|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Rettsløs på JærenMens jeg er i gang med å starte nye tråder. |
![]() |
![]() |
#2 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Rettsløs på JærenJournalistisk så synes jeg det er rart at man ikke intervjuer faren. Er faren innlagt på psykiatrisk inst.? Er det derfor gutten skal treffe ham der? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rettsløs på JærenVet du mer om saken enn det som fremkommer i artikkelen?
![]() |
#4 |
Ute på tur
|
![]() Sv: Rettsløs på JærenJeg skjønner ikke denne artikkelen? Er det for å straffe moren at barnet nå er på en instistusjon for barn med adferdsproblemer, uten at barnet har adferdsproblemer? På en helt annen kant av landet? Uten mulighet til å treffe familien sin? Det høres jo helt hårreisende ut at det går ann?
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rettsløs på JærenOg hva er det barnevernet holder på med?! Altså, til barnets beste osv..
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Rettsløs på Jæren
Skribenten er en kjent menneskerettsadvokat. Hun uttaler seg ofte i media i saker hun brenner for. Jeg vet ikke om hun har vært personlig inne i denne konkrete saken, og jeg har ikke informasjon om saken utover det som fremkommer. |
![]() |
![]() |
#9 |
Men uavhengig av mor eller fars omsorgsevne, gutten, har i følge artikkelen, det tydeligvis ikke bra der han oppholder seg nå?! Hvorfor velger man da å fortsette med dette?
![]() |
#10 |
Passiv
|
Ja, men det er ikke så rart. Han har åpenbart sterke reaksjoner. Ergo - han er ikke klar for feks fosterhjem. Da må de se på hva de har av tilbud til ham, og dette er resultatet. |
![]() |
![]() |
#11 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Rettsløs på JærenTja, lurer på om dette innlegget er sterkt ensidig og muligens overdrevet med utelatelse av annen fakta? Hadde vært interessant å vite begrunnelsen for omsorgsovertagelsen og litt mer klare detaljer. Innlegget bærer preg av sterke ord og uttrykk for å virkelig få fram et poeng, jeg kjenner at jeg da får litt "dramavibber" og blir skeptisk til at historien er helt sånn.
![]() |
#12 |
superbruker
|
![]() Sv: Rettsløs på JærenOppfattet jeg saken riktig:
![]() |
#13 |
Jeg ser den. Men i følge artikkelen så får mor gode skussmål og barnet er flyttet på institusjon pga mor ikke gjorde nok for å tvinge gutten til samvær med far. Hvis dette er tilfellet (og praksis) så er det jo helt horribelt. Det høres jo ut som de holder på å kjøre en gutt lang ned i grøfta. Jeg trodde forøvrig barn hadde uttalerett etter fylte 12 år? At far krever sitt samvær tross av følger og fortsetter og kjøre saken, kan jo være realistisk, hvis det nå stemmer at han er innlagt på psykatrisk institusjon.
![]() |
#14 |
Ja, kan dette virkelig være realiteter?
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Rettsløs på JærenDette høres helt horribelt ut - og jeg kjenner det rykker i "dettekanikkestemme"-muskelen. Om det ikke stemmer er det jo helt klart viktig at det kommer fram, men jeg tror det lett kan bli en fare for at vi som bor i et land som skal være så velorganisert og ivaretakende fokuserer altfor mye på at engasjerte mennesker i slike saker overdriver. Det er ikke alltid slik at selv om saker fremstilles bare fra én side så er den fremstilt feil. Bare det at barnevernet praktiserer et reglement slik SF beskriver over her er jo hinsides all fornuft. Og det som er hovedanklagen i dette innlegget syns jeg er veldig viktig - barnevernet kan ikke få holde på uten å ha et tilsyn som også kan overprøve. Det blir en farlig makt å ha, særlig når barnevernet er så presset som det er. |
![]() |
![]() |
#16 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Hva mener du med foreskreven metode?
![]() |
#17 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Rettsløs på JærenDet er slik jeg leser det ikke bare snakk om samvær med far på psykiatrisk, for samvær varer jo ikke 6 mnd?
![]() |
#19 |
Passiv
|
![]() Sv: Rettsløs på JærenBarnet skulle antagelig tilpasses ved hjelp av psyk behandling til å bli mer vennlig innstilt overfor far. Slikt har vært foreslått blant annet i en norsk rettsinstans senest for fem uker siden - at to barn som var friske skulle tvangsbehandles av psykiatrien for å motiveres til samvær. |
![]() |
![]() |
#20 |
superbruker
|
![]() Sv: Rettsløs på JærenJeg vet at alle saker har to sider men skal det ikke være mulig for et barn å nekte samvær med forelder hvis de ikke selv vil ha kontakt? Hvorfor og hvordan kan man ta fra barnet det valget? Det finnes mange gode grunner at barn og forelder ikke bør ha kontakt. Hvorfor kan ikke barnet respekteres når det ikke vil?
![]() |
|
|