|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Avsporing av bunadstrådenJeg ville egentlig starte denne tråden men så så jeg bunadstråden. Men tenkte jeg skulle spørre alikevel. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Avsporing av bunadstråenJeg vil si selvfølgelig. Bunad er et ganske dyrt plagg, og det er ingen hemmelighet at folk har langt høyere gjennomsnittsinntekt i Bærum enn i Oslo Øst.
|
|
|
|
#6 |
|
Bedreviter
|
Sv: Avsporing av bunadstråen
Det er jo også en større andel av folk på østkanten som ikke er av norsk opprinnelse. Det har trolig også noe å si. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
flisespikker
|
Nå presiserte hun jo at det var "norske uten bunad", men det kan jo sant nok ofte være folk som ser norske ut, men ikke er fra Norge likevel.
|
|
|
#9 |
|
intro
|
Sv: Avsporing av bunadstrådenPenger og ikke minst kultur. Det er ikke bare pengene som spiller inn her, men hva som er vanlig i omgivelsene og hva som anses for fint. Det blir litt som at ikke alle vil kjøre Mercedes (eller Audi er det kanskje som teller nå?) selv om de har råd til det.
I’m out of here. Sist redigert av Bluen : 19-05-11 kl 13:43. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Leser
|
Sv: Avsporing av bunadstråden
Kan du dele hvor du fant prisen?
|
|
|
#12 |
|
Trøtt
|
Sv: Avsporing av bunadstrådenDet har kanskje også litt med tradisjon å gjøre? I min familie har vi aldri hatt flust med penger, men en tradisjon for bunad som festplagg. Jeg fikk bunad i konfirmasjonspresang som var en spleis mellom foreldrene mine og besteforeldre på begge sider, jeg fikk bunaden av mamma og pappa og noe sølv/tilbehør av besteforeldre. I de første årene lånte jeg en stor sølje av mormor, før jeg til slutt kjøpte en selv av oppsparte julegavepenger. Alt dette fordi vi, til tross for økonomien, valgte å prioritere bunad fordi det er en viktig tradisjon for oss.
|
|
|
#13 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg bor på Østkanten, og kan fortelle at langt de fleste av naboene våre som ikke er "ordentlig" norske ser ut akkurat som deg og meg. (Og dette vet jeg godt at du vet også, altså.)
|
|
|
|
#14 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg er helt enig med deg i at det også har mye med tradisjon å gjøre. Vi hadde heller ikke mye penger. Besteforeldrene mine bestemte seg for å gi meg bunad i konfirmasjonspresang. Bestemor sydde bunaden selv, og fra jeg var 10 år fikk jeg sølv til bunaden i både jule- og bursdagspresanger fra dem.
|
|
|
|
#15 |
|
Glamorøs
|
Sv: Avsporing av bunadstrådenSelvsagt spiller pengene inn, i tillegg til kultur. Om de fleste rundt deg har bunad er det lettere å ville ønske seg en selv, og motsatt. I tillegg har man aspektet om man ønsker (eller kan) å assosiere seg med bondeslekt.
|
|
|
#16 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Avsporing av bunadstrådenJeg tenker jo at særlig barnebunader er vanskelig å prioritere økonomisk for folk flest som ikke enten har mer enn greit med penger, mange fettere/kusiner der bunadene går på omgang, eller der man har sybegavede (og -interesserte) i familien. Jeg mener, 20 laken for noe som kanskje brukes én gang er jo ... interessant prioritering i en vanlig familieøkonomi.
|
|
|
#17 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Avsporing av bunadstrådenJeg fikk for øvrig bunad til konfirmasjonen. Min mor broderte, en nabokone sydde (tok betalt, men helt sikkert ikke husflidtariff) og jeg ønsket meg sølvet til bursdager og jul i årene før. Det var helt vanlig i vår familie.
|
|
|
#18 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Avsporing av bunadstrådenJeg tror det har mest med tradisjon å gjøre, og litt med penger |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Avsporing av bunadstrådenaha så da hadde jeg rett det hadde noe med penger å gjøre. Jeg naiv som jeg er trodde at bunader for det meste gikk i arv. De nosrke på østkanten vet jeg er etnisk norske siden det var en stor sammenkomst og jeg selv er fra østeuropa så fanger jeg opp hvem som er norske og hvem som var "utlendinger" og der var det kun oss som var (helt tillfeldig). |
|
|
|
|
|
#20 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg tror de aller fleste som har bunad har fått den sydd ny til seg. Noen arver, men det er nok ikke det mest vanlige. |
|
|
|
![]() |
|
|