Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Forberedelser til barnehagestart

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-07-11, 21:49   #1
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forberedelser til barnehagestart

Hva trenger en liten fyr som vil være nesten 10 mnd. når han begynner i barnehagen i september? Av klær altså. Jeg har virkelig null peiling, så dere må komme med tips til merker også.

Vi bor i østlands-klima, forresten.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 21:53   #2
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forberedelser til barnehagestart

Det er ikke så mye.
Stonz hvis han ikke kan gå kanskje. (www.stonz.no (?) )
En god høstdress.(jeg har vært veldig fornøyd med reimatec)
Solhatt og solkrem
Tynn lue.

Og kanskje litt mer. :-)

ULL!

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 21:54   #3
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

En god ulldress til vognen. Skoposer til føttene. En vanntett dress. Har du en tykk god ulldress (joha, nøstebarn el.) kan du klare deg med en vårdress. Men Reima sine vinterdresser med pute i rumpen er genial til så små barn siden de sitter mye.

Gode luer, votter, ellers vanlige klær.

Trenger ikke regntøy, og støvler.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 22:01   #4
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som alltid i slike tråder er jeg uenig med Isolde og mener han trenger regntøy og støvler. Både fordi jeg mener at det faktisk trengs med mindre du bor et sted uten regn, og fordi jeg tror barnehagen vil etterlyse det.

Skiftetøy.

Sko/tøfler til innebruk. Etterhvert som han kan gå, har vi vært fornøyd med gode sandaler inne.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 22:03   #5
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Kan anbefale skinntøfler!
Ang dress/regtøy er min erfaring at Reimatec holder for de minste til de er ca 3 i allefall (prøvd det ut i bergen) om høsten kjøper vi goretexstøvler og om våren kjøper vi støvler.

Tre stk!
Gammel 01-07-11, 22:03   #6
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Støvler til en som ikke kan gå? Er det ikke veldig upraktisk å krabbe med støvler?

Gammel 01-07-11, 22:05   #7
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Støvler til en som ikke kan gå? Er det ikke veldig upraktisk å krabbe med støvler?

Jo. Der skal jeg moderere meg. Jeg ville ikke kjøpt støvler før han kunne gå. Han trenger det sikkert ikke i høst med andre ord. Stonz er nok smart.

Gammel 01-07-11, 22:07   #8
Input

Input sin avatar

Standard

Stonz har vi allerede og er veldig glade i, men han må nok sikkert opp en størrelse om han skal ha plass til ullsokker. Bør de impregneres når han bruker dem på bakken? Foreløpig er de på kun i bæresele, så det er begrenset hvor våte de blir.

Gammel 01-07-11, 22:07   #9
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville helt klart ha hatt regntøy til de våteste dagene. Støvler er knølete når de ikke kan gå, men ett eller annet vanntett må de nesten ha når de regner og er søledammer, tenker jeg.

Og så trenger du masse skiftetøy. :mor til gjørmehavdypdykkere:

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 22:08   #10
Input

Input sin avatar

Standard

Hvor får jeg forresten tak i de beste strykepåmerkelappene? Har noen fra flust.no nå, men de løsner hele tiden.

Gammel 01-07-11, 22:09   #11
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Hvor får jeg forresten tak i de beste strykepåmerkelappene? Har noen fra flust.no nå, men de løsner hele tiden.

Jeg bruker fra navnelapper.no. Jeg er vill og gal og merker alt, og tør ikke tenke på hvor mange jeg har strøket på og hvor mange flere det skal bli. Men de sitter i alle fall til evig tid, dersom du bruker høy nok temperatur og ikke damp.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 22:12   #12
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Jeg kan virkelig anbefale klistremerker fra navnelapper.no eller tilsvarende! De holder gjennom vask og alt, og når de blekner tar man på en ny! Elsker de!!

Tre stk!
Gammel 01-07-11, 22:13   #13
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Stonz har vi allerede og er veldig glade i, men han må nok sikkert opp en størrelse om han skal ha plass til ullsokker. Bør de impregneres når han bruker dem på bakken? Foreløpig er de på kun i bæresele, så det er begrenset hvor våte de blir.

Jeg ville bare prøvd litt. Det er litt vanskelig det der med skotøy når de ikke kan gå, men du kan jo se an litt hvor våt høsten blir. Start med Stonz og vær i dialog med barnehagen så ser dere det litt an.

