Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvilke bøker har du fremme?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-07-11, 22:21   #1
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilke bøker har du fremme?

Jeg husker da jeg var yngre, jeg måtte alltid bort til bokhyllene til folk og se hva de hadde. Og jeg trakk vidløftige konklusjoner om de som bodde i huset ut fra bokbeholdningen. Hadde de ikke bøker fremme, fikk de passet sitt påskrevet. Som med alt annet er det vel litt mer nyansert nå.

Det er nok noen som har min drøm - et stort rom med mange vegger kledd med bokhyller og plass til alle bøkene. Men det er nok andre som har det som oss også - begrenset bokhylleplass i huset. Vi har sikkert et titalls bokesker i boden. Minst. Ikke fordi jeg ikke vil ha dem fremme, men fordi vi bor ganske mange mennesker på ganske begrenset plass.

Hva med dere, og kanskje spesielt dere som har begrenset hylleplass, hvordan selekterer dere hvilke bøker som får stå fremme i lyset?

Gammel 16-07-11, 22:22   #2
Isa
--

Isa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Isa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de flesteIsa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke bøker har du fremme?

Her er det mest barnebøker fremme. Og de 10 siste bøkene jeg har lest ca. Og noen kokebøker/hobbybøker.

Isa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 22:24   #3
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Noen kokebøker på kjøkkenet.
Diverse hummer og kanari i hyller inne på et roterom / arbeidsom / gjesterom.
Alt fra faglitteratur til barnebøker til pocket krim.

Gammel 16-07-11, 22:29   #4
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Barnebøker og pensum. Alt annet ligger i kasser i kjelleren i påvente av at noen skal gidde. Jeg gidder ikke, så da blir de der en stund til.

Gammel 16-07-11, 22:31   #5
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Vi eier nesten ingen bøker. Bøker som leses er enten lånt på bibliotek eller av andre, eller så gis de vekk etter lesing. Det vi har fremme i stua nå (dog langt under trappa) er verdensatlas, 3 bøker av Jesper Juul og 4 om fotografering.

Gammel 16-07-11, 22:32   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I bokhylla på stua er det lett blanding av Hunter S. Thompson, feministlitteratur, musikklitteratur, popkulturelle fagbøker, politiske bøker, bøker om design, reklame og stilepoker, samt kokebøker. Det meste av fiksjon havner i esker på loftet.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 22:44   #7
Heiko
Helt konge

Heiko sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har alle bøkene på loftstua. Der har vi (foreløpig) hårfint plass til alle bøkene.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 23:42   #8
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det eneste som ikke står fremme er i grunnen fagbøker fra studiene. Barnebøkene står for det meste på Podens rom, men ellers står alt "fremme". Det aller meste av romaner står på det ekstrarommet som vi litt pretensiøst kaller "biblioteket", og i stuen har vi oppslagsverker, reisehåndbøker, kokebøker, lyrikk, diverse nonfiction og noen hyllemeter tegneserier, i tillegg til ganske mye fiction som er stappet inn her og der der det er plass.

Gammel 16-07-11, 23:45   #9
Slettet bruker
Passiv

Standard

Alt står fremme, men barnebøkene er i ungenes soverom. Jeg føler meg ikke hjemme uten fullstappede bokhyller.

Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 00:15   #10
amylin
One of These Days

amylin sin avatar

Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Har hatt det meste på kontoret, mens noen av serier med bøker som Sigrid Undset, Kielland, Lie, Bjørnson, Ibsen, Dostovjevskij har stått i bokhyller i kjellerstua grunnet plassmangel. Nå som jeg skal flytte i leilighet blir de fleste bøkene stående på soverommet, tror jeg.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 00:18   #11
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Nesten ingen. Barna har stappfulle bokhyller på rommet, bøker jeg vil ta vare på står i kjelleren, og det meste annet gis videre etter jeg har lest de. Vi har en hylle i stua, der står det noen kokebøker, og endel krim jeg ikke har lest enda, jeg har en snill sjef som støtt og stadig tar med en bærepose krim til meg.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 00:36   #12
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Det er bøkene jeg har likt aller best som får stå i bokhylla. Resten har jeg for øyeblikket ikke plass til. De ligger i kasser på loftet.

Gammel 17-07-11, 00:45   #13
Kaija
WF: Sausnebbet

Kaija sin avatar

Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Alt mulig: Klassikere, leksikon, oppslagsverk, fag og faktabøker for store og små, sangbøker, dikt, romaner, krim, kioskromaner, barnebøker.

