Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hva koster det å utvide førerkortet?

Autofil Bilsnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-06-11, 11:18   #1
Curly
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2010
Curly er litt kulCurly er litt kul
Standard

Hva koster det å utvide førerkortet?

Vi har tilbud om å låne en campingbil i sommer, problemet er at verken jeg eller mannen har lov å kjøre biler som veier over 3500 kg. Det er vel C1 man må ha da??
Noen som vet hva noe sånt koster og hvor omfattende det er?

Gammel 10-06-11, 13:18   #2
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva koster det å utvide førerkortet?

Jeg vet ikke pris, det varierer vel fra skole til skole, men dette er det oligatoriske:

Obligatorisk opplæring kl C1
- Veiledningstime trinn 2 (1t)
- Veiledningstime trinn 3 (1t)
- Kurs i ulykkesberedskap (9t)
- Sikkerhetskurs på veg (4t)
- Kurs i sikring av last (9t)

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 13:26   #3
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her koster det 19200. Ikke sikkert man rekker å kjøre opp i løpet av sommeren. Heller tvilsomt tror jeg.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-11, 13:31   #4
Curly

Standard

Ja det er vel litt kort tid, og ALT for dyrt!
Men takk for hjelpen!

Gammel 10-06-11, 13:43   #5
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Kort tid og kostbart, ville ikke tenkt på det for "lån av bil i sommer" nei.

Gammel 10-06-11, 18:49   #6
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Det vel først ved ganske store bobiler at man går over 3500 selv inkludert personer og en del bagasje. Mange har vel maks totalvekt på 3500 kg for å være tilpasset EU-regulativene rundt dette. Hvis det er en bobil for 4 skulle jeg ikke tro at det var noe problem å finne en med egenvekt på f.eks. 2500-2800 kg og da maks. totalvekt på opp under 3500 kg slik at man får med seg en del ting også...

Gammel 10-06-11, 22:51   #7
Curly

Standard

Ettersom jeg forsto det på han som eier så må man ha førerkort klasse C1 for å kjøre den

Gammel 10-06-11, 23:11   #8
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

C1 er jo lastebil. Det er ikke bare, bare å få gjort det i en fei. Dyrt er det og. Billigere med en sydentur.

Gammel 10-06-11, 23:30   #9
Curly

Standard

hoho! var det jeg fant ut også! 8)

Gammel 10-06-11, 23:39   #10
Helle
Har glorien til vask.

Helle sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tok det i fjor i forbindelse med jobb. Var ukeskurs i Stjørdal. Hadde da tatt teoriprøva på forhånd. Kostet ca 11000 uten ekstra kjøretimer. Ganske dyrt ja... Tror ikke jeg hadde tatt det hvis ikke jobben sponset det.

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-06-11, 16:11   #11
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

C1 er jo lastebil. Det er ikke bare, bare å få gjort det i en fei. Dyrt er det og. Billigere med en sydentur.

C1 er lett lastebil (opptil 7,5 tonn). Vanlig C er lastebil.

Har man tatt førerkort før 1993 er det vel slik at hvis man husket å få nytt førerkort her for en del år tilbake, og på nytt nå i år, så har man beholdt C1-retten uten å ta noe ekstra. For dem som har C1 er det hyppigere fornyelse av førerkort, og dermed må de vel huske å få det ordnet i år hvis man fikk det fikset det året regelendringene tredde i kraft. Glemmer man å få førerkortet oppdatert, må man kjøre opp til C1 på nytt.

http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+...ahqNbx8Lc3aRe0

Gammel 11-06-11, 19:10   #12
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, for dem som er "gamle nok", så er det å fornye førerkortet jevnt og trutt.
Min far bedriver dette, han har i tillegg sånn der tilhengerbokstav (E?) som i det hele tatt er veldig greit når de har campingvogn. For oss som er født litt for sent til å ta førerkort i 1993 (jeg var fjortiss da) er det en absolutt mer kostbar affære. Til gjengjeld... skulle jeg kjørt noe slikt hadde det sikkert vært lurt at jeg hadde lært det først altså. For det er ikke noe jeg kan pr default.

Gammel 11-06-11, 20:51   #13
Helle
Har glorien til vask.

Helle sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Helle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smartHelle imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Man må fornye førerkortet både om man har kjørt opp på C1 (eller tyngre) eller om man har fått det automatisk. Dette må man nå gjøre hvert 5. år.

Helle er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:52.