Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Har noen fått oppringninger fra "Computer maintenance department"

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-11, 12:24   #1
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Har noen fått oppringninger fra "Computer maintenance department"

I sommer har jeg sikkert 8-10 ganger fått telefoner fra noen som snakker gebrokkent engelsk og sier de ringer fra "Computer maintenance department" og vil hjelpe meg med min windows computer. Avhengig av humøret, slenger jeg enten på røret, eller forsøker å hale mest mulig tøv ut av dem. Det hjelper ikke å si at jeg er macbruker og ikke har en windows-maskin - den ene gangen hadde tydeligvis vedkommende ikke hørt om "mac" en gang. Etter hva jeg har googlet meg fram til, er den en scam som går verden rundt. Man skjønner at der er lureri med en gang, og hvis man for eksempel spør hvor de ringer fra, er svaret aldri mer enn "computer maintenance department". Ganske moro hvis man er i det rette humøret, men nå er jeg lei av disse oppringningene og lurer på om andre har fått slike oppringninger og har funnet ut hvordan man kan få dem til å slutte å ringe.

Sist redigert av Tangina : 30-07-11 kl 17:54. Årsak: Rettet de sedvanlige feilene
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 12:29   #2
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har noen fått oppringninger fra "Computer maintenance department"

Ringer de fra skjult/ukjent nummer?

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-11, 12:41   #3
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

De ringer på fasttelefonen, og jeg har ikke noe nummerdisplay på den. *gammeldags*

Gammel 30-07-11, 15:36   #4
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Det er svindel.
ei jeg kjenner har hatt mange slike telefoner og har vært i kontakt med politiet.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 13:21   #5
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Men kva er det eigentleg dei vil?

Dei har ringt meg (dvs spurte etter fornamn + mellomnamn, mogleg etternamnet var for vanskeleg å uttale) på fasttelefonen, og eg holdt det gåande ei stund med "yes, that's me" då dei sa dei var frå Computer Maintenance Department (veldig viktig for han å understreke at han var derfrå og ikkje frå Computer Department, altså!). Han ville ikkje ha brukarnamn, passord eller VISA-kortnummer då eg spurte om det var det han ville ha. Vi er vanlegvis lite heime hos fasttelefonen, så eg aner ikkje om dei har ringd mange gonger.

Eg burde byrje å ta opp slike samtaler og insistere på korrekt uttale av heile namnet mitt. For ikkje å snakke om heile namnet på einskildpersonsføretaket.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-11, 13:26   #6
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Det er svindel.
ei jeg kjenner har hatt mange slike telefoner og har vært i kontakt med politiet.

Vet du hva politiet sa?

naima: jeg har ikke snakket med dem lenge nok til å finne ut det, men da jeg googlet, fant jeg blant annet denne tråden (se innlegg 6): http://forums.moneysavingexpert.com/....php?t=1607957

Gammel 02-08-11, 14:03   #7
naima
nerdedame

Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
naima er litt kulnaima er litt kulnaima er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Vet du hva politiet sa?

naima: jeg har ikke snakket med dem lenge nok til å finne ut det, men da jeg googlet, fant jeg blant annet denne tråden (se innlegg 6): http://forums.moneysavingexpert.com/....php?t=1607957

Ja, var noko slikt eg forventa. Det mest skremmande er i grunnen at det er lønsamt å ha folk sittande å ringe slik, dei snakka i fleire minutt med meg og det ville gått enno fleire minutt om eg skulle ha sjekka Windows, klikka meg inn på rett plass osv. Med andre ord forventer dei å tene bra med pengar på den delen av dei dei ringer til som faktisk gjer som dei seier. Lurer på kor mange det er, 10%? 50%?

Dette er langt mindre automatiserbart enn dei fleste andre former for scams og spams eg har vore borti.

naima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-11, 14:07   #8
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Dette har jeg aldri hørt om.

Gammel 02-08-11, 14:22   #9
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Åh! Jeg håper de ringer hit!

:har store planer:

Gammel 02-08-11, 14:34   #10
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

The only thing you can do is waste their time. This hurt them, because all the time you are wasting their time, they are earning nothing from scamming. After a few times, they will hopefully get the idea that there is nothing to be made from you.

So tell them that your computer is switched off and you need to start it. Then put the handset down by the side and leave it for 10 minutes. If they are still there, more fool them, tell them it has blue screened and repeat.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:47.