Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Nøstebarngarn

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-11, 00:14   #1
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Nøstebarngarn

Jeg har aldri strikket med Merino ullen til Nøstebarn og ser på nettsidene at disse kommer i bunter og ikke i nøster. Spinner de opp garnet i nøster i butikken eller må man gjøre dette selv? *i overkant lat*

Gammel 13-08-11, 00:16   #2
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nøstebarn garn

Man må nok gjøre det selv.
Jeg legger hele hespet over ene kneet, og vitter opp garnet i nøste, mens jeg ser på noe kjekt på tv. Går ikke så veldig lang tid, tross alt.

Evt du og mannen ha litt kvalitetstid sammen, og du kan bruke han som hespetre.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 00:22   #3
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Hmm.. Selv ikke den store butikken på Bjølsen har en sånn elektrisk hespetre altså? Kanskje en aktivitet for barna?

Gammel 13-08-11, 00:40   #4
Trois
Søkende

Trois sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Butikken i Sandvika har en sånn sveivesak som kundene kan bruke. Har det vært lite folk i butikken har de ansatte gjort det for meg.

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 00:45   #5
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Hekt garnet over en stolrygg så går det raskt, og det blir ikke surr. Mannen kan også brukes. Kneet er jeg mer skeptisk til, men det er mulig at det er mitt kne som ikke virker så bra .

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 00:54   #6
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Trois, her.

Butikken i Sandvika har en sånn sveivesak som kundene kan bruke. Har det vært lite folk i butikken har de ansatte gjort det for meg.

Sånt kan jeg like! Lukter lunsj i Sandvika på mandag

Gammel 13-08-11, 16:38   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Må lage nøste sjøl, ja.

En gang i tiden hadde min mor en aldeles fantastisk snurre som jeg puttet garnhespa på, og så var det enkelt penkelt å lage nøste. Denne snurra var lagd av min morfar.

Vel, så døde min mor. Jeg har aldri møtt morfar. Min bror, derimot, hadde et veldig godt forhold til den mannen. Så hvem var det som arvet snurra? Har min bror noensinne tatt i et par strikkepinner?

Gammel 13-08-11, 23:11   #8
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker enten mine knær (begge ja, og mannen påpeker at jeg må bruke bukse, og/eller oppholde meg inne i eget hus mens jeg holder på, for jeg sprer dem til garnet henger stramt) eller mannens armer. Sistnenvte er kjappere, da han hjelper garnet i større grad enn jeg selv klarer.

Men det tar ikke SÅÅÅÅ langt tid da altså. Det er bare sabla irriterende når man har lyst å begynne å strikke NÅÅÅÅ! (Men lover seg selv at man aldri, aldri, aldri skal falle for fristelsen til å gjøre det igjen, for det ble floke ja...)

Gammel 13-08-11, 23:17   #9
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg henger hespa over knærne og nøster mens jeg ser tv. Går så fort, atte (selv om det jo er morsommere å strikke).

Gammel 13-08-11, 23:17   #10
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker to stoler. Og synes det er utrolig kjedelig...

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 23:18   #11
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

de hespene har gjort at jeg så langt ikke har strikket noe med det garnet. I tillegg til at jeg synes det kjennes litt stivt ut. Men de teppene ser jo skjønne ut.

Gammel 13-08-11, 23:18   #12
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Apan, driver du med dette?

Sist redigert av Bluen : 13-08-11 kl 23:32.
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-11, 23:23   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

de hespene har gjort at jeg så langt ikke har strikket noe med det garnet. I tillegg til at jeg synes det kjennes litt stivt ut. Men de teppene ser jo skjønne ut.

Teppene er deilige. Veldig. Og myke.

Igang med nummer... sju tror jeg. (bare ett tl hver unge, men det har kommet noen unger rundtom) Det har blitt litt nøsting av hesper (eller som guttungen kom til, nøstene kaller han baller, og hespe visste han ikke hva var, så mamma "lager baller av hestene") mine unger har også fått seg body i dette garnet, og jeg har en del new zealand lammeull fra 123knit som er helt tilsvarende liggende, tiltenkt... vel, fremtidige tepper, eller muligens litt annet pjask...

Det er en kjeldeig jobb, og nøstehånden er bra sliten etterpå, men det tar jo tross alt ikke SÅÅÅ lang tid. (Å strikke teppet er mer tidkrevende...)

Gammel 13-08-11, 23:27   #14
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

I tillegg til at jeg synes det kjennes litt stivt ut. Men de teppene ser jo skjønne ut.

[sidespor]Jeg synes også merinogarnet er litt stivt, men silkemerinoen er mjuk og god! Jeg har laget Nøstebarnteppe til begge mine, og Pjotten har brukt sitt året rundt. Jeg regner med puslingen kommer til å bruke sitt like mye.[/sidespor]

Gammel 14-08-11, 00:51   #15
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har nettopp hespet et lignende nøste, men i ren alpakka. Jeg bare la det rundt en stolrygg det gikk veldig greit.

Jeg skal altså strikke teppet i alpakka. Jeg synes ikke den er så loete som mange sier.

Et spørsmål, hva er meter pr 100 gram på nøstebarn sitt garn? Det jeg har nå er 500 og jeg lurer på om det er mer eller mindre.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 09:19   #16
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

[sidespor]Jeg synes også merinogarnet er litt stivt, men silkemerinoen er mjuk og god! Jeg har laget Nøstebarnteppe til begge mine, og Pjotten har brukt sitt året rundt. Jeg regner med puslingen kommer til å bruke sitt like mye.[/sidespor]

Helt enig. Silkemerinogarnet er helt fantastisk. Men det er ingen som produserer barn rundt meg, så jeg får ikke strikket noe sånt mer.

Gammel 14-08-11, 09:26   #17
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Et spørsmål, hva er meter pr 100 gram på nøstebarn sitt garn? Det jeg har nå er 500 og jeg lurer på om det er mer eller mindre.

Silkeulla er i hvert fall 600 m pr 100 g.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 09:41   #18
mammaugla
Superduperaktiv

mammaugla sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
mammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populærmammaugla er populær
Standard

Før jeg skaffet meg egen garnvinde og nøstemaskin så nøstet jeg opp på strikketreff (ikke via FP, men jeg ser av Oslotrefftråden at det er flere der som har slikt utstyr). Jeg spurte bare om noen kunne ta med slik at jeg kunne låne og det er bestandig noen som er snille og tar med.

mammaugla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 09:56   #19
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

2-tråds Nøstebarngarn har 600 meter på 100 gram, 3-tråds har 300 meter.

Og jeg har garnvinne og nøstemaskin, og kommer på strikketreff.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-08-11, 11:43   #20
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Apan, driver du med dette?

Driver med og driver med. Det vil jeg ikke si. Jeg har strikket to Nøstebarntepper, ett til hvert barn. Det er det. Og en ullhals som storebror nektet å bruke.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:41.