|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bilstol/forovervendtJa det var det med forovervendt da..
|
|
|
#2 |
|
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bilstol/ forovervendtDersom hun absolutt må snu nå så hadde jeg kjøpt et rent forovervendt sete. Mulig jeg hadde valgt det som kom så godt ut i test nå, Kiddy ett-eller-annet med slik magepute. Den kan gjøres om til beltestol senere. Cybex Pallas er et annet sete med samme konsept.
|
|
|
#3 |
|
Sv: Bilstol/ forovervendtOk, så det med magepute er altså bra? Jeg har sett på det som litt gammeldags, husker vi hadde sånne da jeg var liten.
|
|
|
#4 |
|
Sv: Bilstol/ forovervendtDet skal være bedre å bruke magepute enn 5-punktsele når de sitter forovervendt, siden nakkebelastningen blir noe lavere.
|
|
|
#5 |
|
Sv: Bilstol/ forovervendtOk, skal videreformidle. Er visst salg på bilstoler på barnas hus nå, så hun var villig til å kjøpe et annet sete som var bedre enn kombi forover.
|
|
|
#6 |
|
Sv: Bilstol/ forovervendtJeg vet ikke hvor strikst det er med vekt, men lengden har nok mer å si enn vekt. 90 cm vil jeg likevel si er noe for lavt for det er jo viktig at beltet ligger riktig over skuldra også, men de får nok bare reise til butikken og prøve. Mellomste her byttet til beltestol da han var 3,5 år i nr.2-bilen, og han var da noen cm over meteren lang. Størsta var 2,5 (*grøss*) da hun byttet til beltestol, men hun var da langt over gjennomsnittet i lengde, tenker hun var rundt meteren lang da i og med at hun var såvidt 110 cm da hun var 3,5 år. Begge to var likevel tippet 15 kg da vi byttet.
|
|
|
#7 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bilstol/ forovervendtDette er noe jeg må sette meg inn i, skjønner jeg. For inntil e par uker siden trodde jeg at Knerten sitt neste sete skulle være en beltetol. Når han skal snues fremover om et års tid.
|
|
|
#8 |
|
Sv: Bilstol/ forovervendtJa jeg tipper hun er for kort for beltestol. Lillebror her har prøvesittet storebror sitt (han gjør det hvis han kommer først inn i bilen), og han er altfor kort. Ser ut som om han drukner i setet. Han er rundt 95 cm.
|
|
|
#9 |
|
Sv: Bilstol/ forovervendtJeg planlegger ikke sånn veldig, og inni meg kjenner jeg at han fint kan sitte bakover til ham er konfirmert eller noe sånn. Men de skal jo før eller siden snues, før ungdomsskolen antar jeg. Antakelig før skolestart også? Jeg har en følelse av at med mindre vi skal vente til etter skolestart, kommer han til å være under femten kilo. Derfor synes jeg det er geit å lese seg opp på hvilke anbefalinger som da eksisterer, hvilke seter som finnes.
|
|
|
#10 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Bilstol/ forovervendtMalama: Mitt 08-barn er av nokså lik str som ditt, har dog endelig lagt litt på seg og veier nå 12.5 kg. Han er noen og 90 cm lang. Han sitter bakovervendt og skal gjøre det lenge. Det blir lenge til han veier 15 kg i det snegletempoet han vokser i.
|
|
|
#11 |
|
Sv: Bilstol/ forovervendt
Gjelder vel ikke for den som kjører, i alle fall... tror det er tryggest om jeg ser fremover, tror jeg... Tidligere i uken snakket Knerten om plassene i bilen. Hans plass var der, og Mikro sin var der, og mamma og pappa sine, som nå plutselig er veldig spennende å snakke om, siden vi ikke har faste plasser lenge (mannen kjørte opp nylig) er LANGT DER BAKE! I hans verden er naturlig nok fremsetet "der bak", og slik skal det få forbli lenge. Selv om jeg trodde det var vanlig å snu dem sånn før de begynte på skolen. Men greit, da stresser jeg ikke med det på noen år. Like greit, magen min har ikke det minste lyst å tenke han er så stor på lenge enda. Bakover er fint.
|
|
|
#12 |
|
maler
|
Sv: Bilstol/ forovervendtDet er vel 3 år til 2008-modeller skal begynne på skolen. Jeg tror heller ikke det er veldig mange skolebarn som sitter bakover. Men det er altså en stund til, og det er veldig få førsteklassinger som veier mindre enn 15 kg.
|
|
|
#13 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Vi spurte Trygg Traikk om dette da vi måtte snu snuppa. Hun var nesten 4 år, det var bare plass til et bakovervendt sete i den bilen vi hadde da og knerten vokste ut av babysetet sitt. Snuppa var svært, svært tynn, og veide 14 kilo.
|
|
|
|
#14 |
|
På vei
Sv: Bilstol/ forovervendtMalama: Det er helt greit å la et barn sitte bakovervendt til skolestart, hvis det lar seg gjøre. Nestminstesøster er skolestarter til høsten. For en måneds tid siden var hun 107 cm og så vidt over 15 kg. Hun sitter bakovervendt enda, og det fungerer helt fint. Vi prater om å snu henne snart, men det skyldest mest at lillesøsteren trenger setet hennes snart. Det hender hun sitter i beltestolen til en av storesøstrene nå, men jeg må innrømme at jeg føler hun fortsatt har det tryggest bakovervendt. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Sv: Bilstol/ forovervendtDa stemmer virkelighetsorienteringen min litt bedre med magefølelsen min, og vi kan fint vente lenge med å snu. Gode greier
|
|
|
#16 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Bilstol/ forovervendtMalama: Du skal i hvert fall stole mer på det som står her enn det "alle andre" gjør. Knerten var lenge eneste barnet i barnehagen som satt bakovervendt, og han er 3,5. Nå har det begynt noen småttiser som også sitter bakover, men det gjenstår å se hvor lenge det varer.
|
|
|
|
#17 |
|
can-jur
|
Sv: Bilstol/ forovervendtBare kommer inn med et spørsmål jeg, 5 punkts sele integrert i beltestol, bruker man da 3 eller 5 punkt når barnet er passert 15 kg (med god margin)?
|
|
|
|
#18 |
|
Man kan jo lure.
|
|
|
#19 |
|
Sv: Bilstol/ forovervendtVel, "alle andre" i form av at barnehagekompiser sitter fremover tenkte jeg selvsagt ikke rette meg etter, men jeg leser jo stadig trygg trafikk etc si bakovervendt til fire år. Så da tenkte jeg at det var naturlig at han skulle snues når han ble 4 år. Altså neste sommer. Men jeg lar ham gjerne sitte bakover lenger jeg altså.
|
|
|
#20 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Aller helst ren beltestol med bilens belter.
|
|
![]() |
|
|