|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Kvarme og homofile prester (VG)http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=146167 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kvarme og homofile presterVel, dette burde ikke være noen overraskelse for noen. Kvarme var helt klar på hvilket syns han hadde på homofili før han ble biskop, og å tro at han ville endre dette synet er veldig naivt.
![]() |
#4 |
Pauset
|
![]() Sv: Kvarme og homofile presterFluke: Enig. Samtidig flott å se at andre prester reagerer. På tide at prestene sier i fra. Mange av biskopene lever på en annen planet, virker det som... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
kåt vikingbrud
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvarme og homofile presterOm og om igjen leste jeg "Kvalme og homofile prester". Stakkars dem, tenkte jeg, ikke får de jobb av biskopen, også må de ha vondt i magen i tillegg?
![]() |
#6 |
flisespikker
|
![]() Sv: Kvarme og homofile prester
Hvis/når vi skiller kirke og stat, vil jo ikke staten lenger ha ansvar for å utnevne biskoper, og jeg tipper det vil føre til at man får flere av Kvarmes sort.
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
Ja, det vil jeg tro. Men da er de ikke statens "ansvar" lengre. Jeg syns hele idéen med en folkekirke er idiotisk.
![]() |
#8 |
Pauset
|
Det kan du jo syns, men nå ble folkekirken opprettet i et helt annet samfunn enn det vi har idag. 82% av Norges befolkning er fortsatt medlemmer der. Det er ganske mange det. Vårt samfunn var opprinnelig bygd opp av, blant annet, verdier fra den kristne tro. Det gjennom lover og regler som styrer det samfunnet vi lever i. Ikke for å virke belærende da men.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
flisespikker
|
Jeg er enig i det, altså.
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
Ja det ser jeg. Men jeg syns ikke det er statens ansvar å lage en kirke som er inkludrende for alle. Jeg syns hele idéen er en utopi og jeg syns den er basert på en smule hykleri. Hvis vi får skilt stat og kirke vil det nok dukke opp flere Kvarmer, men da får de som ønsker en annerledes kirke ta ansvar for det selv.
![]() |
#11 |
Frøken
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvarme og homofile prester (VG)Flott at de går i mot disse uttalelsene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Pauset
|
![]() Sv: Kvarme og homofile prester (VG) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Ustabil
|
![]() Sv: Kvarme og homofile prester (VG)Går verden egentlig framover? Jeg er ikke så sikker på om dette er et "framskritt" eller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Pauset
|
![]() Sv: Kvarme og homofile prester (VG)
Hvor i Bibelen står det at homofili ikke er greit? Hvor står det at en homofil prest er ikke greit? Er ikke en homofil prest et like godt menneske som oss andre. Han lever trolig etter de ti bud. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Ustabil
|
Jeg er ikke så stø i bibelsitater, dessverre, men skal se om jeg greier å finne det etterpå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
godt brukt
|
Jeg må innrømme det er ikke ofte jeg møter dette synspunktet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvarme og homofile prester (VG)Jeg ble ikke overrasket over Kvarme - vet jo hva han står for. Det er graverende nok som det er at man ikke ansettes pga sin legning, men denne presten var jo allerde tilbudt vikariatet - som så ble trukket fordi Kvarme måtte ha siste ord. Blir så sinna at jeg ikke har ord.
![]() |
#19 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvarme og homofile prester (VG)Det er viktig å understreke at Bibelen er skriven av menneske. Det er ei samling av skrifter som menneske har nedteikna og vidareført, ergo er skriftene sjølvsagt prega av gjeldande normer og verdiar frå den tida. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Personlig pessimist
|
Oi, oi, oi.... Bibelens budskap?
![]() |
![]() |
|
|