|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Takstmenn og meglereAltså, er det egentlig sånn (i Oslo) at takstmenn konkluderer med det megleren sier de tenker en leilighet er verdt?
![]() |
#2 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Takstmenn og meglereDet høres vel ut som megler har pratet opp taksten litt?
![]() |
#3 |
prokrastinator
![]() Sv: Takstmenn og meglereHva er vitsen med å betale i dyre dommer for takstmenn når man får sette taksten selv, liksom? Makan til integritetsløshet.
![]() |
#5 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Takstmenn og meglereJa, det lurer jeg også på. Da vi solgte leiligheten vår for noen år siden ble taksten akkurat nøyaktig det megler satt og antydet at han ville sette markedsverdien. Det samme når vi nå skal selge huset vårt. Det kan jo hende at megler er rågod faglig sett og kan gjette seg til hva taksten blir, men my guess er at de prater sammen ja.
![]() |
#6 |
![]() Sv: Takstmenn og meglereEn takstmann tar jo veldig i betraktning bygningens tekniske verdi osv. Kanskje han har bommet litt på markedet og området og prisene der. Så har megler konferert med ham og kanskje opplyst ham om hva lignende boliger i området har gått for i det siste, hvis ikke takstmannen er oppdatert. Dermed har takstmannen sagt at han er villig til å øke taksten litt? Det er vanskelig å treffe nøyaktig riktig takst, og et visst slingringsmonn i begge retninger er det vel? 150 000 synes jeg ikke er så mye.
![]() |
#7 |
![]() Sv: Takstmenn og meglereJeg synes forøvrig det er helt greit at de prater sammen, to meninger utgjør sikkert en mer reell takst enn en.
![]() |
#8 |
prokrastinator
![]() Sv: Takstmenn og meglereDe prater sammen og så velger megleren samme takstmann som gjorde som han ble bedt om ved neste salg? Suspekt bransje.
![]() |
#9 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Takstmenn og meglereHvis megler vet mer om akkurat det området, syns jeg ikke det er så rart en samtale med megler kan få en takstmann til å endre mening. De skal se på det tekniske, i tillegg til hva andre tilsvarende eiendommer har gått for, altså anslå markedsverdi. Sånn jeg har forstått det. En takstmann som ikke følger med, er sånn sett mindre verd enn en som snakker med de som har mest peiling. Dog en "bokken og havresekken"-situasjon, som man skal være obs på. Takstmennene lever av å bli rekvirert av meglerne, og meglerne vil ha opp provisjonene sine.
Storebror 2007 ![]() ![]() Sist redigert av United : 20-05-11 kl 09:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() Sv: Takstmenn og meglereTja. Vi "snakket" vår takst opp 250k. Den ble til slutt solgt for 500.000 over den første taksten vi fikk. Én budgiver. Nå skal det sies at vi hadde tre forskjellige meglere innom som alle sammen gav en prisvurdering på litt over det boligen faktisk ble solgt for, så jeg tror taksten i utgangspunktet var litt for lav.
![]() |
#11 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Takstmenn og meglereJepp. Det er en suspekt bransje. Takstmannen ser ut til å konkludere med det megler/selger ønsker.
![]() |
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
Hvor: Midt på
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Takstmenn og meglereVi selger nå i Trondheim. Takstmannen har ikke satt noen verdi på leiligheten, det har megler gjort, i samråd med oss som selgere. Takstmannen tok en helt enkel våtromstest. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Peppy!
|
![]() Sv: Takstmenn og meglereJeg tenker på takstmenn som noen som kan avdekke tekniske feil og måle opp kvadratmeter. I våre dager er det stor forskjell på byggepriser og markedsverdi, så jeg synes jo egentlig at megler setter prisvurderingen er ganske rimelig. Det må jo være megler som kjenner markedet best. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Takstmenn og meglere
Enig. Jeg gir rimelig beng i takstmannens verdivurdering (om den ikke er helt på tur), men leser bemerkningene nøye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Takstmenn og meglereVi ønsket en objektiv vurdering. og engasjerte Takstmann selv. Han var helt rådvill "hva sier megler?" svar "vi har ingen megler ennå", det endte med at han forhørte seg med en megler han kjente.
![]() |
|
|