Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Regneark #2

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-05-11, 10:38   #1
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Regneark #2

Jeg regner og registrerer videre. Denne gangen forsøker jeg å friske opp oversikten over besøkstatistikk. Har laget et sinnrikt regneark med flere sider: en oversikt over hele året og en side for hver måned i året.

Igjen er jeg inne på hjelpesentralen til office, men forstår ikke helt hva de ber om når jeg må fylle inn ABS og A1.

Jeg vil at tallet i B35 Februar (= ark 3), skal vises i B3 på det første arket som jeg har kalt 2011.

Opprinnelig lagt inn av Hjelp for Open Office

Syntaks

ADRESSE(Rad; Kolonne; ABS; A1; "Ark")
Rad tilsvarer radnummeret for cellereferansen
Kolonne tilsvarer kolonnenummeret for cellereferansen (tallet, ikke bokstaven)
ABS bestemmer typen av referanse:
1: absolutt ($A$1)
2: radreferansetype er absolutt; kolonnereferanse er relativ (A$1)
3: rad (relativ); kolonne (absolutt) ($A1)
4: relativ (A1)
A1 (optional) - if set to 0, the R1C1 notation is used. If this parameter is absent or set to another value than 0, the A1 notation is used.
Ark tilsvarer navnet på arket. Det kan være plassert i dobbelt hermetegn.
Eksempel:

=ADDRESS(1;1;2;;"Sheet2") returns the following: Sheet2.A$1
Hvis cella A1 i ark 2 inneholder verdien -6, kan du referere indirekte til den refererte cella ved å skrive inn =ABS(INDIREKTE(B2)). Resultatet er den absolutte verdien av cellereferansen som er angitt i B2, som i dette tilfelle er 6.

Skjønner?

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-11, 11:46   #2
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Regneark #2

Det enkleste når det er snakk om å linke en og en celle, er rett og slett å stå i målcellen (i dette tilfellet B3 på 2011-arket), trykke = og bla deg til den cellen du ønsker å linke til:
=Februar!B35

Dollartegnene kommer inn hvis du ønsker å kopiere resultatet, men trenger å låse en rad eller kolonne i kopieringen.
Hvis du kopierer B3 ved å dra cellen nedover i radene, vil den hente B36, B37 fra Februararket til B4 og B5. Setter du $ foran 35 (=Februar!B$35) vil du få samme resultat i B3, B4 og B5.
På samme måte kan du låse kolonnen ved kopiering horisontalt (=Februar!$B35)

Gammel 19-05-11, 13:09   #3
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Regneark #2

Hurra!
Takk skal du ha.

Nå har jeg snart grunnkurs i regneark fra FP-skolen.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:53.