Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Noe angriper clematisen vår - hvilket middel bør jeg bruke?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-07-11, 14:59   #1
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Utrop

Noe angriper clematisen vår - hvilket middel bør jeg bruke?

Vi har en vegg med Clematis som vi plantet i år. Tidligere sto det stokkeroser der (vi flyttet inn i fjor). Disse var veldig pjuskete og hadde hullete blader, og ble derfor fjernet.

Hva er det som angriper clematisen vår, og lager hull i blader/kronblader? Ser hverken innsekter eller snegler på plantene. Bør de sprayes med ett eller annet middel? Er novise i hagesammenheng .

På tigerliljene våre i et annet bed har vi funnet "rødinger". Disse knuser vi, men tar gjerne imot tips for å bli kvitt disse billene...

Gammel 26-07-11, 16:41   #2
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Sv: Noe angriper Clematisen vår - hvilket middel bør jeg bruke?

Tydeligvis ikke riktig forum for hagespørsmål ...

Gammel 26-07-11, 16:51   #3
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Joda, klart det er.
Dersom du er sikker på at du vil gå løs med kjemisk bekjemping av det som spiser på plantene dine, kan Calypso være ett godt preparat. Det er ett sprøytemiddel som du får til å blande ut selv, eller også som ferdigblandet. Calypso er ett systemisk preparat - det betyr at det tas opp i planten slik at dyr som lever av og på den vil dø. Jeg har brukt det med god effekt i hagen min der grønne larver spiser alt de kommer over. For nyttevekster som bærbusker og frukttrær må du velge ett annet preparat.

Rødingene dine er liljebiller. Disse bekjempes best ved at du knuser hver eneste bille og larve du finner. Noen mener også at det hjelper å strø maurmiddel rundt roten av liljene i vekstperioden.

Lykke til!

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 16:56   #4
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Standard

Takk for tips, Marit K!

Vi har knust noen biller, ja, men skal gjøre et forsøk med maurmiddel også.

Skal se etter Calypso i morgen.

Gammel 26-07-11, 16:58   #5
Palmen
Trøtt

Palmen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Hm, vi har samme problem på rosene våre, kan jeg bruke Calypso der også tror du, Marit K?

Gammel 26-07-11, 17:48   #6
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Noe angriper clematisen vår - hvilket middel bør jeg bruke?

Ja det er jeg rimelig sikker på at du kan, Palmen. Jeg har nettopp sprøytet rosene med calypso etter anbefaling fra garteren på BoGrønt på Jessheim.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:58.