Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hvilken bilstol skal jeg anbefale? (Autofil eller andre guruer, hjelp)

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-11, 10:34   #1
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Hvilken bilstol skal jeg anbefale? (Autofil eller andre guruer, hjelp)

Farmoren og farfaren til Lille vil kjøpe bilstol til Lille, men vil ikke kjøpe uten at jeg har godkjent setet. Jeg har sagt fra om at jeg vil hun skal sitter bakovervendt så lenge som mulig og de kjøper det jeg sier virker det som.
Nå er tøtta litt over 3 år, og sitter i en Britax hi-way. Stolen er fin, men det kan se ut som om den er rimelig kort i ryggen selv om den skal gå til 25 kilo, så jeg kommer ikke til å anbefale den selv om ejg er superfornøyd med den.
hodet hennes har begynt å stikke såvidt over kanten og jeg vurderer å kjøpe en ny stol til min bil og, for det føles litt utrygt når hodet kommer over kanten. Men så leser jeg noe om at det er ørene som er målepunktet, er det da toppen av ørene, eller nederste del?

Jeg går utifra at svigers har ISOFIX i bilen, hvis det er relevant siden Lille faktisk er ganske stor for allderen (nesten 17 kilo og 107 cm sist vi målte, men det er en stund siden), men hvilket sete skal jeg anbefale dem å kjøpe?
Jeg har jo ikke lyst at de skal bruke tusenvis av kroner hvis hun må snus snart på grunn av lengden, det er snakk om at de skal begynne å kjøre på henne i oktober og da er hun jo 3,5.
Dere som har mer peiling enn meg, hvilken stol skal jeg anbefale dem å kjøpe, og om jeg selv skal gå for en ny bakovervendt stol til henne, hvilken skal jeg da gå for? Jeg har ikke ISOFIX i min bil. Og hvordan er lengdeberegningen på de forskjellige bakoverstolene kontra beltestoler?
(Jeg har absolutt ikke lyst til å snu henne, men jeg ser jo at hun slekter på meg, aka lang tynn ting.)

Gammel 28-06-11, 10:55   #2
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken bilstol skal jeg anbefale? (Autofil eller andre guruer, hjelp)

Britax TWE. Det er vesentlig lenger i ryggen enn Hi-Way.

Gammel 28-06-11, 10:58   #3
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Helt ærlig, jeg hadde ikke hatt samvittighet til å be besteforeldre bruke tusenvis av kroner på et sete som snart blir for lite. Jeg hadde bedt om beltestol. Og jada, jeg liker også bakovervendt, men jeg hadde ikke stått fast ved det her.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 11:37   #4
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Britax TWE. Det er vesentlig lenger i ryggen enn Hi-Way.

Hva er vesentlig mye lengre? 10 cm? 20 cm?

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Helt ærlig, jeg hadde ikke hatt samvittighet til å be besteforeldre bruke tusenvis av kroner på et sete som snart blir for lite. Jeg hadde bedt om beltestol. Og jada, jeg liker også bakovervendt, men jeg hadde ikke stått fast ved det her.

Jeg kjenner og litt på det, samtidig så skal de jo helt sikkert kjøre på Eggulf og når han blir stor nok, så sånn sett så vil jo setet bli brukt av ham og, men jeg vurderer absolutt muligheten for å bare si at de kan kjøpe en beltestol, selv om jeg absolutt ikke liker det.

Gammel 28-06-11, 12:20   #5
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Britax TWE!

Gammel 28-06-11, 12:26   #6
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Britax twoway...

Gammel 28-06-11, 14:11   #7
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Britax TWE, kjøpt på barnas hus nå sånn at man sparer 500kr. Eventuelt Brio Zento, som ikke blir mange 100 lappene dyrere. Begge er gode seter, men passer i forskjellige biler. Synes faktisk Zentoen er lettere å få til å passe.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 14:30   #8
krystallklart
Lett rørt

krystallklart sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Gardskjærring igjen
Blogginnlegg: 16
krystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt liktkrystallklart er virkelig godt likt
Standard

Skal vi dra på bilstolmåling en dag?

Gammel 28-06-11, 14:30   #9
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Det hørtes ut som en plan.

Gammel 28-06-11, 14:34   #10
Fersken
Tatt på

Fersken sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Andre etasje
Blogginnlegg: 127
Fersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de flesteFersken er kulere enn de fleste
Standard

Isofix til bakovervendt går vel bare til 18 kg?

Britax TWE er et godt besteforeldersete. Om det blir vurdert beltestol så vil jeg si Britax Kid. Det er disse stolene våre barn sitter i hos besteforeldrene.

Gammel 28-06-11, 14:54   #11
Miraluca
Aktiv

Miraluca sin avatar

Medlem siden: May 2011
Miraluca er litt kulMiraluca er litt kul
Standard

Signerer Britax Twoway elite, det bruker vår gutt på 3,5 hos besteforeldra og det passer glimrende, både iforhold til bil og til gutten. Vår gutt er forresten 105cm lang og 16,5kg og han har GOD plass i dette setet ennå.

Miraluca er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-11, 15:13   #12
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

TW er 67 cm høyt
HW er 60 cm høyt
http://www.britax.se/bilbarnstol/bilbarnstol

Vi har TW som besteforeldresete, og ser for oss at det kan brukes lenge (opp til skolealder?). Bruker det bakovervendt i ISOFix-feste nå siden hun er knappe 13 kg, men det kan jo snus etter 18 kg (da uten isofix).

