|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Sviiisj!!
|
![]() [Drømming] Innrede loft til "hems"?Vi har et uinnredet loft for lagring. Det er høyt nok under taket til at jeg kan stå, men ikke for mannen min som er 1.80. Jeg drømmer om litt mer plass, og lurer på om det, hypotetisk sett, er mulig å isolere hele/deler av loftet og bruke det som en slags hems? Altså ikke som varig oppholdsrom, men som et sted med en liten kosekrok hvor man kan trekke seg tilbake enten man har gjester eller når barna blir større og vil ha besøk i fred. Er sånt mulig? Må man sette inn takvindu? Må man ha en permanent loftsstige/trapp? Hvordan går det med ventilasjonen (Resten av leiligheten har Flexit-system)? Hvordan unngå at det blir fryktelig varmt der om sommeren? (Hvor mye koster sånt, kunne jeg sikkert spurt om, men nå bare drømmer jeg meg bort så pris er ikke så viktig ennå..)
![]() |
#3 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: [Drømming] Innrede loft til "hems"?Høres ut som om det er fullt mulig å gjøre det.
![]() |
#4 |
Live and let live
|
![]() Sv: [Drømming] Innrede loft til "hems"?Jeg var på visning i et hus som hadde slik. De hadde satt opp en enkel vindeltrapp (som planker som stakk ut av en "brannmanstang" rett opp langs veggen i gangen, og oppe hadde de satt inn små veluxvinduer, og hadde en veldig koselig loftsstue med veldig lavt tak, med bøker og bokhyller og tv og sovesofa osv.
![]() |
#5 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: [Drømming] Innrede loft til "hems"?Angående ventilasjon tenker jeg at det kommer til å bli varmt der oppe om sommeren. Vi har tilsvarende loftsstue (med med 2.4 m oppunder taket i spissen) med et vindu i gavlveggen og vi bruker vanlig bordvifte for å få litt sirkulasjon på lufta. Har ikke noe ventilasjonssystem ellers i boligen da. Vi skal få inn takvindu så vi får litt gjennomtrekk der oppe.
![]() |
#6 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: [Drømming] Innrede loft til "hems"?Ah! Tusen takk, Kokosbolle!
![]() |
#7 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: [Drømming] Innrede loft til "hems"?Det finnes mange fancy stigeløsninger som bare henger på veggen og opp i loftsrommet, hva med noe sånt?
![]() |
#8 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: [Drømming] Innrede loft til "hems"?Litt mye furu her da, men.
![]() |
#9 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: [Drømming] Innrede loft til "hems"?
Åh, det var jo lurt! Da trenger den ikke sperre for gangen.
![]() |
#10 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: [Drømming] Innrede loft til "hems"?Men se så lyst og fint man kan få det:
![]() |
#11 |
Sviiisj!!
|
Ah, noe sånt! Tror jeg må overtale borettslaget til å godta slikt. Det kan jo gi en potensiell verdiøkning på leilighetene, selv om det ikke kan regnes som oppholdsrom, kan det ikke?
![]() |
#12 |
Sviiisj!!
|
(Bare at vi ikke har så spisst/høyt tak, da)
![]() |
#13 |
Har bakt søte kaker
|
Det vil nok slå inn noe på taksten ja, men så lenge det ikke er høyde over 190 der vil det ikke regnes som p-rom. Men på salgbarheten vil det nok gjøre STOR forskjell.
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: [Drømming] Innrede loft til "hems"?Det er fullstendig mulig, og noe jeg vurderte opp og ned i mente i den forrige kåken. (Da hadde jeg også tenkt til å lage en halv hems, og heve taket i stuen. Hvis du skjønner? Håndtverkersvogeren min sier at det ikke er så mye jobb som man tror. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Sviiisj!!
|
Åh, takk for oppmuntrende ord! Men med takvindu blir det vel et skikkelig stort prosjekt, tror du ikke?
![]() |
#16 |
Har bakt søte kaker
|
Jeg er enig med Maverick om at det ikke er så himla mye jobb. Du kan jo se på min oppussingstråd, der står det en del om hvordan vi gjorde det og bilder.
![]() |
#17 |
|
Joh. Men fullstendig verdt det. (Jeg ville også ha takvindu, det var med i "hva tror du om dette, kjære svoger?"-spørsmålet.) Det vanskeligste med det er vel å få godkjent fasadeendring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: [Drømming] Innrede loft til "hems"?Vi vurderer også om vi skal sette inn en ny varmtvannsbereder på loftet, rett over badet, og trekke rørene ned i koblingsskapet i veggen der. Da er det jo sikkert en fordel med et isolert loft, er det ikke? Men elektrisitet, ja. Det er et stikk på loftet, men det trenger kanskje en ny kurs hvis det skal brukes skikkelig. Skal spørre elektrikerkompis om hva som trengs.
![]() |
#19 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: [Drømming] Innrede loft til "hems"?Du må regne med noen tusen for byggesaksbehandling dersom dette går inn under fasadeendring. Ring kommunen og spør hvordan de håndterer det. Hos oss går det ikke inn under fasadeendring (ikke borettslag heller da) i følge kommunen og vi står fritt til å sette inn takvindu.
![]() |
|
|