let live
|
Sv: Hva gjør surmelken i lefsedeigen?Ok. Takk for gode tips og hjelp til å tenke. Da tror jeg at jeg er så rustet som jeg kan til å gå løs.
|
|
|
#19 |
|
Rockesøster
|
Sv: Hva gjør surmelken i lefsedeigen?Lykke til. Lefsebaking er gøy og det er viktig å holde slik tradisjonsmat levende selv om man ikke kan bruke tradisjonelle ingredienser, og med alle nye impulser fra mat fra resten av verden. |
|
|
|
![]() |
|
|