Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

mAh? - trenger nytt batteri til laptop

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-09-11, 01:23   #1
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

mAh? - trenger nytt batteri til laptop

Batteriet mitt har en levetid på ca 2,5 min, hvis ikke jeg bruker den, da er det ca 1 min.
Jeg har tittet litt på nye, uorginale, batterier, og jeg ser at det står oppgitt at de passer til min pc (Acer Aspire 2920z), men at det ikke stemmer med mAh som står på batteriet jeg har. På batteriet mitt står det 4800mAh, mens på de batteriene jeg har sett på står det fra 4400- 7800mAh.
Det er ikke aktuelt å kjøpe orginalt batteri, da kjøper jeg heller ny pc.

Så spørsmålet er: Må mAh være lik, eller kan jeg bruke et batteri med annen mAh?
Og bør jeg unngå batteriene fra ebay som begynner helt nede på 30$, eller er det stort sett samme kvalitet på alt som er uorginalt?

Sist redigert av Nyx : 18-09-11 kl 01:29.
Nyx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-11, 09:45   #2
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: mAh? - trenger nytt batteri til laptop

mAh angir kapasiteten på batteriet, så et med 7800 mAh vil normalt sett gi lengre batteridriftstid enn ett med 4400 mAh.

Det er STORE kvalitetsforskjeller på batterier. Det trenger ikke bare være relatert til hvilken kapasitet batteriet har i utgangspunktet når det er nytt, men i større grad hvilken kapasitet det har etter noen måneders eller et par år bruk.

Batterier av dårlig kvalitet er potensielt også ganske farlige, blant annet i henhold til brannfare. Samtidig kan man via Ebay m.fl. finne omså rimelige originale batterier, eller batterie fra andre kjente tredjepartslevernadører.

Gammel 20-09-11, 00:21   #3
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Samtidig kan man via Ebay m.fl. finne omså rimelige originale batterier, eller batterie fra andre kjente tredjepartslevernadører.

Og da ser jeg etter navn som...? Har ikke et snev av peiling på sånne, nemlig.
Og så tror jeg at noen, sikkert en selger som skulle lure på meg noe dyrere enn jeg egentlig hadde tenkt å kjøpe, har klart å skremme på meg idéen om at hvis jeg kjøper noe med for høy mAh så kan det kortslutte pc'en. Men det stemmer kanskje ikke?

Gammel 20-09-11, 09:13   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Det er helt vanlig at pc-produsentene originalt leverer flere mAh-alternativer til samme pc. F.eks. med 3 celler på 3000 maH, 6 celler på 5500 mAh og 9 celler på 8000 mAh. Akkurat den biten handler bare om kapasitet. mAh vil altså variere med hvor mye kapasitet per celle i batteriet har, samt hvor mange celler det er.

Det er mange større leverandører av batteriteknologien som benyttes i batteriene. Ofte kan det være ganske så ukjente navn selv om det er originalbatteriet. Man aktører som Sony, Panasonic, Samsung m.fl. er store på dette. Men hva som oppgis og hva som er reelt kan jo være to forskjellige ting.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:12.