|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
etterpåklokest
|
![]() [Hage] Rosene mine blomstrer ikkeJeg har en rosenbusk i hagen. I fjor blomstret den masse, til tross for total mangel på omsorg. I år er det ikke en eneste roseknopp i sikte. Hvorfor det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Hage] Rosene mine blomstrer ikkeRådyr i hagen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: [Hage] Rosene mine blomstrer ikkeNei, ikke rådyr. Det er ikke spist av det. Det er bare det at det kun er blader på det og ingen knopper. Og ergo ingen roser. Mulig jeg burde har drevet med litt assistert bestøvning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: [Hage] Rosene mine blomstrer ikkeAltså, nå er ikke jeg biolog, men hvordan skulle du bedrevet assistert bestøvning når det ikke er noe å bestøve i utgangspunktet?
![]() |
#5 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: [Hage] Rosene mine blomstrer ikke
Godt poeng, Kanina. Godt poeng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Hage] Rosene mine blomstrer ikkeNå skal jeg late som jeg kan masse om dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Peppy!
|
![]() Sv: [Hage] Rosene mine blomstrer ikkeNok en ekspert melder seg. Jeg hørte en gang at blomster blomstrer når de ikke har det helt topp. (Ja, jeg vet. Det høres helt fjernt ut.) Det var vel i forbindelse med kaktuser, at hvis du ville få den til å blomstre så måtte du ikke passe for godt på den. Kanskje det er slik med roser også, at hvis den får drøssevis av gjødsel, for eksempel, så får den masse voksekrefter, og blir diger fremfor blomstrete? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Passiv
|
![]() Sv: [Hage] Rosene mine blomstrer ikkePepper ser ut til å ha peil. Jeg har hatt (til jeg nettopp kastet dem) nabolagets ca peneste roser. Og hva har jeg gjort for å fortjene dette? Ingenting. De fikk ikke vann engang - de fikk pent karre til seg det regnvannet de greide. Ingen gjødsel, ingen god jord, ingen nattasang - ingenting på ti år - kjempefine roser. Gudene vet hvorfor. |
![]() |
![]() |
#12 |
Salt in the rainbow
|
:Kupper tråden:
![]() |
#13 |
etterpåklokest
|
![]() Sv: [Hage] Rosene mine blomstrer ikkeJeg kan love dere at den ikke har hatt det for godt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Hage] Rosene mine blomstrer ikkeMine blomstret heller ikke i fjor (dvs det kom en eneste blomst, vanligvis er det hundrevis). Jeg skyldte på den kalde vinteren, kappet ned hele greia og lot den starte på nytt. Foreløpig ingen tegn til blomsterknopper. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: [Hage] Rosene mine blomstrer ikkeKanskje den blomstrer på fjorårsskudd? Vi har ei hurdalsrose som vistnok gjør det. Første året blomstret den fint. Andre året tok mannen seg av beskjæringa og skar av alle fjorårskvistene...ingen blomster. I år har jeg beskjære den forsiktig og den har blomstret voldsomt.
![]() |
#16 |
maler
|
![]() Sv: [Hage] Rosene mine blomstrer ikkeDet er ikke en sånn podet sak som har daua i vinterkulda og så er det bare rotskudda som vokser? Jeg har forresten en sånn markdekker jeg også som vokser rett opp når den blir litt stor. Jeg må sjekke etterpå om den har knopper i år, det var jo litt i overkant med vinterkulde.
![]() |
#17 |
etterpåklokest
|
Det høres veldig sannsynlig ut, egentlig. Men da er kanskje bare takk og farvel da, den blir ikke til neste år heller? (Poding og planting og alt som er grønt er virkelig ikke min greie.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Sviiisj!!
|
Jeg er ingen ekspert, men det kan jo tenkes at de trenger å finne seg litt til rette først. Eller at roser som kommer med masse knopper fra gartneriet det første året, ikke nødvendigvis klarer det året etter når de ikke lenger er i det trygge gartneriet..?
![]() |
#19 |
Passiv
|
Hadde nok trengt nattasangen. |
![]() |
![]() |
#20 |
etterpåklokest
|