|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
www.bomulls.no
|
![]() Kurs i bunadssøm - erfaringer?Ja, jeg forstår jo at det er noe forskjell fra fylke til fylke og dertil bunad til bunad, men er det noen her som har erfaring med å gå kurs i bunadssøm?
Dåtten ♥ 2006, Fjåtten ♥ 2008 & Lyn fra klar himmel ♥ 2018 Some people just need a high-five. In the face. With a chair. Sist redigert av Bomull : 19-05-11 kl 10:34. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Kurs i bunadssøm - erfaringer!?Så vidt jeg har skjønt er kurset lagt opp til at du skal sy ferdig bunaden fra begynnelse til slutt på kurset.
![]() |
#3 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Kurs i bunadssøm - erfaringer!?Ok, det høres jo veldig greit ut. Men jeg håper jo det er slik at man også lærer såpass at man kan sy på eget initiativ senere, evt. får med seg litt mønster/mal som en slags "oppskrift"? Eller må man påberegne å gå kurs hver gang?
![]() |
#4 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Kurs i bunadssøm - erfaringer!?Det vet jeg ikke, men svigermoren til en venninne av meg gikk et slikt kurs (for lenge siden). Da fikk hun ikke kjøpe pakken med utstyret uten å gå på nytt kurs, så hun endte med å lage to bunader på et kurs. Det var nok litt i meste laget.
![]() |
#5 |
Pauset
|
![]() Sv: Kurs i bunadssøm - erfaringer!?Min mormor holdt slike kurs i å sy Nordlandsbunad. Jeg har lært å brodere av henne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kurs i bunadssøm - erfaringer!?Du kommer til å klare det lett Absalone, du er jo utrolig flink med håndarbeid! GO!
![]() |
#7 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Kurs i bunadssøm - erfaringer!?
Hvis jeg ender ut i å gå et kurs og sy selv, så har jeg allerede brodert forkle og nesten et helt sjal av mønster Holum til Vest-Agder bunad. Med det som er brodert må jeg egentlig velge rynkestakk, men jeg heller mot stripestakk og slipper å brodere i det hele tatt, må bare montere - og ja, brodere på skjorta da.
![]() |
#8 |
Lengter etter sola
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kurs i bunadssøm - erfaringer!?Min mor syr bunader. Veldig flink sådan. Hun klaget netopp på en del kursholdere som lar "elevene" slippe unna med slett arbeid. Hun måtte netopp rette opp en skjorte som var sydd på et slikt kurs. "eleven" var lei mot slutten og skjorten ble ikke bra. Kursholder burde ikke ha godtatt resultatet og heller veiledet "eleven" på rett vei.
![]() |
#9 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Kurs i bunadssøm - erfaringer!?Jeg skal gå kurs fra høsten av igjennom husfliden, men jeg vet bondekvinnelag rundt om også holder kurs. Jeg skal sy en bunad som ikke hører til i distriktet her, men det går greit. Jeg skal lære alt fra brodering til montering, så forhåpentligvis stiller frøkna i bunad sydd av mor til konfirmasjon om 3 år...(jeg har beregnet litt god tid...)
![]() |
#10 |
Pauset
|
Så flott! Da har du allerede gjort en kjempejobb |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Kurs i bunadssøm - erfaringer!?Dette ble litt vittig. Nå vil mamma også til, gå kurs sammen med meg og sy egen. Men hun ville gjerne slippe unna broderingen, så nå har jeg vært i byen og kjøpt inn til enda et sjal og forkle, og skal brodere for henne, litt etter litt!
![]() |
#12 |
www.bomulls.no
|
Takk!! :neier:
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Kurs i bunadssøm - erfaringer!?Er det mulig å finne ut om slike kurs på nett, sånn generelt? Jeg har ikke lyst å ringe og spørre, for jeg har ikke egentlig planer om å gå på kurs, i alle fall ikke på de første ti årene tror jeg, men kunne gjerne tenkt meg å vite litt sånn hva som er mulig der jeg bor, eller gjerne der bunadene familien har/skal ha kommer fra.
![]() |
#14 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Kurs i bunadssøm - erfaringer!?Her finner du i alle fall noe, Malama: http://www.kursagenten.no/3/Bunad-447.aspx?sted=0
![]() |
#15 |
![]() Sv: Kurs i bunadssøm - erfaringer!?Den siden har jeg googlet meg frem til, den er jo fin. Dessverre ikke noen som omtaler de bunadene jeg har interesse av, men for andre er den jo en veldig gin oversikt.
![]() |
#16 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Kurs i bunadssøm - erfaringer!?Symaskinen kan du la hvile i forhold til bunadsøm. Det er noen få rette lange sømmer som kan sys på maskin, men det aller meste er faktsisk håndsøm.
![]() |
#17 |
![]() Sv: Kurs i bunadssøm - erfaringer!?Det er til herrebuanden jeg antok jeg trengte symaskina da... bunaden min er forøvrig ganske mye sydd sammen med maskin da altså. Den er brodert for hånd, ja, men sydd sammen med maskin. (og jeg vet at mamma setter stooor pris på at maskina mi er god på å takle mange tykke lag med stoff hver gang hun syr den inn og ut...)
![]() |
#18 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Kurs i bunadssøm - erfaringer!?Jeg har egentlig lyst til å sy bunad til mannen min. Men jeg er så omtrentlig at jeg ikke tror jeg egner meg til en bunad selv om man går på kurs. I tillegg innser jeg at det vil ta laaaaaang tid.
![]() |
![]() |
#19 |
![]() Sv: Kurs i bunadssøm - erfaringer!?Jeg tror jeg vil trenge så mange kurs at det antakelelig vil bli vesentlig billigere å kjøpe den ferdig... Så ja, lang tid...
![]() |
#20 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Kurs i bunadssøm - erfaringer!?Iiik, nå har jeg meldt meg på kurs fra september av - går over 10 uker, og jeg slipper antakelig unna med det ene kurset siden svigermor har tilbudt seg å sy skjorten i gave til meg. DET er helt greit kjenner jeg!!
![]() |
|
|