|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Denne debatten er jo ikke akkurat ny men har pågått i lang tid. Jeg har flere venner som jobber i skolen som privat sier de synes det er helt forferdelig hvor mye vekt det legges på disse prøvene og resultatene. De mener prøvene tar altfor stort fokus og definitivt går på bekostning av andre fag da de bruker masse tid og resurrser på forberedelser og "øving" på disse prøvene.
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 24-08-11 kl 00:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Jeg har vært skeptisk til de nasjonale prøvene siden de kom. Jeg har lite erfaring med de nasjonale prøvene og som skolebarnforelder, så noe mer enn magefølelsen har jeg ikke å bidra med.
![]() |
#3 |
anglofil
![]() Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Joda, Marsdal er dyktig han men hele "prosjektet" til Manifest blir litt for drøyt for meg. Jeg skulle veldig gjerne sett en tankesmie i Norge som lå et sted mellom Civita og Manifest, de er absolutt viktige i samfunnsdebatten. (Det er vel etablert en som heter Progressiv men de har ikke levert noe enda ...)
![]() |
#4 |
One of These Days
|
![]() Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Det er ikke tull at det er press fra ledelsen på enkelte, mange, skoler for å legge vekk pensum og drille elever til nasjonale prøver. Det er ikke tull at lærere ikke tør stå fram med navn for å si fra. Det er munnkurv på både ledelse og lærere. Jeg er lærer og har veldig mange lærervenner og bekjente, men ingen som tør å si høyt fra om hva de egentlig mener. Jeg har kollegaer som har sagt fra i form av kronikker og leserinnlegg og blitt kalt inn på teppet til øverste hold. Jeg har til og med vært på "kurs" om hvordan man i tre måneder legger vekk pensum og lar elevene jobbe med å lage oppgaver som ligner nasjonale prøver for deretter å teste resten av klassen i det de har laget. Dette fremmer ikke kunnskap slik jeg som lærer har lyst til å formidle. Jeg vil undervise alle temaer innen fagene mine. Jeg vil ha diskusjoner, gruppearbeid, skriving og kreativ produksjon og ikke bare øving på få temaer pga en prøve som i utgangspunktet skal teste hvor eleven står og ikke hvor mye eleven kan pugge. Jeg skal lese Kunnskapsbløffen, en bok jeg er veldig glad for er skrevet. Jeg håper på en debatt rundt presset najsonale prøver skaper. Tror ikke det var meningen, men hva kan man forvente når testresultatene fra nasjonale prøver også er en av faktorene for lønnøkning hos skolelederne? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Jeg synes (dessverre) at du tar opp to problemstillinger.
![]() |
![]() |
#6 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Om det er sant eller ikke har jeg vel ingen formening om. Men jeg vet at mange lærere ser på nasjonale prøver som noe forferdelig som de helst vil slippe (jeg har transkribert intervjuer med lærere i forbindelse med en evaluering av kunnskapsløftet). At enkelte jukser på sånne prøver er jo heller ikke noe nytt, eller et norskt fenomen: http://www.freakonomics.com/2010/05/...lobal-problem/ Det er også et kapittel i Freakonomics-boka (den første tror jeg) om lærere som jukser på standardiserte tester. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
maler
|
![]() Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Det er jo et tankekors på mange nivåer dette her hvis det stemmer. Osloskolen er jo blitt et forbilde for resten av landet grunnet gode resultater. Hvis endel av dette skyldes drilling og ensidig fokus er jo dette veldig synd. Jeg har ikke lagt merke til noe sånt her. De driller ikke. Jeg tror de øver en gang med førsteklassingene først for at de skal vite hva det går ut på, ellers er nasjonale prøver bare en test de forholder seg til litt på avstand. Det synes jeg er fint egentlig. Men de tar kartleggingsprøver alvorlig på den måten at barn som gjør det dårlig blir fulgt opp i etterkant og foreldrene får gjennomgått resultatene nøye. Det synes jeg også er fint.
