|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nybegynner
Medlem siden: May 2011
![]() |
![]() Hvordan lære noen å ha samvittighet!?noen søker svar om å ikke ha dårlig samvittighet. men hvordan lærer man ett barn på snart 14 å ha/få dårlig samvittighet for ting hun gjør galt?? dette lurer jeg fælt på og trenger noen gode tips ;o)) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: hvordan lære noen å ha samvittighet!?Man lærer ikke barnet å få dårlig samvittighet. Man lærer barnet at handlinger har konsekvenser. Feks "du tyvlånte kjolen min og ødela den. Ergo skal jeg nå ut og kjøpe meg en ny istedenfor å shoppe noe kult til deg, og siden jeg er sur så får du ikke engang bli med." |
![]() |
![]() |
#3 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: hvordan lære noen å ha samvittighet!?Dårlig samvittighet er gjerne et resultat av godt utviklet empati. Er det den biten du føler hun mangler?
![]() |
#4 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Hvordan lære noen å ha samvittighet!?Hvis det er slik at du ønsker å lære din stedatter på 14 å ha samvittighet så syns jeg du skal la det være. Jeg tipper at hun har samvittighet, hun gidder bare ikke vise det til deg.
![]() |
#5 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Hvordan lære noen å ha samvittighet!?
![]() |
#6 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Hvordan lære noen å ha samvittighet!?Stedatter/stemor relasjonen kan være veldig vanskelig å få til etter hva jeg har hørt familieverneksperter si. Døtre kan være vanskelig å få god kontakt med, spesielt hvis det er slik at far har vært utro mot mor med den nye stemor. Dette vet jeg jo selvsagt ikke om er tilfellet her da. Det godt hende at det ikke er det som har skjedd, men uansett har jeg hørt at spesielt datter-stemor-relasjonen tar lang tid og mye innsats å få til å bli god, og da er det lite hensiktsmessig om stemor skal gå inn i sånne foreldre-oppgaver for tidlig. Antakeligvis har denne datteren en mor fra før, og det er mor og far som må ta seg av det om det skal fungere.
![]() |
#7 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Hvordan lære noen å ha samvittighet!?Man kan selvsagt legge til kriterier i historien som vi ikke aner noe om, men jeg velger å tanutgangspunkt i det lille vi vet. Og generelt mener jeg alle voksne må gjøre sitt og bidra til at barna vi har rundt oss har det bra og lærer forskjell på rett og galt. Og jeg mener også at det er viktig at steforelder tar sin del av ansvaret/ får sin del av ansvaret. I samarbeid med foreldrene, selvsagt.
![]() |
#9 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#10 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Hvordan lære noen å ha samvittighet!?Det er da vel ingen som taler varmt for at fremmede mennesker skal komme inn og oppdra andres barn og late som om de er foreldre.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er jeg enigi! Stedatter eller ikke, 14-åringer er gjerne i en tilstand der det ikke akkurat handler om hva de kan/vet, men hva de vil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Hvordan lære noen å ha samvittighet!?Jeg er enig med de andre her. Back off, la foreldrene ta seg av oppdragelsen og konsentrer deg om å bli kjent med jentungen. Det er svært tvilsomt at en 14-åring er interessert i at det skal komme 23-åring inn i morsrollen og begynne å oppdra henne, da tror jeg fort 14-åringen kan gå i vranglås, naturlig nok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Hvordan lære noen å ha samvittighet!?godt med svar da |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Tankefull
|
![]() Sv: Hvordan lære noen å ha samvittighet!?Jeg tror det viktigste man kan gjøre for å få barn til å utvikle empati og sympati er å være gode rollemodeller. Det virker som denne jenten kanskje har det litt vanskelig nå, og mitt råd til deg er å vise henne mye empati og symtati. Vis henne at du forstår. Dersom det skal gis sanksjoner så legg vekt på naturlige konsekvenser.
![]() |
#15 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Hvordan lære noen å ha samvittighet!?ja, der var det mye fornuftig |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvordan lære noen å ha samvittighet!?Hm. Det høres jo ikke ut som om hun har det helt godt? Hva er det du tenker at hun burde ha dårlig samvittighet for, egentlig? Er det at hun burde være takknemlig for å ha fått livet i gave, eller er det at hun burde skamme seg dypt og inderlig etter å ha banket lillebror gul og blå? Bare sånn at vi vet hvilken planet vi er på her? |
![]() |
![]() |
#17 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Hvordan lære noen å ha samvittighet!?nei, hun har ikke hatt det lett og hun har vel ikke det helt enda. mye for henne med barnevernet osv. er vel mer litt generelt. hun er veldig fælt til og lyve og sette opp en maske og såre andre uten at hun selv tenker noe mer på det. og selvfølgelig har hun en lille søster hun kunne vært snillere med, men sånn er det vel med alle. men er lissom det selve det å kunne stoppe opp og tenke at dette burde jeg kanskje ikke gjøre fordi at den og den kanskje ikke syntes det er noe morsomt eller blir lei seg osv. også det å kunne si unnskyld for noe en selv vet man har gjort galt, istedet for å late som ingenting har skjedd. men dette er jo noe hun ikke har lært da tydeligvis, for i følge far/mor så har hun aldri hatt den evnen. og det syntes jeg er skummelt i forholdt til den alderen hun er i nå og vidre fremover. tenker en ikke på andre mennesker, så tror jeg man ikke kommer langt. og det er jo mye som skjer rundt en når en er 14.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Hvordan lære noen å ha samvittighet!?Det er stor forskjell på 14-åringer. Noen er svært modne, andre ser ikke lengre enn dit nesa starter. Det jevner seg vel stort sett ut. Å innrømme skyld og dårlig samvittighet, sitter nok langt inne når man har det såpass vanskelig som denne jenta. Tipper hun bærer på mye redsel og andre negative følelser pga av situasjonen rundt mor og da er man fylt opp med de følelsene, dvs jeg tror de andre du etterlyser må vike.
![]() |
#19 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvordan lære noen å ha samvittighet!?Egne bremseklosser er ikke noen selvfølge når man er fjorten, nei. Og det blir vel verre av at mora ikke funker all verdens heller. |
![]() |
![]() |
#20 |
By the Sea
|
![]() Sv: Hvordan lære noen å ha samvittighet!?Tenåringer kan være "in your face" - og man kan lett bli irritert og sint, samtidig som det de ofte trenger er å møte omsorg og tålmodighet.
![]() |
|
|