Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Klargjere planter før vinteren?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-11, 13:19   #1
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Klargjere planter før vinteren?

Eg skulle til å skrive "korleis klargjer ein hagen for vintern", men eg innser jo at me knapt nok har ein hage, berre ein lapp beståande av mose med litt gras, samt ein del busker

Åkkesom; me har altså ein del busker og andre grøne planter, og såleis lurer eg på:
- skal ripsbuskene kløppast ned, i så fall korleis og kor mykje
- bør tujaen pakkast inn, i så fall korleis?
- skal pyntebusker i potte, som buxbom og dverggran oa., gjerast noko med?
- rhododendroen min? Den blomstrar jo for andre gong i år. Skal den pakkast?

Gammel 13-09-11, 13:30   #2
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klargjere planter før vinteren?

Jeg lurer også veldig på dette og håper det er greit at jeg slenger meg på spørsmålet.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 13:31   #3
Amic@
Tobarnsmor :)

Amic@ sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bor på Østlandet
Amic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populærAmic@ er populær
Standard

Det samme gjør jeg

Gammel 13-09-11, 14:24   #4
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Rips kan klippes for å fornyes dersom det er mange greiner. Da tar man de eldste. Men man må ikke klippe den. Rips trenger heller ikke å pakkes inn som sådan, men det er lurt å binde opp greinene slik at de ikke knekker eller legges flat mot bakken av snø.

Tuja skal vel klare seg uten å pakkes inn mener jeg.

Krukker som er frostsikre kan enten settes inn i garasjen eller på annet mørkt og frostfritt sted, eller legges flatt slik at krukka og planten kommer under sneen og ikke blir stående i masse vann.

Rododendron kan bindes opp på samme måten som ripsen, men her kan det for mindre herdige sorter være lurt å pakke inn også. Man pakker inn for å skjerme planten for sol på våren før rota er tint, så du vil kunne ha samme effekt av å være nøye med å måke på sne om våren, eller å sette en balje/bøtte opp ned over planten om den ikke er så stor.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 14:48   #5
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Hva med liljeløk i våt jord?

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 14:50   #6
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Hvilken type lilje da?

Gammel 13-09-11, 14:51   #7
Daisy

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Orientalske. De har blomstret flott, men nå er jeg redd de skal råtne i det våte våte vestlandsværet.

Tre stk!
Gammel 13-09-11, 15:19   #8
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Orientalske. De har blomstret flott, men nå er jeg redd de skal råtne i det våte våte vestlandsværet.

Om du legger et lag med sand i jorden før du planter løkene så vil vel problemet være løst

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-11, 17:55   #9
Daisy

Daisy sin avatar

Standard

Skal jeg grave de opp igjen og ta litt sand i da?

Tre stk!
Gammel 13-09-11, 20:56   #10
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Standard

Ja, jeg tror jeg ville gjort det. Eller rett og slett en god spade singel under og rundt dem blandet med jorda.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:04.