![]() |
#8 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Vi holder heldigvis ikke på med drilling av nasjonale prøver. Men vi har jo snakket om hva man kan gjøre for at resultatene skal bli bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
anglofil
![]() Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?
Men hele poenget med at jeg tok opp TIEY er altså fordi jeg lurer på om det er en sammenheng mellom økt bruk av TIEY undervisning og fokus på presentasjonsresultater på nasjonale prøver. Barnet mitt har nettopp begynt i 3 klasse og nå har de (takk og pris) kun 2 timer TIEY hver dag. I både 1 og 2 klasse hadde de TIEY stort sett hele dagen, og nesten ikke andre fag. Jeg synes det er veldig kjipt at de mistet så mange andre fag på bekostning av TIEY i to år.
![]() |
#10 |
Bedreviter
|
Jeg har akkurat samme erfaring som Katta, fra en annen skole i samme by, så jeg synes både kartleggingsprøver og nasjonale prøver fungerer fint på vår skole. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?OK. Snuppa har 2 timer TIEY 4 av dagene i uka i førsteklasse. Så da blir det tid til annet også.
![]() |
![]() |
#12 |
Har diplom
![]() Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Hos oss bruker de ikke TIEY. Men de bruker et annet opplegg for å evaluere lesingen, jeg har glemt hva det heter, men det var en slags pyramide med ulike nivåer, også har de mål for hvilket nivå de skal være på i løpet av skoleåret. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
anglofil
2 timer TIEY 4 dager i uken hadde jeg overhode ikke hatt et problem med. Det er fint med nye metoder som i større grad tar med seg elever som "falt fra" tidligere men jeg, som veldig mange andre, har mistet all tålmodighet med en skole som ikke bryr seg om de som også ligger på snittet, eller over. Tilpasset læring må gjelde for alle.
![]() |
#14 |
anglofil
![]() Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Jeg husker jo godt teksten "vi øver på kartleggingsprøver" på timeplanen nesten hver uke fra påsketider både i første og andre klasse. Læreren var også oppgitt over at hun måtte bruke mye tid på dette, men hun synes alikevel det var best å øve masse slik at elevene ble komfortable med selve prøvesituasjonen, særlig det å jobbe med tidspress.
![]() |
#15 |
Har diplom
![]() Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Her er forresten det opplegget de bruker på vår skole, SOL het det visst: http://www.statped.no/moduler/templa...epslanguage=NO |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
maler
|
![]() Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Vi bruker TIEY hos oss også i lesing, Eller NZ som det heter hos oss, men det er samme sak. Jeg synes det virker som et uhyre effektivt og godt opplegg for å lære barna å bli gode i lesing. Men de har det jo bare 1,5 timer 2 ganger i uken slik at det fortrenger jo ingenting annet.
![]() |
#17 |
anglofil
![]() Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?At TIEY er en utmerket metode for å lære og lese er jeg ikke i tvil om. Det som imidertid ikke er så heldig er når TIEY brukes stort sett hele dagen gjennom flere skoleår og mange lærer seg å lese i 1 klasse, da går det definitivt på bekostning av andre fag.
![]() |
#18 |
Borte
|
![]() Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Jeg har samme erfaring som Katta og Teo fra vår skole og har vært veldig fornøyd med kartleggingsprøvene og måten de har blitt utnyttet i videre undervisningsopplegg for elevene.
![]() |
#19 |
anglofil
![]() Sv: Nasjonale prøver og Osloskolen - kunnskapsbløff?Det som også slår meg med TIEY, hvis jeg husker riktig, er hele 20% av metoden basert på hjelp fra hjemmet, i all hovedsak lesing og oppgaveark. Hvordan kan det være med på å utjevne sosiale forskjeller? Da er det jo nettopp de elevene som av forskjellige årsaker ikke får så mye hjelp hjemme det går utover.
![]() |
#20 |
anglofil
Ja, jeg reagerer også på dette. Og som nevt, Grosvold sa Dagsnytt 18 hadde ringt rundt til minst 20 lærere i Oslo men de ville ikke kommentere påstanden fra Marsdal.
![]() |
|
|