Hvilken sykkel til fersk 6-åring?
Storesøster blir 6 år i morgen, og svigers ønsker å kjøpe sykkel til henne. Hun lærte å sykle forrige helg, på en sånn liten sak hvor vi avanserte fra støttehjul til ingen støtte. Beina når ned i bakken, det er ingen gir, bakbrems på pedalen og i det hele tatt veldig enkel. Det er vel typisk den neste sykkelen etter en trehjulssykkel hun har hatt.
Jeg har vært en runde i dag, og det ser ut som hun er midt mellom 16'' og 20'', men at 16'' sannsynligvis fort blir for liten. Jeg har ikke målt henne i det siste, men jeg antar at hun er ca 115 cm.
Hva har dere lagt vekt på i sykkelvalget? Jeg har funnet en fin DBS 20'' med tre gir og bakbrems i pedalen. I tillegg har den std utstyr som skikkelig bagasjebrett og en liten kurv foran. Setet kan tas langt ned, så jeg tror avstand til pedalene går greit, men er spent på avstanden mellom setet og styret.

Andre varianter er 20'' med 6 gir og både for- og bakbrems på styret.
Vi kommer til å ta henne med i butikken i morgen, men hadde håpet å få med noen FP-tips på veien. Jeg ser for meg at overgangen fra close-to-trehjulssykkel til stor sykkel med 6 gir og bremser på styret kan bli voldsom, og at DBS'en over er noe midt i mellom, men det er mulig jeg er på bærtur. Synspunkter og erfaringer?