Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Hjelp. Vi skal kjøpe nytt kjøkken

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-11, 10:31   #1
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Hjelp. Vi skal kjøpe nytt kjøkken

Vi skal pusse opp kjøkkenet.
Vi satser på IKEA, og helt hvite, slette fronter. Ikke høyglans.
Hva er lurt av innredning? Skuffer kontra skap.
Hva skal vi ha over benken?
Er takhøyeskap best selv om man aldri rekker opp og mest sannsynlig samler ting man egentlig kan kaste der?
Andre lure tips.

Her er et litt dårlig bilde av kjøkkenet akkurat slik det ser ut i dag. tatt etter vannlekkasjen tidliger i sommer.
På kortveggen tenker jeg ikke ha overskap, men kun avtrekksvifte i stål.
På langveggen nærmest i bilde står opprinnelig kjøleskapet. Dette lkunne Jeg tenke meg å forskyve litt lenger inn, slik at vi får plass til et høyskap på siden. ergo må oppvaskmaskin og vask flyttes litt på.
Varmtvannsberederen sakl flyttes ned slik at vi får frigjort et 60 skap. Den er pr idag plassert ved siden av skufferekken.
og jeg tenker at de blå flisene har gjort jobben sin.
på gulvet tenker vi skiferlaminat. Det er åpen løsning til stua hvor vi har sett oss ut en enstavs eikeparkett.

på den andre langveggen er det tre store vinduer og det står normalt ett kjøkkenbord der.

takker for tips og innspill

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 10:36   #2
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hjelp. Vi skal kjøpe nytt kjøkken

Høyskap, hvorfor er det viktig? Hva har man i det? Lurer fordi jeg har ikke hatt høyskap siden åttitallet og ikke savnet det heller.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 10:37   #3
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Jeg savner et høyskap å ha tørrvarer, hermetikk, Toro o.l i.
Nå er det stappet inn i hjørneskapet og umulig å holde orden på.

Gammel 22-08-11, 10:38   #4
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den beste oversikten over slike varer får man i en skuff. Tro meg.

Ser ut som at du "må" ha hjørneskap, da ville jeg hatt karusell inni og brukt det til kasseroller og panner. Og ellers mest mulig skuffer.

Gammel 22-08-11, 10:40   #5
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Skuffer, mest mulig skuffer.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 10:40   #6
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Standard

Ja, det er sant.
Jeg føler at vi kanskje ikek har plass til så mange kolonialskuffer, men kanskje der varmtvannsberederen er nå hvis vi tar vekk skufferekken og har 80 cm kolonialskuffer i stedet?

Gammel 22-08-11, 10:44   #7
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kolonialskuffer til tørrvarer er genialt. Jeg har en med 80-bredde og en med 40-bredde til det og det er så oversiktelig og greit.

Vi har de slette frontene fra Ikea og håndtakene heter Sträcket. Se de her:

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 11:17   #8
Olvina
Gjer så godt eg kan

Olvina sin avatar

Olvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt liktOlvina er virkelig godt likt
Standard

Takhøgeskåp absolutt. Rett og slett for å minimere samlinga av feitt og støv på toppen av skåpene. Eg har gjerne kakeboksar o.l. øverst. Ting eg brukar nokre få gongar i året.

Det finst høgskåp med innmat av uttrekkskuffer, så du ynskjer høgskåp, er det likevel mogeleg å få glede av fordelane det er med skuffer. Ellers mest mogeleg skuffer, karusell i hjørneskåp o.l. Alt som kan hjelpe ein med å få oversikt over kva ein har tilgjengeleg.

Olvina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 11:25   #9
Blåklokke
Leser FP

Blåklokke sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Sunnmøre
Blåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smartBlåklokke imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kolonialskuffer og høyskap med uttrekkbare hyller

Gammel 22-08-11, 11:30   #10
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Høyskap, hvorfor er det viktig? Hva har man i det? Lurer fordi jeg har ikke hatt høyskap siden åttitallet og ikke savnet det heller.

Sopebrett og sopekost.

Gammel 22-08-11, 11:34   #11
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Skap helt til taket, for å unngå fett og støv oppå skapet ja. (HELT til taket, nettopp sett en finn-annonse hvor det manglet ti cm, og ikke var tettet med list...)

Jeg er en av disse særingene som ikke elsker kolonialskuffer, vi har noen, men "god orden og lett oversikt" er ikke det første som faller meg inn når jeg tenker på dem, for å si det sånn. Men det er det jo ikke i skapene mine heller (eller resten av huset) så det handler nok mer om meg enn skuffene.

Gammel 22-08-11, 11:53   #12
gurgle
Inhabil

gurgle sin avatar

gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Skap helt til taket ja! Og skuffer, mest mulig skuffer! :-) Vi har ingen benkeskap bortsett fra et hjørneskap her. Og der her vi karusell sånn at det går fint å holde oversikt.

Opprinnelig lagt inn av Blåklokke, her.

Kolonialskuffer og høyskap med uttrekkbare hyller

Vi har en hel vegg med høyskap og der har vi fortsatt en god del ledig plass. Pluss at ungene har en del ting der, blant annet egen skuff/hylle til skolesekk og skolesaker. Veldig kjekt!

