|
|||||||
| Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
Whatever, never mind
|
Barnesko- Alternativ til Gore-tex?Barna må ha nye sko. Skoene må fungere både i vanlig snø og det mer vanlige her; regn og slapsesnø. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Bokglad
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnesko- Alternativ til Gore-tex?Vesla hadde et par knallgode vintersko i skinn med ullfor forrige vinter - de var fra Kavat. Veldig gode og varme på de iskalde dagene vi hadde mange av. Husker ikke hva de kostet, men langt under 1000,- iallfall.
|
|
|
#3 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Barnesko- Alternativ til Gore-tex?Jeg var hos barnas hus i dag i annet ærend, og så at vinterskoene hadde kommet frem så smått, men det sto jo vanntett både på kamik sine ticke (som er de minste) og waterbugster som går fra str 25. Vurderer litt om Knerten skal prøve noe slikt i år, han har et par goretex som sikkert passer først del av sesongen i alle fall. men vi må prøve på ham, mange sko blir jo veldig trange på denne karen her, grunnet høy vrist. Og trangt er kaldt uansett.
|
|
|
#4 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2010
Hvor: Østlandet
![]() |
Sv: Barnesko- Alternativ til Gore-tex?Vi har kjøpt Bogs i år, de skal vist være 100% vanntette, pustende og isolere mot kulde og varme (+18 til -20)... Har ingen erfaring annet enn det jeg har lest på nett, disse skoene er veldig populære i usa da de er miljøvennlige og vistnok veldig bra. Ungene mine digger de, og jaggu sikler jeg på et par selv også
|
|
|
#5 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Barnesko- Alternativ til Gore-tex?Sorel har vi hatt - det var eit mareritt på Vestlandet i alle fall. Dei er kun tette nederst, over gummikanten renn alt vatn inn. Supre og varme når det er tørr snø, men rett og slett meiningslause i vestnorsk slaps. Dei kunne like godt hatt joggesko på. Ungane hadde snøsørpe i støvlane og var iskalde. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Erfaren
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() |
Sv: Barnesko- Alternativ til Gore-tex?Bogs som vintersko? Spennende. Vi har Muckboots, men jeg personlig har ikke de som vintersko... Vet det står at de skal være varme ned til -15/20, men.... Tja, spent på å høre erfaringen! |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Curlingkone
|
Sv: Barnesko- Alternativ til Gore-tex?Kavat da?
|
|
|
#8 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Sv: Barnesko- Alternativ til Gore-tex?Skikkelig gode ullsokker. På helsekosten har de noen skikkelig myke OG varme sokker for barn - tror det er angorakanin el.l. Koster litt, men verdt penga, syns vi. Ullfrotte er også veldig varmt, noen av disse sokkene er også med ekstra tjukk såle i sokken. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Pandemonium
Medlem siden: Dec 2008
Sv: Barnesko- Alternativ til Gore-tex?I goretexsko skal man helst ikke bruke ull, men syntetiske sokker og såler. Dette er fordi goretexmembranen har som hensikt å slippe ut fukt, mens ull karakteristisk nok holder på fukten, så man blir aldri tørr på beina. Sies det. Jeg bruker selv ull i goretexsko, men skjønner i og for seg logikken.
|
|
|
#10 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Barnesko- Alternativ til Gore-tex?Det at man skal bruke tekniske sokker i goretex er en utgått myte ifølge en selger hos Viking og noen damer i en skobutikk jeg vet om. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Nybegynner
Medlem siden: Mar 2008
![]() |
Sv: Barnesko- Alternativ til Gore-tex?I siste Foreldre & barn (#10.2011) kommer KAMIK Waterbug SX godt ut i testen av vintersko. Trekkes litt for noe dårlig pusteevne. Dog er prisen ca kr. 800,- for denne modellen. |
|
|
|
![]() |
|
|