Gammel 01-07-11, 22:15   #14
Input

Input sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Jeg kan virkelig anbefale klistremerker fra navnelapper.no eller tilsvarende! De holder gjennom vask og alt

Tåler de å bli spist på også? Må selvsagt merke kua til ungen, men han er veldig glad i å spise på den lappen som stikker ut, så jeg er redd den skal løsne og han skal spise selve lappen. Selv om han sikkert hadde overlevd det.

Gammel 01-07-11, 22:15   #15
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Vi kjøpte til slutt fra Askeladden (er det navnelapper.no, tro?), og de sitter, i det minste. Ikke kjøp lappene fra merkalt.no; de faller av etter første vask.

Ellers synes jeg regntøyet fra Kappahl har vært fint, og barnehagen skryter av at det er mykt for småtasser. Jeg kjøpte det i fjor rett og slett fordi det var det eneste jeg fant i 74/80.

Etterhvert er vi blitt late, og merker det meste ved å skrive navnet hennes på navnelappen med merkepenn fra Clas Ohlsson. Hun er den eneste med dette navnet, så det går greit.

Gammel 01-07-11, 22:45   #16
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Merketusj fra pop.

Og så funker navnelapper.no sine klistrelapper utmerket til merkelapper, og strykelapper utmerket til klær hvis man orker den jobben.

Gammel 01-07-11, 22:48   #17
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Som alltid i slike tråder er jeg uenig med Isolde og mener han trenger regntøy og støvler. Både fordi jeg mener at det faktisk trengs med mindre du bor et sted uten regn, og fordi jeg tror barnehagen vil etterlyse det.

Skiftetøy.

Sko/tøfler til innebruk. Etterhvert som han kan gå, har vi vært fornøyd med gode sandaler inne.

Jeg jobber på småbarnsavdeling i Bergen. Og vet at små barn klarer seg utmerket uten både støvler og regntøy.

Min sønn, som også bor i Bergen bruker ikke regntøy, og ikke støvler.

Ofte slipper regntøy inn MER vann enn teknisk klær, fordi de er så stive at det blir spriker rundt beina. Kan være at jakken bare er knapper, ikke en glidelås som er vanntett. Støvler faller av 95% av alle småbarn første året. Selv etter de har lært å gå. Det stive regntøyet gjør at mange barn beveger seg mye mindre.

Legg heller litt ekstra penger i en god dress, enn en billig dress til de tørre dagene, og regntøy.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-07-11, 22:53   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere ser jo etterhvert litt hva som trengs også tenker jeg. Det varierer litt fra sted til sted om de trenger sekk, matboks og drikkeflaske for eksempel. Og hvor mye yttertøy som trengs.

Jeg er enig med Isolde i at man ikke nødvendigvis trenger regntøy, men jeg er uenig med henne i at man greier seg med ett sett. Men det kommer an på barnehagen og ungen. Min badeplutt må ha ett sett før og ett etter soving. Da han var ett år, var han mer stasjonær og kunne vel greid seg med ett sett. Støvler kunne han imidlertid på ingen som helst måte greid seg uten. Ja, han har gode gtx-sko, men han må virkelig ha støvler i tillegg. Ellers måtte han hatt ett sett lave og ett sett høye sko.

Ellers har han skiftetøy (stort sett 2 sett ull om vinteren og 1 sett ull + 1 sett badeshorts og t-skjorte + 1 bukse og tynn genser om sommeren). Og så måtte han ha vogn til å begynne med med tilhørende sengetøy/pose. Nå må han ha sekk, matboks og drikkeflaske til turdager.

Gammel 01-07-11, 22:54   #19
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Jeg går ikke inn i en ny diskusjon med deg rundt dette, Isolde. Jeg har en gutt som har blitt våt i alt annet enn regntøy, og jeg vet andre også opplever dette. Jeg synes det er fint å ha gummibukse og utejakke, eller gummibukse og genser. Og jeg mener at barn trenger regntøy og de trenger støvler til å hoppe i dammer når de kan gå. Enda verre, jeg tror faktisk ikke de tar skade av det heller.

Regntøy hadde blitt etterlyst her, og jeg forstår det.

Gammel 01-07-11, 22:59   #20
Input

Input sin avatar

Standard

Men altså, sover de i tykk dress ute eller sender jeg med Voksi-posen?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:47.