Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Overføre fra videokamera til pc?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-07-11, 11:49   #1
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Overføre fra videokamera til pc?

Jeg har et "nå kanskje gammelt" canon videokamerea(canon md101) som taes opp på kasetter. Jeg skulle gjerne ha fått overført filmene min over til pc.
Noen som vet hva jeg trenger for å få gjort dette?

Gammel 24-07-11, 16:02   #2
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Overføre fra videokamera til pc?

Jeg sendte mine til et firma og fikk dem overført til DVD. Jeg fant ut at det å kjøpe kabler og software som gjorde det mulig å få dette til selv ville bli ganske så dyrt, så da var det enklere å få noen til å gjøre det for meg.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 10:38   #3
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Regner med det er Firewire på kameraet, så du trenger en pc med Firewire eller som kan oppgraderes med Firewire-kort. Firewire-kort koster et par hundrelapper. Hvis det er bærbar pc og det ikke er integrert Firewire, kan man få det via Expresscard eller PC Card om pc-en støtter det. Er et lite kort man setter inn i en slot på siden av pc-en. I den senere tid er det en del konsument-pc-er som ikke har dette.

Selve Firewire-kabelen koster heller ikke mange kronene. Kabelen man må ha må være i samsvar med Firewire-kontakten på kameraet og på pc-en. Du må enten ha en 4-til-6-pinners-kabel eller 4-til-4-pinners kabel.

Selve operasjonen videre er ganske grei. F.eks. Windows Movie Maker kan være en helt kurant løsning. En litt mer funksjonsrik hvis man skal gjøre mye redigering er Adobe Premiere Elements, men for de fleste vil Movie Maker har god nok funksjonalitet.

Siste versjon av Movie Maker får man ved å installere Microsoft Messenger Live-pakken (http://underholdning.no.msn.com/messenger/)

Kabel koster ca. hundrelappen. Trenger man kontrollerkort er vel det rundt 200 kr. Kanskje bittelitt dyrere til en bærbar pc.

Hver 60 minutters-tape man legger inn tar vel rundt 13 GB lagringsplass.

Gammel 28-07-11, 22:08   #4
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Regner med det er Firewire på kameraet, så du trenger en pc med Firewire eller som kan oppgraderes med Firewire-kort. Firewire-kort koster et par hundrelapper. Hvis det er bærbar pc og det ikke er integrert Firewire, kan man få det via Expresscard eller PC Card om pc-en støtter det. Er et lite kort man setter inn i en slot på siden av pc-en. I den senere tid er det en del konsument-pc-er som ikke har dette.

Selve Firewire-kabelen koster heller ikke mange kronene. Kabelen man må ha må være i samsvar med Firewire-kontakten på kameraet og på pc-en. Du må enten ha en 4-til-6-pinners-kabel eller 4-til-4-pinners kabel.

Selve operasjonen videre er ganske grei. F.eks. Windows Movie Maker kan være en helt kurant løsning. En litt mer funksjonsrik hvis man skal gjøre mye redigering er Adobe Premiere Elements, men for de fleste vil Movie Maker har god nok funksjonalitet.

Siste versjon av Movie Maker får man ved å installere Microsoft Messenger Live-pakken (http://underholdning.no.msn.com/messenger/)

Kabel koster ca. hundrelappen. Trenger man kontrollerkort er vel det rundt 200 kr. Kanskje bittelitt dyrere til en bærbar pc.

Hver 60 minutters-tape man legger inn tar vel rundt 13 GB lagringsplass.

Tusen takk for svar.
Hvordan vet jeg at jeg har integrert firewire på maskina?
Det er et uttak bak som det står 1394 ved, og etterhva jeg har forstått er det der firewire skal inn. Stemmer det? Tyder det da på at jeg har dette i maskina?

Gammel 29-07-11, 02:19   #5
mrc

mrc sin avatar

mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maysen, her.

Tusen takk for svar.
Hvordan vet jeg at jeg har integrert firewire på maskina?
Det er et uttak bak som det står 1394 ved, og etterhva jeg har forstått er det der firewire skal inn. Stemmer det? Tyder det da på at jeg har dette i maskina?

Jupp. 1394 er det samme som firewire. Så nå du sjekke om det er 4 eller pins kabel du må ha mot pc-en og kamera:

Gammel 03-08-11, 14:07   #6
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Standard

Nok engang, tusen takk.
Jeg har nå kommet så langt at jeg har kjøpt kabel, satt dette inn i både pc og kamera.....Lengre kommer jeg ikke.
Har lastet ned Sony vegas sitt veideoredigeringsprogram.
Men hvordan får jeg det fra kamera over til pc???
Det kommer ikke opp noen alternativer når det kobles til hverandre.
Prøvde å laste ned movie maker, men det kunne ikke lastes ned på pc av en eller annen grunn.

Gammel 26-07-11, 10:42   #7
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Hvis du har et sånn VHS-adapter du kan legge de små kasettene inni, anbefales denne: http://www.elgato.com/elgato/na/main...oduct1.en.html

Det står Mac, men den virker på PC også. Idiotsikkert, og ikke så dyrt (rundt 1000 kroner på Elkjøp tror jeg - du får med kabel til å koble VHS spiller til data). Jeg brukte denne til å digitalisere ca 50 timer video fra barndommen, kjempelett. Redigeringen etterpå? Ikke så lett. :fortsatt ikke ferdig, over et år siden jeg begynte:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 10:49   #8
mrc

mrc sin avatar

Standard

Siden dette er et DV-kamera kan man ikke bruke slike adaptere. En ren digital overføring til PC via Firewire er en løsning som gir 100 % bildekvalitet, noe analog overføring av bildet fra kameraet ikke vil gi - en overføring analog med en slik løsning som Neket nevner vil jeg sterkt fraråde for et (_digitalt_) videokamera som er såpass nytt som dette.

Gammel 26-07-11, 10:51   #9
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har pinnacle studio, det koster under 1000-lappen.

Gammel 26-07-11, 10:52   #10
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenkte at kassetter var analogt jeg. Sorry, ignorer meg!

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-07-11, 11:28   #11
mrc

mrc sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Jeg tenkte at kassetter var analogt jeg. Sorry, ignorer meg!

Man kan lagre digitalt på tape. En vanlig løsning tidligere, og for så vidt også nå, til blant annet sikkerhetskopiering i bedrifter. Tidligere var jo tape også brukt til mer lokal lagring - f.eks. Commodore 64. Så det er på en måte digital data på en analog medie, der de analoge signalene konverteres til digitale - og omvendt.

Gammel 03-08-11, 15:07   #12
mrc

mrc sin avatar

Standard

Hvilket operativsystem er det på pc-en?
Sony Vegas kjenner jeg lite til. Det er vel litt forskjellige versjoner av det også, blant annet rettet mot mer semiproft bruk. Tror Movie Maker eller Adobe Premiere Elements skal være det enkleste.

Når kamera er koblet til, sett det i "play-modus" og ha det påslått. Videre skal det sikkert være et valg som heter noe slikt som "Import" eller "Capture from camera" e.l. for å hente inn filmen.

Gammel 03-08-11, 15:08   #13
mrc

mrc sin avatar

Standard

Var det fra msn.no du lastet ned Movie Maker, som altså er en del av Messenger Live-pakken?

Gammel 03-08-11, 15:56   #14
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Var det fra msn.no du lastet ned Movie Maker, som altså er en del av Messenger Live-pakken?

Ja, men nå fikk jeg det til. Måtte logge inn på Admin konto for å få lastet det ned
Så nå kan jeg fikse filmene mine.
tuuusen takk for hjelpen

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:15.