Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hva slags håndverker trenger jeg for å legge gulv?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-07-11, 22:11   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva slags håndverker trenger jeg for å legge gulv?

Når jeg søker på gulvlegger på gule sider får jeg nemlig opp en drøss med malere og fasadeentreprenører. Og det ser jeg ikke for meg at jeg trenger.

Jeg trenger noen som kan ta en titt på gulvet i leiligheten og gi meg råd om hva vi bør gjøre, i forhold til å legge nytt gulv. Og da også eventuelt legge gulvet etterpå.

Kan en hvilken som helst snekker gjøre dette?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 22:20   #2
cilen
re:designer

cilen sin avatar

cilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de flestecilen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva slags håndverker trenger jeg for å legge gulv?

Finn en Byggmester. De kan.

Gammel 17-07-11, 22:21   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En byggmester altså. Det høres liksom så voldsomt ut for et lite gulv.

Gammel 17-07-11, 22:29   #4
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg googlet parkett på Gule sider, mener jeg å huske.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 22:31   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg googlet parkett på Gule sider, mener jeg å huske.

Tror du de jeg finner da kan avrette gulvet også, om/siden det trengs?

Gammel 17-07-11, 22:44   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Tror du de jeg finner da kan avrette gulvet også, om/siden det trengs?

Jeg ville anta at en håndverker som er spesialisert på gulvlegging kan gjøre det også, men jeg skal ikke si det for sikkert. Vi har ikke hatt slikt behov (ennå). De kan i alle fall fortelle deg hvem du skal henvende deg til.

Jeg har god erfaring med å få en håndverker til å anbefale en annen, hvis de ikke er i rett bransje selv eller ikke tar oppdraget av en eller annen grunn, så raskeste måten å få en håndverker for meg, er oftest å ringe noen som ligner på Gule sider og få et navn på rett person fra den jeg ringer til.

Gammel 17-07-11, 22:45   #7
Malus
lurer

Malus sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Jeg har brukt en industrimekaniker Mannen min.

Er det tregulv eller fliser du tenker på?
Er det tre / parkett er nok snekker tingen, mens er det fliser så finner du murer / flislegger.

Gammel 17-07-11, 22:55   #8
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du prøvd å Google gulvlegger? Vi brukte en snekker som var spesialist på gulv, hvis jeg ikke husker helt feil.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 22:56   #9
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Han som var gulvlegger hos oss er også maler. Så søket ser ut til å stemme.

Gammel 17-07-11, 23:04   #10
emin
Engel med shit på vingene

emin sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvis du er handy så er det en helt plain jobb å gjøre selv. Vi har aldri hatt fagfolk for å legge våre gulv (vi har laminat), det har mannen og en kompis klart fint selv.

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 23:15   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Vi greier fint å legge selve gulvet selv, men huset er så gammelt at det nåværende gulvet er veldig ujevnt. Siden stua er såpass stor kan det hende den må lektes først, og det orker vi ikke gjøre selv.

Gammel 17-07-11, 23:19   #12
Malus
lurer

Malus sin avatar

Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Snekker

Gammel 17-07-11, 23:19   #13
Bell412
Aktiv

Medlem siden: Apr 2009
Bell412 har et hav av muligheter foran seg
Standard

legg det ut på anbud, så får du best pris også

Bell412 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 23:27   #14
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Snekker, sier mannen.

Gammel 17-07-11, 23:29   #15
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Om du skal avrette ett gulv før du legger f.eks. parkett så gjør mange entreprenører dette.
Du kan søke på:
- Gulvbearbeiding
- Maler
- Snekker

Men du kan også gå til f.eks. en lokal byggevareforretning, der er det ofte visittkort eller man kan spørre der om de kjenner til noen flinke håndverkere som kan løse ditt problem. Gå da til en forretning som har en stor proffavdeling *se prikk for forslag*

Gammel 17-07-11, 23:38   #16
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emin, her.

Hvis du er handy så er det en helt plain jobb å gjøre selv. Vi har aldri hatt fagfolk for å legge våre gulv (vi har laminat), det har mannen og en kompis klart fint selv.

Det er ikke noe som er plain med å legge et gulv i et hundre år gammelt hus. (Bokstavlig talt.)

Gammel 17-07-11, 23:41   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er ikke noe som er plain med å legge et gulv i et hundre år gammelt hus. (Bokstavlig talt.)

Nei, virkelig. 146 år gammelt, faktisk. Vi har lagt klikklaminat på de små soverommene selv, men stua er rundt 30 kvadrat så da blir høydeforskjellene og ujevnhetene en utfordring.

Gammel 17-07-11, 23:43   #18
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av emin, her.

Hvis man må avrette ett gulv, som i sparkle, så kan man selvfølgelig gjøre dette selv, men man trenger endel verktøy og utstyr for å utføre jobben, og da spørs det om det er ting man har liggende i boden eller ting man må kjøpe inn, dersom det er ting man må kjøpe inn, så er det like billig å få noen til å gjøre jobben.
Men å legge klikk-gulv f.eks. på ett helt plant underlag er ikke vanskelig nei.

Gammel 18-07-11, 09:24   #19
Malus
lurer

Malus sin avatar

Standard

Nytt gulv i 100 år gammelt hus kan vi ganske mye om. Vi måtte skifte ut gulvbjelkene, del vis støpe ny grunnmur for å ha noe å legge nye bjelker på og etter mye bruk av laser fikk vi rettet det opp og kunne legge nytt stubbloft og til til slutt nytt gulv på toppen. Det trengs en god del snekkerverktøy for å gå på en jobb som dette, og det tar mye TID. Med gamle hus vet man aldri hva man møter når man river noe, og man må ta mye avgjørelser underveis. Men så er det koselig med gamle hus da

Gammel 18-07-11, 09:51   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi brukte pappa, men han er da også byggfagslærer og svært nevenyttig. Flaten gulvet skulle legges på var i 4 forskjellige høyder, og pappa endte med å lage en spesialtilpasset list/plankelengde. Da ble det fint, men enkelt var det ikke.

100 år gamle hus har ingen rette vinkler.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:42.