|
Skravleforum Forum for skravletråder. Forumet vil bli ryddet med jevnlige mellomrom og gamle tråder bli slettet. Innleggstelleren er ikke på her. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Personlig pessimist
|
![]() Kvinnelig lærer = frøken?Jeg fniste av at lærer ble omtalt som "frøken" i skolestartertråden, men jeg ser at det brukes av flere. Med eller uten gåseøyne. Jeg trodde det å omtale kvinnelig lærer som "frøken" var noe som døde ut på 80-tallet? Skjønt, man hører jo "barnehagetante" også i bruk... Jeg har vel til og med hørt "sykesøster", men da av eldre mennesker.
![]() |
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Datteren min sin kvinnelige lærer omtales som lærer ***** |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Vi bruker lærer, eller navnet på læreren. Men så er jo jeg en smule overbevisst på det siden jeg har opplevd flere ganger å bli referert til både som Barnehagetante eller Bestyrerinne.
![]() |
#6 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Her brukes bare fornavn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Den som gir seg...
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg er en av de som tydeligvis aldri har fått "frøken" ut av vokabularet, men jeg tar meg selv i å ha det på tungen og mestrer å stanse det før det er helt ute av munnen sånn stort sett 9 av 10 ganger. Velger istedenfor å bruke fornavnet til vedkommende.
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Hadde noen av mine elever kalt meg frøken hadde jeg brutt ut i krampelatter. |
![]() |
![]() |
#9 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg bruker stort sett navnet på læreren eller bare lærer tror jeg. Men jammen ble jeg litt usikker...
![]() |
#10 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Før i tiden, ja. Jeg husker også at vår kvinnelige lærer på 80-tallet ble kalt "frøken" i starten. Men vi gikk jo raskt over til å bruke fornavnet. Jeg trodde virkelig ikke at dette var vanlig nå. Når jeg hører/ser det i dag, så virker det absolutt rart.
![]() |
![]() |
#13 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Frøken og tante til bhg.ped. tror jeg ikke er veldig populært hos denne yrkesgruppen. Vi bruker fornavn. Jeg brukte etternavn på mine lærere (80-talls elev)
![]() |
#14 |
Dig for victory!
|
![]() Sv: Kvinnelig lærer = frøken?
Jepp.
![]() |
![]() |
#15 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg hadde nok også ledd meg halvt i hjel av å bli kalt frøken - og jeg synes det er lett absurd å lese/høre folk på min alder som bruker det om lærerne til ungene sine.
![]() |
#16 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Her brukes det også fornavn. Jeg tror vi kalte læreren vår de første årene jeg gikk på skole for frøken, men når vi byttet lærer en eller annen gang, så gikk vi over til fornavn.
![]() |
#17 |
Hulder
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Jeg bruker "læreren" når jeg snakker til voksne, men jeg tar meg selv i å si f.eks. "Hva sa frøken at dere skulle..." til ungene. Jeg ANER ikke hvorfor, det bare sitter så innihampen godt fast i vokabularet mitt. Barnehagetante har jeg ikke brukt, men jeg tror faktisk at sykesøster potensielt glippe ut av meg hvis jeg ikke tenker meg om også. Er jeg bevisst så sier jeg jo så klart sykepleier, men i uvoktede øyeblikk så kan det snike seg forbi leppene. Nei, når jeg tenker meg om så kan jeg ikke huske at jeg har brukt annet enn sykepleier på veldig lenge. Har helsesøster fått nytt ord også, forresten?
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Vi kalte første barneskolelæreren vår for frøken. Men dette var i '81 og hun hadd vært lærer i bortimot 50 år. Mannen hennes, som også var lærer kalte vi ved etternavn. Fra fjerde klasse fikk vi en betydelig yngre og mer dynamisk lærer. Hun forlangte å bli kalt ved fornavn. Etter det har jeg ikke kalt noen frøken, kun brukt fornavnet deres.
![]() |
#20 |
i vesterled
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinnelig lærer = frøken?Noen få av foreldrene til elevene mine kaller meg frøken, det er veldig sjelden elever gjør det, ingen av de jeg har nå gjør det iallefall. Jeg synes forøvrig det er helt greit (fniser bare litt inni meg). |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|