![]() |
#1 |
Skal rømme
|
![]() Html og charsetJeg har laget en webside for jobben, enda jeg ikke akkurat har utdannelsen til det. Nå har noen lagt den ut på nett for meg, og nå ser jeg at det er masse rare spørsmålstegn og sånt på sidene, der det er uvanlige bokstaver. Jeg tror kanskje jeg glemte å sette charset til noe spesielt? Men det så jo helt fint ut hos meg? Hva er det som skjer? Er det noe med serveren det ble lagt ut på, browseren min, eller MÅ jeg alltid sette charset?
![]() |
#2 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Html og charsetJa, du bør sette charset til utf-8
![]() |
#3 |
Pauset
|
![]() Sv: Html og charsetOm det så bra ut hos deg, så tipper jeg det er serveren, og da mest sannsynlig apacheserveren (men det kan også være PHP eller noe annet..). Charset skal være UTF-8. Dette kan fikses ved å gå inn i configfilene til apache (httpd.conf) og enable "AddDefaultCharset UTF-8". Om du ikke har vært inne i disse filene før, så anbefaler jeg deg å få noen andre til å gjøre det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Html og charsetå = å (naturlig nok - a-ring). ø = ø og æ = æ (ae-ligatur). Sånn i tilfelle noen lurte.
![]() |
#5 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Html og charsetTakk for svar - det kan altså både fikses i fila og på serveren da. Saken er jo i tillegg at det har blitt laget 800 cder som også inneholder de samme filene uten at jeg satte charset, og dissse cdene skal åpnes på 800 pcer fra hele Europa. Så akkurat det får jeg jo ikke gjort så mye med. Men vi har jo en versjon på nett også, og den kan jo fikses på.
![]() |
#6 |
Pauset
|
![]() Sv: Html og charset
Ouch. Tipper du husker å sette tegnsett neste gang da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Html og charsetDu kan også sette charset for en side i en .htacces-fil.
![]() |
|
|