|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
guru advisor
|
![]() [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?Vi har blitt kjent med flere naboer i veien. Dermed kom plutselig lysten til å shine opp innkjørselen vår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?Lavendel er vanskelig å få til å overvintre. Eføy også, i allefall her vi bor. Jeg ville kjørt på med noe som er umulig å drepe og som har større blomster enn de du nevner. Kanskje et par stauder? Høye bak og lavere foran? Det aller enkleste er jo sommerblomster som du slipper å overvintre og de blomstrer også lengre enn de fleste stauder. Et lite tre eller en busk går også an, men det blir jo bare grønt mesteparten av sesongen, og det er jo nok grønt rundt søppelkassene fra før. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
guru advisor
|
![]() Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?Ja, du har rett i det med det grønne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?Jeg ville ikke hatt noe tre. Jeg ville tatt sommerblomster i år også sett meg rundt etter hvilke blomster som jeg liker andre har i sånne kasser i år og hermet neste år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?En såpass stor kasse ville jeg satt et lite oppstammet tre i. F.eks selje, vrihassel, en stammet syrin eller annet, gjerne noe som blomstrer. Ved foten kan du f.eks sette ned sesongens blomster som henger litt over kanten og nedover f.eks lobelia som er rimelig og blomstrer lenge.
![]() |
#7 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?Jeg har rosebusker med lavendel rundt i noen store krukker (mindre enn de kassene). Eller, busk og busk, fru Blom. Jeg kjøpte dem på Plantasjen, komplett med knopper på.
![]() |
#8 |
med tunga på styret
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?Skal du ha stauder i slike potter må du fore de med isopor. Da vil alt fryse til ovenfra og røttene har det bra. Med uisolerte potter vil frosten komme fra siden og drepe røttene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
blid
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?Jeg ville plantet sommerblomster (altså ettårige planter) da de blomstrer hele sommeren. Enkelte stauder har ganske kort blomstringstid. Av sommerplaner så er alle typer margeritter godt egnet, synes jeg. Får de god jord og gjødsel en gang i blant så vokser de seg høye og fine
![]() |
#10 |
Har fått viljen sin
|
![]() Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?
Neida, jeg overvintrer stauder i potter og har gjort det i årevis. Det gjelder bare å finne de riktige staudene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?
Du vet at gullregn er giftig?
![]() |
#12 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?Jeg ville ikke hatt stauder eller løk i sånne kasser, jeg har aldri fått de til å overvintre.
![]() |
#14 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?Det gjør vel ikke noe at gullregn er giftig, man spiser ikke planter uten videre. Mange blomster og planter er giftige. Jeg har masse storkonvall ved terrassen. Det er kjempegiftig. Mange vanlige blomster er også giftige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Opp og ned
|
![]() Sv: [Hage] Blomster/plante til trekasse, hva funker?Stauder er vel litt vanskelig å få til i kasser vil jeg tro. Ville kjørt på sommerblomster hvert år. Så kan du skifte ut etter humøret. Tar deg fem minutter å plante bare.
![]() |
|
|