|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
nygift
|
![]() Hvordan stive opp heklet vase?Jeg har fått en sånn gammel heklet vase etter mormor, men den måtte vaskes så nå er den jo selvsagt ikke stiv lenger.
![]() |
#2 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Hvordan stive opp heklet vase?Å, nå ble jeg helt nostalgisk her. Jeg vant en slik blomstervase/potteskjuler på bedehusbasar da jeg var liten. Jeg pleide å sutte på den i smug, for den smakte sånn deilig søtt. Tror mamma forklarte at søtsmaken kom fra sukkervann. Like deler sukker og vann kokes opp, og røres til sukkeret er løst opp. Så må vel heklesaken dynkes/dyppes i vannet, og formes/støttes i fasong til den er tørket og stivnet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Hvordan stive opp heklet vase?Kanskje du får noe ut av dette: |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Jeg bor i en stubbe!
|
![]() Sv: Hvordan stive opp heklet vase?Når mamma har heklet lamper, vaser og sånt har hun stort sett bare brukt sukkerlake når hun skal stive de opp.
![]() |
#5 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan stive opp heklet vase?Sukkerlake ja.
![]() |
#6 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Hvordan stive opp heklet vase?Finnes "Stiff" lenger i butikkene? Husker en spray med en dame som står og stryker utenpå. Om den skaper nok stivhet til en heklet vaset er en annen sak. Har aldri prøvd den selv.
![]() |
#7 |
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan stive opp heklet vase?Stiff finnes, men den er mer til å få linduker, skjortekrager og slikt stive, den vi ikke holde en vase. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Tatt på
|
![]() Sv: Hvordan stive opp heklet vase?Når jeg skal stive og strekke dukene jeg strikker, så bruker jeg skummet melk. Det blir ikke veldig stivt, men dukene holder formen veldig bra.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan stive opp heklet vase?Du koker en sukkerlake med relativt høyt sukkerinnhold. Avkjøl denne litt før du dypper heklearbeidet i den slik at det blir helt gjennomfuktet. Legg heklearbeidet over en blomstervase eller noe annet som har noenlunde riktig form og la det tørke der. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|