Utenom stuebøkene har gutta masser av barnebøker på rommene sine, og jeg har også tatt med en del barne- og ungdomsbøker på jobb. En del står på loft og i kjeller, og noe er vel i garasjen (ikke pakket fram etter flytting for flere år siden), og en del er bortlånt. Jeg skal pakke bort de ferdigleste kioskromanene snart, for de er bare til rot. Regner også med at en del av paperbackkrimen forsvinner på loftet eller til verdens beste bruktbokbutikk etter hvert.

Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 00:46   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hummer og kanari. Mye kokebøker og noen barnebøker, samt endel romaner i alle sjangre. De fleste barnebøkene står på barna sine rom, de har bokhyller med bøker og diverse der. De har mengder på mengder av bøker.
Jeg har lyst på fine bøker å sette i bokhyllene. Synes det er så fint når komplette, pent innbundede serier står i bokhyller, samme hva det er. Tror jeg skal ta meg en tur på Fretex til uka og se hva de har, de pleier å ha billige bokserier. Har planer om å ha et kokebok-bibliotek på kjøkkenet når vi pusser opp neste år.

Gammel 17-07-11, 01:16   #15
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det jeg har av bøker står fremme (nå har jeg lite bøker, da, i forhold til hva jeg leser. Ser dog at jeg har gått motsatt vei av de fleste. Jeg brukte biblioteket mye før, men nå er jeg blitt en bokshopper.) Tok et raid og kastet gamle skolebøker i forfjor(?). Holder også på å pakke vekk en del barnebøker. Har enda plass å gå på.

Gammel 17-07-11, 01:21   #16
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har ikke så mange bøker i stua utenom fotoalbum, men de få jeg har er noen sy/strikkebøker og noe sykepleierlitteratur, så jeg vil tro at de som evt studerer det jeg har konkluderer med at jeg er en håndarbeidsglad sykepleier.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 07:52   #17
Retz
Slim på hovednerven

Retz sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Vi har bibliotek, men likevel mangler vi plass. I tillegg har vi satt opp bokhyller på begge gjesterom og en hel hyllevegg på hytta. Alt er fullt. Hvor mange bananesker med bøker som står lagret på hytta, vet jeg ikke, 10-15 kanskje? Det er litt tilfeldig hvilke bøker vi har hjemme og på hytta, men jeg tror det er en god del flere engelskspråklige bøker på hytta og flere tyske hjemme. Fakta- og dokubøker fra Pax og Fakkel har vi hjemme, mens klassikere er jevnt fordelt. Nyere litteratur er det smått med på hytta. Bøker som er pakket ned er pensum- og fagbøker, barnebøker, arvebøker og sikkert mange jeg ikke har oversikt over.

Jeg tror den som hadde forsøkt å lese personlighet ut fra bøkene i biblioteket hadde slitt seriøst.

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 08:36   #18
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Akkurat nå, mens vi planlegger bokhyllevegg bygd av møbelsnekker, har vi en(1) ekstra høy Billy med de bøkene vi bruker på daglig basis fremme. Der står Rochermannens faglitteratur, de skjønnlitterære bøkene jeg har lest de siste mnd. samt mine bøker om arkitektur/design/kunstbøker. Ett utvalg av Rochermannens fantasybøker, noen tegneserier og en haug med Gurps rollespillbøker. Kokebøkene ligger strødd, men mange er samlet på kjøkkenbenken. Barnebøkene står på poderommet.

Resten av bøkene, stort sett faglitteratur og skjønnlitteratur, står i esker på loftet og får sikkert en plass i solen igjen når hyllen og kontoret står ferdig.

Gammel 17-07-11, 08:37   #19
Slettet bruker
Passiv

Standard

Hah! Hjemmet mitt er forberedt for besøk av Katta. Det som står fremme her slik at det er det første som møter deg er [trommesolo] Sagaen om isfolket og Forskrifter for elektriske lavspenningsanlegg 1998.
(Nei, jeg kødder ikke.)

Du finner igrunnen ikke mange bøker her noe sted av de bøkene som faktisk definerer meg. De er selvsagt gjemt vekk sånn at ikke folk skal komme her og vite hvem jeg er eller noe. Jeg kjører full Eva-Gunda-stil, så må man sette seg ned, snakke og bli kjent sakte for å lære meg å kjenne på ekte.

Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 08:52   #20
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har fremme nesten alle. Har Billy bokhyller, som er overfulle, samt vindushyller og gulv, fulle av bokstabler. Skal kjøpe mer Billy, slik at flere av bøkene mine får en skikkelig hylle å stå i.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:15.