|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Glamorøs
|
![]() Akvarium for dummiesJeg har blitt inspirert av en annen FPer, og lurer på om jeg vil ha et akvarium. Jeg har aldri hatt fisker før, og ønsker meg lavterskel-fisker, som det er lite mas med.
Går det an? ![]()
![]() |
#2 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Sep 2011
![]() |
![]() Sv: Akvarium for dummiesEneste erfaringa jeg har å dele av er at om man ikke har stor nok rensepumpe så blir det mye rengjøring. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Akvarium for dummiesJo mindre kar du har, jo mer jobb er det. Jo større det er, jo mer selvgående er det, og min erfaring er at stabiliteten på vannkvalitet er bedre jo større det er, og sjansen for å få sykdom på fiskene likeså.
![]() |
#4 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Akvarium for dummiesJeg hadde en 10-liters bolle med 4 Sverddragere og en algespiser. De er ikke avhengige av pumpe og fikk nok oksygen fra to planter. Jeg måtte skifte vann en gang i mnd, men det er ikke mye jobb med bare 10 liter. Steiner i bunn, to grønnplanter, en "tønne" som de kunne gjemme seg inni, og fiskene. Funka fint det.
![]() |
#6 |
stoffavhengig
![]() Sv: Akvarium for dummiesJa, lys. Da hadde jeg en arbeidslampe. Ca som denne:
![]() |
#8 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Akvarium for dummies60 liter har jeg altså ikke plass til. Bollekolbesak (blender?
![]() |
#11 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Akvarium for dummiesJeg har en 60-literstank. Sånn typisk pakkeløsning av billigste sort på dyrebutikken, med pumpe og varmekolbe, og det er overhodet ikke mye styr med akvariumet.
![]() |
![]() |
#12 |
stoffavhengig
![]() Sv: Akvarium for dummiesJeg ville kjøpt en helt vanlig rundbolle, akvariesteiner og bakteriekultur + planter. Det står på pakken til bakteriekulturen hva du skal gjøre. Så når dette har stått i to-tre uker kjøper du fisken. Du trenger kun en liten algespiser. Gullfisk passer fint i boller, men de er ikke fine.
![]() |
#14 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Akvarium for dummiesMalawisneglene ser slik ut: http://akvaforum.no/dyr.cfm?id=1103
![]() |
![]() |
#16 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Akvarium for dummiesAncistrusen min er 6 år gammel, og de kan bli mye eldre også. De andre fiskene jeg har blir rundt 5 år gamle, jeg har nå en neontetra som er godt over 5 år, men han ser litt pjusk ut
![]() |
![]() |
#19 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Akvarium for dummies
Vet du hvordan det er å ha disse i et akvarie med sandbunn? Type veldig fin sand.
![]() |
#20 |
Crazy Cat Lady
|
![]() Sv: Akvarium for dummies
Det tror jeg går fint, så lenge de får lov til å grave seg ned i sanden er de fornøyde. Disse sneglene lever av råttent materiale som samler seg mellom grusen, det er mulig man må fore litt ekstra hvis sanden er veldig ren og fin og næringsfattig.
![]() |
![]() |
|
|