Gammel 28-06-11, 15:16   #13
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Bare 7 cm i forskjell?
Men altså, jeg kommer ikke til å snu setet, jeg vil ikke bruke et kombisete forovervendt, da ber jeg dem heller kjøpe en beltestol atlså.

Gammel 28-06-11, 15:32   #14
Miraluca
Aktiv

Miraluca sin avatar

Medlem siden: May 2011
Miraluca er litt kulMiraluca er litt kul
Standard

Anbefaler å ta ungen med et sted de selger dette og prøve, for twe er betraktelig mer romslig "innvendig" altså. 7 cm er endel når de er i den alderen. Men unger er forskjellige òg, noen er veldig lang i ryggen mens andre har veldig lange bein. Det vanskeligste med setene syns eg er når de har veldig lang rygg, sånn at hodet kommer for høyt. Siden du sier det er en til unge som kommer til å bruke setet etterhvert, så ville eg definitivt gått for dette istedetfor en beltestol, og heller kjøpe beltestol òg litt senere hvis det blir snakk om at 2 unger skal sitte på med de....

Miraluca er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 11:38   #15
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av venla, her.

TW er 67 cm høyt
HW er 60 cm høyt
http://www.britax.se/bilbarnstol/bilbarnstol

Vi har TW som besteforeldresete, og ser for oss at det kan brukes lenge (opp til skolealder?). Bruker det bakovervendt i ISOFix-feste nå siden hun er knappe 13 kg, men det kan jo snus etter 18 kg (da uten isofix).

Hæ?Britax TWE har da ikke isofix? Sikker på at det er det setet?

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-11, 12:51   #16
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

7 cm i rygglengde er ganske mye. En skal vokse en del i lengde før man er 7 cm lenger fra setet og til hodet.

Gammel 29-06-11, 12:54   #17
Molly
Bør lage seg en tittel selv

Molly sin avatar

Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Enig med Niobe. Lillebror sitter fremdeles i Hi-way, han er over meteren nå, ca 104 tror jeg, og han har fremdeles selene på midterste selehull og ørene er ikke i nærheten av kanten. Han er verken spesielt kort eller lang i overkroppen. Han sitter nok fint i Hi-way til godt utpå vinteren en gang, minst.

Gammel 29-06-11, 19:17   #18
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Til besteforeldrene: TWE eller Zento. TWE selges til fast lavpris 1999 på Barnas hus. Lurer på om det ikke er på tilbud til 1499 nå? TWE har ikke ISOFIX nei. ISOFIX stopper forøvrig på 18 kg for stoler med integrerte seler. Britax har, etter at FixWay gikk ut, ikke bakovervendte ISOFIX-stoler i gruppe 1. Eneste bakovervendte med ISOFIX som kan snus og monteres med belte som jeg kommer på er iZi Combi ISOfix (pokker ta HTS for å ha lagt inn mulighet for forovervendt festing!!!), men heller ikke dette kan brukes etter 18 kg, hverken med eller uten ISOFIX.

Til deg om du skal ha ny stol hun kan bruke lenge: Akta Graco BeLogic. Kjøpte den for et par måneder siden til minsten på snart 5. Han er lang i ryggen men har god plass i BL. (Ligger bilde i mobilopplastingsalbumet mitt på FB ) Super stol som anbefales på det varmeste! Men som med alt annet: Prøv i bilen før kjøp!

En bakovervendt stol i gruppe 1 og/eller 2 (altså 9-18 eller 25 kg) er ikke fravokst før toppen av barnets øre stikker over kanten på bilstolryggen. Om internbeltene starter litt under skulderhøyde i en bakovervendt stol gjør ikke noe. (Forovervendt derimot er dette veldig fy-fy!) Jeg hadde aldri i verden plassert en unge på 3,5 år i beltestol, men det er nå meg.

Jeg har sett på belogic, men synes den ser utrolig stor ut, vi sliter allerede med plassen til den stakkaren som sitter foran i passasjersetet med hi-way, og det setet tar jo liten plass.
Jeg har heller ikke lyst å snu henne, jeg vil helst ha henne bakovervendt til hun begynner på ungdomsskolen, det var jo derfor jeg hylte etter deg. Men ok, tusen takk for råd, da blir det twe til besteforeldrebilen og så skal jeg prøve på belogicen til min bil. Har de forresten sluttet med duologic? Jeg vurderer det til Eggulf..

Tusen takk for svar og råd alle sammen, jeg er mye klokere nå!

Gammel 29-06-11, 19:26   #19
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Jeg er jo aldri i svinesund. Men skal belogic erstatte duologic? Det så ikke ut til å være et babysete? Fra 9 kg, var det det?
Hvor mye bygger det bakover i forhold til hi-way, vet du? Nå sitter gubben med knærne helt inntil dæsjbordet og med ryggen heeelt rett, ikke helt optimalt, hvis belogic bygger likt eller mindre enn hi-way så er det absolutt en mulighet.
Kan man bestille duologic?

Gammel 29-06-11, 19:26   #20
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Standard

Kanskje jeg egentlig bare må fri til deg neste gang du skal til sverige, og så må jeg ta meg en tur dit du bor etterpå.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:57.