Gammel 22-08-11, 11:55   #13
Lavender
Passe aktiv

Lavender sin avatar

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Vurder å legge litt mer penger i kum. Hører mange klage over at IKEA sine blir fort stygge og bulkete pga at godset er tynt i dem.

Vi har eldre IKEA kjøkken som skal oppgraderes. Oppvaskkummen er ikke IKEA, men Franke, og den er pen.

http://www.franke.com/kitchensystems...ess_steel.html

Har lyst på amerikansk hvit kum, men har bare 60 cm, og det blir bare ett rom, og det er for lite.

Ellers til Obelix, skap helt opp er ryddig, rent og greit. Vurder om du må ha høyskap til mopp og støvbrett, eller halvhøyt. Jeg har blinket meg ut høyskap med uttrekkshyller, elsker orden og oversikt. . Men er redd uttrekkene kan være trege eller harde å skyve.

Og noen av karusellene til hjørneskap kan være trege, eller vår er det. Må jeg fortsatt ha karusell, ønsker jeg plastboller og andre lette ting der.

Uttrekkbar kildesortering fra IKEA er genialt, men pass opp for rør under vasken, de kan ta mye plass. Nok til at vi manglet 3 cm på å få to uttrekk. Og det var etter at mannen bygde om rørene.

Gammel 22-08-11, 14:44   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har Ikea-kjøkkenet, dog uten strøm derav dårlig bildeoppdatering i egen tråd.
Anyhows:
Vi har KUN skuffer. Det eneste skapet er det lille skapet under innbyggingstekeovnen. Til og med under vasken har jeg skuff.
Og jeg elsker det! Jeg får jo tak i alt!
Hvem får tak i hvetemelet om det står innerst i et 50 cm dypt skap?

Vi har ingen høyskap, og kun 2 overskap. Dvs. 4 overskap, men de står oppå hverandre. Eller skal, når benkeplaten ankommer. Det er vitrineskap, og der skal det være glass og kopper. Alt annet er i skuffer.

Og vi har lite kjøkken ...

Gammel 22-08-11, 14:45   #15
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ad oppvaskkum:
Vi har valgt kompositt-kum. Jeg skal aldri mere noen sinne ha en kum som det blir riper, hakk og bulker i.

Gammel 22-08-11, 14:55   #16
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg er en av disse særingene som ikke elsker kolonialskuffer, vi har noen, men "god orden og lett oversikt" er ikke det første som faller meg inn når jeg tenker på dem, for å si det sånn.

Ja altså, jeg sa bare noe om god oversikt, og intet om orden....
Og det går utrolig mye mel og mainnskit i en 60 cm bred kolonialskuff.

Btw så har jeg tegnet tre kjøkkener i mitt liv, alle tre med Franke oppvaskkum, så jeg er nøgd med det merket i alle fall.

Jeg har ikea høyglans nå, med skap til taket pga jeg har så bittelite kjøkken at jeg måtte få det til å føles enda mindre og trangere... neida, måtte utnytte all ledig plass.

Gammel 22-08-11, 14:57   #17
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lest hele tråden, men noe som jeg elsket på kjøkkenet mitt i USA var at jeg kunne dra ut kranen så at den ble en slange, da kom jeg til når jeg f.eks. vasket opp kaseroller og annet litt større og oppvasken ble gjort mye raskere. I tillegg bra til mye annet.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 21:25   #18
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Vi har Ikea-kjøkkenet, dog uten strøm derav dårlig bildeoppdatering i egen tråd.
Anyhows:
Vi har KUN skuffer. Det eneste skapet er det lille skapet under innbyggingstekeovnen. Til og med under vasken har jeg skuff.
Og jeg elsker det! Jeg får jo tak i alt!
Hvem får tak i hvetemelet om det står innerst i et 50 cm dypt skap?

...

Skap med uttrekkbare hyller/skuffer, for de som er sånne dype skap, selvsagt. Det blir jo litt som skuffer egentlig, så jeg kan sikkert like skuffer også, jeg har bare meget ufrivillig hatt et kjøkken med ikeaskuffer her og der, og for meg var skuffene for dype, det gikk bort unødvendig myr plass til luft over tingene, noe som slett ikke bidro til mer oversikt og orden i alle fall...

Men joda, har noen skuffer på dette kjøkkenet også, og de er ikke dumme altså. Bare... Kaotiske.

Gammel 22-08-11, 22:38   #19
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Standard

Takk for innspill.
Blir det høyskap blir det med uttrekkbare hyller. Eller slik man trekker ut alle hyllene på en måte.

Gammel 22-08-11, 22:48   #20
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg har ikke lest hele tråden, men noe som jeg elsket på kjøkkenet mitt i USA var at jeg kunne dra ut kranen så at den ble en slange, da kom jeg til når jeg f.eks. vasket opp kaseroller og annet litt større og oppvasken ble gjort mye raskere. I tillegg bra til mye annet.

Sånn kran har vi også på det nye kjøkkenet vårt. Elsker den krana

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:26.