Kommunal vs. privat barnehageplass
Vi har barna i en privat barnehage, og har opplevd den siste tiden at de har måttet skru opp prisen med 500,-pr barn for å klare å drive etter at de kommunale tilskuddene ble mindre enn forventet.
Et barn i en privat barnehage er ikke like mye verdt som et barn i en kommunal barnehage. Det er verdt mellom 85% og 91% (ingen private har fått mer enn dette i år)av det kommunale barnet.
Opprinnelig lagt inn av Byrådsavdelingen for kultur og utdanning Oslo
Etter barnehagelovens § 15 skal alle barnehager behandles likeverdig i forhold til offentlige tilskudd. Dette innebærer at kommunen er pliktig til å gi tilskudd slik at det samlede offentlige tilskuddet til ikke-kommunale barnehager utgjør minst 85 % av det tilsvarende barnehager eid av kommunen mottar i offentlige tilskudd. Med offentlig tilskudd menes tilskudd til ordinær drift av barnehager fra stat, kommune og fylkeskommune.
Oslo hadde neppe klart å oppfylle barnehageplassbehovet om det ikke var for de private, og jeg fatter ikke helt hvordan de kan si at noen barn skal sponses mer enn andre.
Barnehagen vi snakker om er ikke en barnehage som driver og tar ut store gevinster, de forsøker å følge lønnsveksten (har gjort hittil, men har ikke midler i denne høsten) og har et ekstremt stabilt personale med lite sykdom, og har unger og foreldre som trives veldig, veldig godt.
Jeg sliter med å skjønne dette, og jeg sliter veldig med å skjønne hvorfor det er så hinsides vanskelig å skjønne at en privat barnehage ikke er noen trussel mot en kommunal, slik jeg oppfatter at regjeringen omtaler denne saken.
Er det riktig at kommunale barnehagebarn får større offentlig støtte enn barn i private barnehager?
Sist redigert av Pamina : 04-09-11 kl 19:49.
Årsak: uklar setning
|