|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Vi er ikke familiens søppelbøtteDette er en utblåsing! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Textrovert
|
![]() Sv: Vi er ikke familiens søppelbøtteØdelagte ting trenger nå ikke folk å komme drassende med, men jeg synes det er litt utakknemlig å bli sur for å motta arvetøy. Vi har hatt klær liggende på loftet i årevis. So what? Vi tar en sjau der oppe et par ganger i året, og da tar vi ned det arvetøyet som passer i år. Det er selvsagt greit å si at dere ikke ønsker det, men akkurat det bør sies på en høflig måte, altså, for jeg ser ingenting ufint i det å tilby dere klær barna kan vokse inn i.
![]() |
#4 |
Live and let live
|
![]() Sv: Vi er ikke familiens søppelbøttePlukk opp telefonen, og slå nummeret der dette hører hjemme.
![]() |
#5 |
Epikur
|
![]() Sv: Vi er ikke familiens søppelbøtteNei er verdens vakreste ord.
![]() |
#7 |
Pauset
|
![]() Sv: Vi er ikke familiens søppelbøtteSelg pianoet på Finn.no om det ikke er hentet om 14 dager. Si nei til arvetøy, evt be om å få se igjennom før du takker ja. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Epikur
|
![]() Sv: Vi er ikke familiens søppelbøtteJeg spør alltid om folk vil ha klær fra oss og så pleier jeg å huske å si at de å bruke det de har lyst på og enten kaste, gi videre eller sende til Fretex det de ikke vil ha eller det som blir "oppbrukt".
![]() |
#10 |
Epikur
|
![]() Sv: Vi er ikke familiens søppelbøtteJa!
![]() |
#11 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vi er ikke familiens søppelbøtteDet beste er nok å si nei. Nå fikk jeg plutselig et innfall av dårlig samvittighet for alle dem som jeg stadig vekk prakker klær på. Oi, nei, der gikk det over, gitt.
![]() |
#12 |
Kom ut av tellinga.
|
![]() Sv: Vi er ikke familiens søppelbøtteJa takk til arveklær. Det jeg ikke vil ha sier jeg nei til eller returner. Eller slenger i en Fretex-boks. Null stress.
![]() |
#14 |
maler
|
![]() Sv: Vi er ikke familiens søppelbøtteTakk, men nei takk. Du må bare si nei. Det er ikke verre enn det. Jeg skjønner godt at dere ikke vil ha søppel, men klær som kan ligge litt på vent og piano er ikke ting det er slemt å tilby andre altså. Man sier bare nei hvis det ikke passer. Hvis verden er vant til at dere smiler og sier takk, tror jo familien at dere vil ha avlagt tøy også.
![]() |
#15 |
Fant tittel på Fretex
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: Tromsø
![]() |
![]() Sv: Vi er ikke familiens søppelbøtteJeg syns ikke arvetøy er slemt å tilby dere, det er bare å si nei. Jeg har ikke så mye plass jeg heller, men har viet den store hylla i det ene skapet til arvet yttertøy som venter på at barna skal vokse inn i det. Resultatet er at jeg har tre barn jeg ikke har kjøpt vinterdresser til på 2 år, jeg har funnet det i skapet. Jeg tar selvfølgelig ikke imot klær som passer om 10 år (et sted må grensen gå), men jeg sier som regel ja til det meste og så sender jeg videre det jeg ikke vil ha. Har akkurat kjørt 5 sekker tøy (sortert i poser) til UFF). Verdien av arvetøy skal man ikke kimse av. Men det er din oppgave å takke nei hvis du ikke har plass. Jeg ville nå likevel sett gjennom det og tatt vare på det jeg ville ha, selv om det var 5 plagg av en hel sekk! Det er bare å lage rutiner på å se gjennom tøyet med jevne mellomrom (f.eks 2 ganger i året) så tar man frem det som vil passe i løpet av vinteren f.eks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Vi er ikke familiens søppelbøtteHarriet har er godt forslag mht hva man gjør med arvetøy. Vi har ikke dårlig råd, men jeg setter stor pris på arvetøy likevel, og gir alltid brukbart tøy videre selv - det har aldri rammer meg inn at noen vil bli sinte av å få arvetøy. Søsteren min fikk flere bære oser i sommer, med beskjed om at det hun ikke følte hun trengte, kunne hun gi videre til Fretex.
![]() |
#17 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Vi er ikke familiens søppelbøtteSer ikke problemet. Et nei takk, vi har ikke plass. Eller vi har allerede for mye, men takk.
![]() |
#18 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Vi er ikke familiens søppelbøtteEr det slemt å tilby arveklær??
![]() |
#19 |
Multitaskingmaniac
|
![]() Sv: Vi er ikke familiens søppelbøtteJeg digger å få arvetøy! Jeg har en kommode i boden som jeg putter det i etter størrelse, slik at det skal være lettere å finne det frem. Noen ganger glemmer jeg det og det blir for lite, men da sender jeg det videre.
![]() |
#20 |
heimføing
|
![]() Sv: Vi er ikke familiens søppelbøtteOm jeg spør noen om de vil ha noe som jeg ikke har bruk for lengre, så er det bare et spørsmål. Jeg prakker det ikke på dem, de kan si nei. Og noen ganger sier de ja og noen ganger nei, og jeg spør kanskje noen andre, før jeg kjører lampa/koppene/klærne/whatever til fretex eller loppemarked. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|