Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Fra gammelt til nytt?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-09-11, 23:18   #1
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Fra gammelt til nytt?

Jeg har kjøpt meg et gammeldags røkebord som er brunt med kobberplate.
Bordet skal males hvitt og vil gjerne ha platen sølv, finnes det noe spesiellt man kan bruke?
Spray?
Levere til lakkering?

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-09-11, 23:20   #2
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Fra gammelt til nytt?

Felglakk?

Gammel 07-09-11, 23:23   #3
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Ikke for å ødelegge din visjon altså, men hva med å freshe opp lakken og pusse platen? De er jo så flotte som de er!

Ellers var kanskje felglakk en god idè ja.

Gammel 07-09-11, 23:23   #4
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sure Eplet, her.

Felglakk?

Er det type biltemavare?

Gammel 07-09-11, 23:25   #5
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Ikke for å ødelegge din visjon altså, men hva med å freshe opp lakken og pusse platen? De er jo så flotte som de er!

Ellers var kanskje felglakk en god idè ja.

Fordi fargen ikke passer inn......

Gammel 07-09-11, 23:35   #6
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Fordi fargen ikke passer inn......

Gammel 07-09-11, 23:45   #7
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blomst, her.

Er det type biltemavare?

Ja den er vel ikke akkurat sølv, det er halvblank aluminium. Krom er kanskje blankere, men jo blankere det er jo mer vrient er det å jobbe med.

Gammel 08-09-11, 00:03   #8
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Nei, nei, nei, ikke ødelegge bordet.

Sjekk hva det er verdt, de er ikke billige hvis det er slik bord jeg tror det er.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 00:39   #9
sonata
Fullverdig medlem

Medlem siden: Aug 2011
sonata har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

Nei, nei, nei, ikke ødelegge bordet.

Sjekk hva det er verdt, de er ikke billige hvis det er slik bord jeg tror det er.

Fy skamme deg, ikke ødelegg det fine treverket!

sonata er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 10:00   #10
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Standard

De koster rundt 1500.

Jeg så noen som hadde gjort sånn med et bort, og det var såååååååå fint

Jeg skal vise dere før og etter bilde.
Ellers er jeg for å beholde gammle ting som de er.....men dette er....annerledes.

Sist redigert av Blomst : 08-09-11 kl 10:10.
Gammel 08-09-11, 10:02   #11
Snekker Andersen
Venter på jula

Snekker Andersen sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Snekker Andersen har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sånn er kona mi også. Finner en masse gammelt skrot som hun skal pusse opp, jeg skal innrømme at det blir ikke så verst noen ganger, men jeg er nå uansett mest glad i nye ting jeg da.

Snekker Andersen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 11:09   #12
sonata
Fullverdig medlem

Medlem siden: Aug 2011
sonata har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg liker også best nye ting, og kanskje med noe gammelt innimellom men da skal det være ordentlig gammelt, ekte og av god kvalitet (og uten pensjonist-lukt!), ikke være liksom-pusset-opp av amatører. Og jeg virkelig hater at mørke tremøbler blir malt, det ødelegger enhver verdi møbelet måtte ha, og ser stort sett bare kjipt ut. Liker ikke malte møbler uansett farge, men spesielt ikke de som males hvite i shabby-stil, som nye billige kommoder fra Ikea. :/ Juksestilen er vel egentlig en bedre betegnelse....

sonata er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 14:39   #13
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har du gjort det? Vil bare advare om at den felglakken fra biltema ikke holder i evigheter altså. Den krakkelerer ganske kjapt.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 14:48   #14
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Bengalakk?

Gammel 08-09-11, 15:17   #15
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jeg tror jeg hadde brukt bladsølv og lakk, jeg!

Og sonata, er det virkelig nødvendig og komme inn i alle tråder som omhandler gammelt treverk som er blitt malt, og lire ut av deg hvor stygt du synes det er?

Gammel 08-09-11, 22:43   #16
Señora
Bør lage seg en tittel selv

Señora sin avatar

Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av sonata, her.

Fy skamme deg, ikke ødelegg det fine treverket!

Fy skamme meg?

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-11, 23:13   #17
Shaggwell
Fullverdig medlem

Shaggwell sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Shaggwell har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg ville hørt på en farvehandel jeg. De kan faget sitt og kan stort sett stoles på.

Hvis JEG skal komme med innspill på hva du burde gjøre så sier jeg mal mal mal!
Hvit eller i en tøff farge. Å blande ting/farger er ikke farlig.
Hammerite hefter godt og sitter. Gleder meg til bilder.

Sitat:

Hvordan bruker jeg Hammerite på aluminium eller galvanisert metall? Børst først overflaten med sandpapir, vask med såpe, skyll og la tørke. Deretter påfører du et lag med Hammerite Special Metals Primer. La grunningen tørke og mal så over med Hammerite Metallmaling.

Alternativt kan du male med Hammerite Direct to Galvanized - som inneholder både grunning / metallprimer og overflatemaling, og som er spesielt utviklet for og brukes direkte på metall som ikke ruster, som f. eks rustfritt stål, aluminium, kobber, messing og sink / galvanisert.

Shaggwell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-11, 00:16   #18
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Standard

Jeg liker også best nye ting, og kanskje med noe gammelt innimellom men da skal det være ordentlig gammelt, ekte og av god kvalitet (og uten pensjonist-lukt!), ikke være liksom-pusset-opp av amatører. Og jeg virkelig hater at mørke tremøbler blir malt, det ødelegger enhver verdi møbelet måtte ha, og ser stort sett bare kjipt ut. Liker ikke malte møbler uansett farge, men spesielt ikke de som males hvite i shabby-stil, som nye billige kommoder fra Ikea. :/ Juksestilen er vel egentlig en bedre betegnelse....

Jo..nei...takk for hjelpa.

Gammel 09-09-11, 08:18   #19
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så du syns det er bedre at det kjøpes nytt frem for å fikse opp noe gammelt? Da tenker du ikke miljø gjør du vel? OG hva i himmelens navn mener du med møbelets verdi? Med mindre man skal selge det så har det vel bare verdi for den som eier det. Og funksjonsmessig taper et møbel seg ikke på å få et malingsstrøk. Nei, vettu du hva? Du kan skamme deg sjæl.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-09-11, 08:32   #20
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjøpte en koksbøtte i kobber og spraylakkerte den med spray fra Torshov/Biltema. Ble veldig bra. Har blitt en kjempefin paraplyholder.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:18.