|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Liten skole eller stor skole?Er det noen ulemper med å ha barn på en liten skole? Altså hvor det er få elever?
|
|
|
|
#2 |
|
Glamorøs
|
Sv: Liten skole eller stor skole?Jeg tror det er fordeler og ulemper ved begge deler, og hva som passer best kommer an på barnet.
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Sv: Liten skole eller stor skole?Det kommer vel mer an på skolen enn på størrelsen tror jeg, selv om det er en åpenbar risiko med veldig små skoler - det kan være lite utvalg av venner der. En stor skole kan være stor og uoversiktlig eller den kan være god og bra organisert. Størrelsen på skolen har ikke så mye å si når jeg vurderer om mine barn kan gå der, layout og rykte betyr mer. Da min eldste skulle begynne, var jeg veldig skeptisk til nærskolen vår. Det er en åpen skoleløsning. Han hørte tidvis litt dårlig. Vi var på besøk, snakket med rektor og så en skole med rimelig greit med ressurser, lite problemer og som var svært veldrevet. I ettertid er vi så der fornøyd med valget, skolen er god nok, men vi burde kanskje ha gjort som vi vurderte og la han begynne ett år før på en privat skole.
|
|
|
#4 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Liten skole eller stor skole?Jeg tenker at det er forskjell på liten og liten. Selv gikk jeg på en barneskole hvor vi var 3-5 elever i klassen, og sånn 20-25 på hele skolen. Det skal jeg aldri utsette noen unge for. Elendig fagmiljø, lærere som hadde jobbet der i hundre år uten noen input, fint lite valgfrihet i forhold til omgangskrets, flere klassetrinn i samme klasserom etc.
|
|
|
#5 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Liten skole eller stor skole?Kommer an på skolen tror jeg. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Liten skole eller stor skole?Jeg tror heller ikke kvaliteten er så størrelsesavhengig. Man finner nok gode/dårlige skoler over hele skalaen.
|
|
|
|
#7 |
|
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Liten skole eller stor skole?Jeg synes det er en fordel med et godt utvalg av lekekamerater. Min går på en relativt liten skole (200 elever), men det er likevel 46 førsteklassinger (stort kull) - så det blir ikke for lite. Hva tenker du på som lite?
|
|
|
#8 |
|
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Liten skole eller stor skole?Jeg tenker et klassetrinn som har ca 30 elever, delt på to klasser...
|
|
|
|
#10 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Liten skole eller stor skole?Vår skole er ganske liten. Litt over 100 elever i år, på trinnet til eldste er de 15. De har absolutt både fordeler og ulemper. Alle blir sett, det er bra. Miljøet er på topp, alle kjenner alle, også på tvers av trinnene. Det er lite mobbing. Alle elevene kjenner alle lærerne, så de får sjelden ukjente vikarer. Utstyret på skolen er bra, de har nok datamaskiner, nok bøker, smart-tavler i alle rom osv. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Liten skole eller stor skole?
I klassen til eldste er de fem jenter. Så langt (4. Klasse) har det gått over all forventning, og alle er veldig gode venner. Så det behøver ikke å være et problem. Alle jentene leker mye med guttene også. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Liten skole eller stor skole?I utgangspunktet synes jeg en skole bør ha minimum 100 elever for at det skal være noe sosialt spillerom og et fagmiljø å snakke om. Men jeg mener også at skoler større enn 3-400 bør være veldig godt organisert for å ikke bli uoversiktlig og utrygg for elevene. På barnetrinnet mener jeg personlig at trygghet og gjennomsiktighet er viktigst, og at en skolestørrelse på 150-250 er ideell.
|
|
|
#13 |
|
maler
|
Sv: Liten skole eller stor skole?De er forresten ca 30 på trinnet til eldstemann. Jeg synes det er ganske nær-perfekt trinnstørrelse. De er bare 6 jenter i den klassen, jeg har ikke inntrykk av at det er noe problem.
|
|
|
#14 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Liten skole eller stor skole?Vår skole har rett under 400 elever. I min datters klasse (1. klasse) er de 16 elever, 9 jenter og 7 gutter. Det er en passe størrelse på både skole og klasse synes jeg, mange nok elever til at de finner seg noen gode venner.
|
|
|
#15 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Liten skole eller stor skole?For øvrig, så er det ikke nødvendigvis noe forhold mellom gruppestørrelse og skolestørrelse, hvis ikke skolen er så liten at det bare er én gruppe på trinnet. Det handler mer om organisering og delingstall på den enkelte skole.
|
|
|
#16 |
|
|
Sv: Liten skole eller stor skole?Jeg gikk i min tid på en barneskole med ca 60 elever og vi var en stor klasse som var 11. Humrer litt når jeg ser at skoler med 200-300 anses som små. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
|
Sv: Liten skole eller stor skole?Vår skule er liten, ca. 50 elevar, og det har heilt klart sine fordeler og ulemper. Men foreløpig er fordelane absolutt størst. Skulen er oversikteleg, og alle elevane vert "sett" av lærarar og anna personal. Barna samarbeider på tvers av alder, og det er lite mobbing og utestengelse. Lærarane er svært opptatt av etterutdanning, og skulen har fleire gongar deltatt i studier og prosjekt ang. læringsmiljø og heim/ skule- samarbeid. I år er skulen med som pilot- skule når det skal utarbeidast nye retningslinjer for betre læring.
|
|
|
#18 |
|
Unik
|
Sv: Liten skole eller stor skole?Ungane her går på ein liten skule. Nærmar seg vel 60 elevar no. Som dei andre seier så har det sine fordelar og ulemper. Fordelane er at alle kjenner alle, ungane blir sett og dei leiker på tvers av klassane. Mobbing er ikkje eit stort problem. Antall lærarar er 8 og 4 faste assistentar ( rektor har og undervisning )
|
|
|
#19 |
|
Einsam
|
Sv: Liten skole eller stor skole?Min gutt har gått på både liten skole, og nå stor skole, når man sammenligner. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Liten skole eller stor skole?Oj, det er virkelig mange elver på ungenes skole, de er ca 440 elever og rundt 24 i klassen. |
|
|
|
![]() |
|
|